Ni med dual sport och äventyrshojar, vad gör ni med dem?

Jag kör ofta och länge. En typisk hojtur är 2-4 timmar lång och går på småvägar, där det ibland blir lite grusväg. Reser ner i Europa med hojen varje år under ca. 3 veckor. Småvägar där också. För mig och mitt sätt att köra hoj, finns inget bättre alternativ än en stor äventyrshoj.
 
Ja den stora frågan är ju var man kan köra. Folk är ju gnälliga nå djävulskt.
Man borde ha ett dussin kvadratkilometer skog någonstans.

Slog till på en Tenere från hedenhös senast, mest för att ha hoj, och prova på.
Men det blir nästan exklusivt asfalt för mig, säkert 95%. Skulle fortfarande vara roligt att åka mer offroad men då behövs mer riktig skogshoj, och problemet med var man skall bruka den kvarstår.

Nästa blir nog något sportigare.
 
Det närmsta jag kommit äventyrshoj är min fd Multi 1260.
Det är ju mer en ren gathoj på styltor än äventyrshoj.

Men, jävlars vad gott och effektivt man tacklar de skumpiga roslagsvägarna med fjädringsvägen.

Bytte till en Speed Triple RS efter, fantastisk hoj men enbart trevlig att köra då vägarna är släta. fullständigt vidrig och oharmonisk så det blev lite hoppigt där ducatin flög fram med kontroll.

Så, konceptet är iaf enligt mig lysande " real world ".
 
Det man måste förstå är att det inte är en ”endurohoj” utan en ”resehoj”. Att sedan marknadsföringen ser ut som den gör är av samma anledning som att Volvo XC70 säljs med bilder av ”aktiv livsstil” med kajaker på taket osv. Konsumenter är inte bara lättlurade, vi är dumma i huvudet också.

Men fattar man det så har man i äventyrshojen en hojkompis som duger till precis allt och som i bästa fall nästan växer ihop med en.
 
Bra till lite av varje.
Rör på sig så det räcker (för mig iaf).
Bra sittställning.
Bra komfort för passagerare.
Inget problem att åka långt med packning.
Går lika bra att bara ta till jobbet.
Kan vika in på grusvägar som ser spännande ut.
 
Ja den stora frågan är ju var man kan köra. Folk är ju gnälliga nå djävulskt.
Man borde ha ett dussin kvadratkilometer skog någonstans.

Slog till på en Tenere från hedenhös senast, mest för att ha hoj, och prova på.
Men det blir nästan exklusivt asfalt för mig, säkert 95%. Skulle fortfarande vara roligt att åka mer offroad men då behövs mer riktig skogshoj, och problemet med var man skall bruka den kvarstår.

Nästa blir nog något sportigare.
Vart bor du nånstans? Kolla Google Maps på satelitbild. Hoovra fram ett fett grönområde. Ge dig in på första bästa traktorspår så får du en magisk och intim upplevelse med din T7:a. :)
 
Var man får köra med motorfordon framgår mycket tydligt i lag, så det kan ju inte vara en allvarligt ställd fråga.
 
Det är ont om grönområden med skogsbilsspår innanför tullarna...

Annars är det ganska effektivt att välja satellitbil på Google maps
 
Som antytts tidigare i tråden så är ju "äventyr" något relativt - och betyder olika för var och en.

Det kan vara smått äventyrligt med en cafébajk på grusväg i fjällen. Med landsvägsdäck och tidvis snöblandat regn. (Det där sista var ingen kul körupplevelse, kan jag avslöja.)1677587981068.png


Eller en grus-kapabel 250 cc i grekiska berg. Snustorrt, +30 i skuggan, 95 % körning på asfalt. Här och var usel asfalt, men ändå.1677588147223.png
 
Jag brattar en del grusväg med min K1300S, och det var nog inte en prioriterad vägtyp när BMW skissade på den modellen, men det funkar rätt bra, trots att jag har packning och är en usel grusbusare. Men jag tycker att det är däcken som är den svagaste punkten, och jag kommer inte att sätta grussulor på den :fakta
 
Vart bor du nånstans? Kolla Google Maps på satelitbild. Hoovra fram ett fett grönområde. Ge dig in på första bästa traktorspår så får du en magisk och intim upplevelse med din T7:a. :)
Åland.
T7 vettefan, min tenere är från 1993. :näsblod

Nackdelen med traktorspår är alla vildsinta bonnläppar.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top