Ni måste bara köpa.......

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Hoppas verkligen att det blir fler här på forumet som köper sig en offroad/motard som komplement till sin vägcykel.
Har precis varit ute och kört grusväg samt smiskat 70-vägar med Xr:en :bow
Mer lek går nog fasiken ej att hitta i varje fall inte om det är lagligt :crash
 
Marals76 skrev:
Hoppas verkligen att det blir fler här på forumet som köper sig en offroad/motard som komplement till sin vägcykel.
Har precis varit ute och kört grusväg samt smiskat 70-vägar med Xr:en :bow
Mer lek går nog fasiken ej att hitta i varje fall inte om det är lagligt :crash

Lagligt säger du :eek: :eek: :eek:
 
Till och med en XT går att ha vansinnigt roligt med på krokiga grusvägar och 70 vägar. En XT kostar nästan ingenting heller. :p

En grej till, polisen har ALDRIG kontroller på sådana här vägar :squid
 
Letar efter en bra enduro som andrahoj... några tips?

Får ligga runt 10-15 tusen... 2takt eller 4takt spelar ingen roll, men jag vet att det blir dyrare med 4takt.

250cc och uppåt, gärna en 90talare och uppåt.

Tips?
 
Mattiaz skrev:
Letar efter en bra enduro som andrahoj... några tips?

Får ligga runt 10-15 tusen... 2takt eller 4takt spelar ingen roll, men jag vet att det blir dyrare med 4takt.

250cc och uppåt, gärna en 90talare och uppåt.

Tips?

Har en polare som säljer sin Husqvarna 400. 1996 års modell. :)
 
Ja att piska grusväg är ju riktigt kul! Brukar låna farsans xr400 ibland o ta en sväng i skogen :crash
 
Det blir inte i år men jag har planer på en billig grussmiskare som komplement.
 
...jag har inte kört såå mycket grusväg med mina offroader, men är det någon mer än jag som tycker att däcken gör hela skillnaden? Vad jag menar är att med vanliga "snälla"/asfaltsanpassade offroaddäck som Michelin Sirac, Metzeler Enduro4, Bridgestone Trail Wing etc så är det nästan lika kasst grepp som med sporthoj, medan om man kör med nabbdäck så är det bara hänga sig på gasen och spruta grus som en tok... lämna lååånga mörka streck i jorden/gruset efter sig... så kan man bromsa mycket hårdare också.
 
Går allt att köra styckt med sirac lovar att du ej skulle hänga på mig med en sporthoj :crash
Beror även mycket på föraren.
Mattiaz kolla efter en TT600 ifrån mitten -slutet utav 80-talet.
 
Marals76 skrev:
Går allt att köra styckt med sirac lovar att du ej skulle hänga på mig med en sporthoj :crash
Beror även mycket på föraren.

...ok, men nabbdäck inger iaf mer förtroende. Känns som det släpper mjukare och mer kontrollerat, samtidigt som det känns stadigare fram.

...men Sirac är nog de däck som fungerat bäst på löst underlag av de tre exemplen jag nämnde ovan...
 
tks skrev:
...ok, men nabbdäck inger iaf mer förtroende. Känns som det släpper mjukare och mer kontrollerat, samtidigt som det känns stadigare fram.

...men Sirac är nog de däck som fungerat bäst på löst underlag av de tre exemplen jag nämnde ovan...

Metzeler enduro 3 fungerar faktiskt förvånadsvärt bra på grusvägar riktigt hyffsat bett samt att man får väldigt kontrollerade släpp. :brynad
 
tks skrev:
...jag har inte kört såå mycket grusväg med mina offroader, men är det någon mer än jag som tycker att däcken gör hela skillnaden? Vad jag menar är att med vanliga "snälla"/asfaltsanpassade offroaddäck som Michelin Sirac, Metzeler Enduro4, Bridgestone Trail Wing etc så är det nästan lika kasst grepp som med sporthoj, medan om man kör med nabbdäck så är det bara hänga sig på gasen och spruta grus som en tok... lämna lååånga mörka streck i jorden/gruset efter sig... så kan man bromsa mycket hårdare också.
Jo, jag håller med. Det är däcken det hänger på. Det är rent otroligt hur hårt man kan bromsa med riktiga crossdäck på grusväg. "off-road"-däcken känns obehagligt "hala", man vet inte riktigt vart de kommer att ta vägen när man gasar.
 
Jag hittar ändå knappt några grusvägar, så jag fegar och har ett par sprillans Metzeler Tourance som ska på XT'00:an. Då kan man iaf luta riktigt bra på asfalt, och det är inte fy skam det heller.
 
För seriöst grusåka så duger inte Enduro3, Sirac osv.

Det är stor skillnad.

MT21, T63 eller crossdäck eller likn.
 
jb skrev:
För seriöst grusåka så duger inte Enduro3, Sirac osv.

Det är stor skillnad.

MT21, T63 eller crossdäck eller likn.

Missade vart i tråden vi pratade om att köra i typ grustag eller väldigt mjukt underlag :mattias
 
Marals76 skrev:
Missade vart i tråden vi pratade om att köra i typ grustag eller väldigt mjukt underlag :mattias
Jag pratar om crossdäck på grusväg, alltså ganska hårt underlag med grus på, inte grusgrop. Däremot är crossdäcken inte roliga på asfalt.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top