Ni husaexperter

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Har efter mycket funderande kommit fram till att jag till hösten ska sälja min KTM. Anledningen är att den tar upp lite av samma körning jag gör med vägcykeln och därmed känns det lite som att man har en cykel för mycket. Har då i stället planerat att köpa en riktig tävlingscykel dock vägreggad.
Min fråga är om man ska försöka hitta en -03 eller -04:a?

Kan inte råda dig om årsmodell men är inte Husqvarna 570 R(R) ett bättre alternativ?
Sparkade av kicken på min husa häromdagen, mailade husaberg och frågade om dem stod för så uppenbara mtrl fel. Dem svarade att dem som policy inte besvarade reklamationer via mail... Husan går fint men lite irriterande med såna skitfel. :näsblod

von reisen skrev:
Kan inte råda dig om årsmodell men är inte Husqvarna 570 R(R) ett bättre alternativ?
Sparkade av kicken på min husa häromdagen, mailade husaberg och frågade om dem stod för så uppenbara mtrl fel. Dem svarade att dem som policy inte besvarade reklamationer via mail... Husan går fint men lite irriterande med såna skitfel. :näsblod
Jag har knäckt tre kickaxlar på husaberg, samt två kickar... Inte så värst kul...

RR:en bara går och går. Det går knappt att få stopp på den när den väl har startat ;)

- Johan

Marals76 skrev:
Har efter mycket funderande kommit fram till att jag till hösten ska sälja min KTM. Anledningen är att den tar upp lite av samma körning jag gör med vägcykeln och därmed känns det lite som att man har en cykel för mycket. Har då i stället planerat att köpa en riktig tävlingscykel dock vägreggad.
Min fråga är om man ska försöka hitta en -03 eller -04:a?
Till 04 kom ju ny förgasare, tändsystem som stora förändringar mot 03. Det (+ kanske 6kolvs oket) är väl det som talar för 04. Det som talar emot 04 är väl att man inte kan vara 100% säker på hur mkt stryk hojen fått av ev. felaktig CDI. 03 verkar ju so far vara säkraste köpet. Visst är jag kanske lite partisk eftersom jag har 03 själv och försöker skriva upp min egen hoj men....

Jag tyckte att de är väldigt lika körmässigt men att 04 levererar kraften på ett mjukare/smidigare sätt. Tror inte du skulle märka några prestandaskillnader på dem.

Så! Nu ha rjag övertygat dig om att handla min 03a till hösten när en 05a ska beställas, hehe

reiseleiter: inte kan du väl såga ner ett märke så pass mycket pga att du inte får en ny kick till en hoj som är två år gammal?? De sa säkert i mailet att du skulle vända dig till ÅF eftersom det är det sättet sånna saker sköts på. Funkar lika för alla märken!

Supermoto..... hör gärna av dig på pm och säg ungefär vad du hade tänkt dig för pris

Kan väl bara säga att jag har endast bra erfarenhet av husa,hade aldrig bekymmer med min,lillebror fick nytt block på sin efter 2 år på garanti...däremot husky har jag haft ett helvete med...För mig hade valet varit såååå lätt.Sista huskyn vi hade i teamet fick vi skänka bort efter att inte fått den att hålla en träning eller tävling...Visst,kan ha varit ett måndagsex men efter 3 kopplingskorgar,3 kickaxlar och x antal skitfel inkl knäckta vippor tröttnade vi. Tror väl iofs att dem har blivit bättre de senaste året/åren.

När jag provkörde -04:an så tyckte jag att den kändes slö jämfört med min -03:a...

mr_rockster skrev:
När jag provkörde -04:an så tyckte jag att den kändes slö jämfört med min -03:a...
Du hade ju förvisso gjort en del med din :7peta

Jag jämförde min 03 original med en 04 original. Blir faktiskt stor skillnad med ett helsystem. Det är lätt den första förändringen man ska göra på dem.

Skönt att det äntligen hörs nån som vågar erkänna problem med en Qvarna. Det visar bara att inga märken är skottsäkra. Min erfarenhet är att vissa personer verkar klara sig bra medans andra har oflyt (inkompetens?) med sina hojar. Sällan relaterat till ett märke. Svag punkt på husorna verkar vara kickaxel och block på vissa äldre hojar har spruckit. I övrigt är det som hänt med dem bara utveckling.

marals: det hela bygger på två½ saker. 1) vad händer till 05? Vill eg. inte sälja efterosm jag är så jäkla nöjd med hojen. Får se hur stort begäret blir. Och 2) hur mkt får jag tillbaka på skatten. 2½) Vad får jag betalt för min "gamla".

Jag har kört två olika -03or med helsystem och en fräsch motor å en "mera" använd, -03 verkar mera vattentät men den där dellorton verkar skum, men vad vet jag. Finns många fina -03 till salu nu till rätt pris ju!

04a går iaf bättre än 03, både enl. mig å krattan.... men vad vet vi :lol :fyllisar :tungan

Edit, vi får väl se hur -04orna går nu när både boxen å motorn är fixad som de ska.

Supermoto skrev:
reiseleiter: inte kan du väl såga ner ett märke så pass mycket pga att du inte får en ny kick till en hoj som är två år gammal?? De sa säkert i mailet att du skulle vända dig till ÅF eftersom det är det sättet sånna saker sköts på. Funkar lika för alla märken!

Nä jag sågar inte Husa, behövs ju inte går ju tvärt av ändå... Japp jag vet att rätta vägen är genom ÅF och genom dem har jag fått veta att det bara är att handla ny kickaxel (ca 900:-), tyckte dock att Husaberg kunde få veta att jag som kund inte är nöjd när kickaxeln går rakt av på en maskin som köptes fabriksny feb-03.

von reisen skrev:
Nä jag sågar inte Husa, behövs ju inte går ju tvärt av ändå... Japp jag vet att rätta vägen är genom ÅF och genom dem har jag fått veta att det bara är att handla ny kickaxel (ca 900:-), tyckte dock att Husaberg kunde få veta att jag som kund inte är nöjd när kickaxeln går rakt av på en maskin som köptes fabriksny feb-03.
På min 625:a uttagen maj -03 har vevlagret gått ner sig,hade hellre bytt kickaxel kan jag säga :näsblod Tur att man har en svenskkonstruerad kvalitetsmaskin att åka på så länge :yoparty Om nu inte den österrikiska "byggkvaliteten" smittat av sig.....

von reisen skrev:

Ring å snacka med grabbarna på Husaberg, min Åf ville inte ge mej en ny Kickaxel på garanti, men efter ett snack med Husa var det inget problem....ring till dom :tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back