Ni hojsamlare, vad har ni och hur började det?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det jag först kommer att tänka på är såklart Toymans samling superbikes, men SH har ju fler samlare, eller hur Mloren, cidair och NisseHT?
Så du som har några finhojar - glassätarhojar - vilka har du och varför du just de? Av vilken orsak du har dem, ”glömde” du bara sälja innan ni köpte nytt? Upp med bilder och en förklaring till hur det började. :)



Just det:
4072w.jpg
 
Last edited:
Det jag först kommer att tänka på är såklart Toymans samling superbikes, men SH har ju fler samlare, eller hur Mloren, cidair och NisseHT?
Så du som har några finhojar - glassätarhojar - vilka har du och varför du just de? Av vilken orsak du har dem, ”glömde” du bara sälja innan ni köpte nytt? Upp med bilder och en förklaring till hur det började. :)
Ja precis, vilka har du och varför du just de? Av vilken orsak du har dem, ”glömde” du bara sälja innan ni köpte nytt? Upp med bilder och en förklaring till hur det började. :)

Bilden finns ju men resten...
 
Hojsamling? Varför skulle någon komma på den märkliga idén att samla på hojar? Det är väl en uppgift för museer eller möjligen excentriska miljardärer?
 
Hojsamling? Varför skulle någon komma på den märkliga idén att samla på hojar? Det är väl en uppgift för museer eller möjligen excentriska miljardärer?

För att det är kul och inte behöver vara skitdyrt.
Allt man gör i livet måste inte ha högre syfte än så.

Meningen med livet är att njuta av det!
 
Den röda tråden i min samling är Yamaha, äldre klassiker och ovanliga modeller.
Dock så slinker det ju ibland in nåt annat märke i garaget också, som BMW eller Honda
Det finns ju så många fina hojar, svårt att hålla sig till en


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Har alltid älskat Yamaha. Hade ett uppehåll i hojåkandet, men det blev Yamaha åter igen när jag fick återfall.
Började leta gamla Yamaha 2-takt för att få uppleva känslan från tonåren igen.
Så då blev det TZR125, RD350 ( identisk med den jag hade när jag var 18 ), RD500 ( drömhojen som man inte hafe råd med då ), R1 ( ännu mer drömhoj ), samt numera också en MT-09SP ihop med sonen.
Längtar efter en XS1100, XS750, RD400 samt också några icke-Yamaha ( Kawa 750 H2, Suzuki T500, Suzuki GT750 ). Och så en CB750K6 förstås. En sån som jag köpte när jag fyllde 20!
Nästan bara nostalgi. :kär
 
Ja, hade budget och garageutrymmet varit lite större så hade jag helt klart haft en liten samling också :fakta Kanske inte bara hojar dock, men en GSXR750 -85 och en -99, en CB750 81-82 någonting, RF900 och några bilar, tex en Golf GTI MkII med KR-motorn, en P1800 och en SAAB Sonett MkI eller II :kär Kanske skulle det stå någon TGB 11 och 13/1313 i något hörn också :hihi
 
Hej!

Jag skulle väl egentligen inte kalla mig för samlare, det handlar mer om att jag älskar att köra motorcykel och har svårt att välja, dessutom kör jag alla mina cyklar så dom står inte bara och samlar damm.

En riktigt häftig grej med att ha drygt 20 sportcyklar med start från -85 och framåt är att man kan göra en skön utvecklingresa på kort tid.

Att en stilla lördagsmorgon öppna garaget och rulla ut en GSX-R750 -85, CBR900RR -92, R1 -98 och en RSV4 Factory -09 och sedan köra dessa i nämnd ordning på samma 12-15 mils favoritvägar direkt efter varann är verkligen en ynnest:)

Då får man en bra känsla för den utveckling som skedde under dessa år.

En fråga man ofta får är vilken cykel man gillar mest, och faktum är cyklarna har så olika karaktär och man njuter oavsett om man kör en Gixxer -85, Ducati 888, Yamaha R1 eller en Guzzi 1200 Sport.

Sen måste jag nog lik förbaskat erkänna att om jag pressas hårt så klappar nog hjärtat lite extra för mina Italienska hojar vilka representeras av MV Agusta(1), Aprilia(2), Ducati(3) och MotoGuzzi(1)

Mvh
Micke
 
Ja precis, vilka har du och varför du just de? Av vilken orsak du har dem, ”glömde” du bara sälja innan ni köpte nytt? Upp med bilder och en förklaring till hur det började. :)

Bilden finns ju men resten...

Okej, här är min bortförklaring till varför. Hade inga planer alls på att skaffa en massa hojar, utan fick plötsligt se en DT 125 till salu i ett strålande skick. Det var ju första hojen irl, och även första hojen nu. Senare dök en fin XT 550 upp, också en modell jag ägt "på riktigt."
När även en R6 -00 med bara 1000 mil på mätaren var säkrad började jag se en tråd, tänk om jag skulle försöka köpa ett ex av alla hojar jag ägt?

Nu blev det inte riktigt så utan kanske ännu bättre, eftersom särskilt offroadhojarna (DT-IT-TT-XT) var de jag drömde om som 12-15-åring. Och R6:orna är de jag hade så kul med som vuxen (nåja). Tja, det är väl min historia.


5.jpg4124w.jpg
 
Last edited:
Jag har aldrig haft flera hojar, men däremot flera bilar. Och på något sätt så blir det en av dessa man gillar bäst och som man använder hela tiden. Jag insåg med tiden att de andra bilarna bara stod och risade ihop, och sålde av dem efterhand. Antar att det skulle bli samma med flera hojar. Men vi är alla olika.
 
Hej!

Jag skulle väl egentligen inte kalla mig för samlare, det handlar mer om att jag älskar att köra motorcykel och har svårt att välja, dessutom kör jag alla mina cyklar så dom står inte bara och samlar damm.

En riktigt häftig grej med att ha drygt 20 sportcyklar med start från -85 och framåt är att man kan göra en skön utvecklingresa på kort tid.

Att en stilla lördagsmorgon öppna garaget och rulla ut en GSX-R750 -85, CBR900RR -92, R1 -98 och en RSV4 Factory -09 och sedan köra dessa i nämnd ordning på samma 12-15 mils favoritvägar direkt efter varann är verkligen en ynnest:)

Då får man en bra känsla för den utveckling som skedde under dessa år.

Haha nej, samlare är ju såna som bara har massa gamla hojar! Våra är ju inte alls... fullt så gamla. Väl? :glömdet


Det med att se utvecklingen gillar jag. När man har hojarna jämte varann och kan överblicka en hel rad utvecklingssteg är njutning!
 
Hej!

Jag skulle väl egentligen inte kalla mig för samlare, det handlar mer om att jag älskar att köra motorcykel och har svårt att välja, dessutom kör jag alla mina cyklar så dom står inte bara och samlar damm.

En riktigt häftig grej med att ha drygt 20 sportcyklar med start från -85 och framåt är att man kan göra en skön utvecklingresa på kort tid.

Att en stilla lördagsmorgon öppna garaget och rulla ut en GSX-R750 -85, CBR900RR -92, R1 -98 och en RSV4 Factory -09 och sedan köra dessa i nämnd ordning på samma 12-15 mils favoritvägar direkt efter varann är verkligen en ynnest:)

Då får man en bra känsla för den utveckling som skedde under dessa år.

En fråga man ofta får är vilken cykel man gillar mest, och faktum är cyklarna har så olika karaktär och man njuter oavsett om man kör en Gixxer -85, Ducati 888, Yamaha R1 eller en Guzzi 1200 Sport.

Sen måste jag nog lik förbaskat erkänna att om jag pressas hårt så klappar nog hjärtat lite extra för mina Italienska hojar vilka representeras av MV Agusta(1), Aprilia(2), Ducati(3) och MotoGuzzi(1)

Mvh
Micke

Coolt, men hur fan hinner du? :va Är dygnet längre där nere? :hihi
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top