Ni datorexperter, vad är fel med min dator?

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
Jag plockade ned min dator som jag haft på vinden i en månad (inte så smart kanske).
Startade upp den och det fungerade bra i ungefär 2 dagar sedan började det...

...när jag slår på datorn hör man hur den jobbar (surrar iaf), men det kommer inte upp något på skärmen. Skärmen fungerar det har jag kollat.
Om jag drar ut skärm kabeln från datorn så står det "no signal" på skärmen och när jag sätter i den i datorn igen så blir den svart igen.

Vad är det som har gått i sönder? Någon som har en fundering?

Ta ur grafikkortet och sätt tillbaks det.
Slayer skrev:
Jag plockade ned min dator som jag haft på vinden i en månad (inte så smart kanske).
Startade upp den och det fungerade bra i ungefär 2 dagar sedan började det...

...när jag slår på datorn hör man hur den jobbar (surrar iaf), men det kommer inte upp något på skärmen. Skärmen fungerar det har jag kollat.
Om jag drar ut skärm kabeln från datorn så står det "no signal" på skärmen och när jag sätter i den i datorn igen så blir den svart igen.

Vad är det som har gått i sönder? Någon som har en fundering?

Kolla att inte minneskapslarna lossnat. Då kan datorn dra igång men inget syns på skärmen.

"Ta ur grafikkortet och sätt tillbaks det."

Det skall jag testa!

"Kolla att inte minneskapslarna lossnat. Då kan datorn dra igång men inget syns på skärmen."

Var sitter dessa? :3freak

det är nog inte så lämpligt att slå datorn. :va :3freak men som sagt testa att dra ur graffekortet och sedan in med den igen :)

Gå igenom hårdvaran, se så allt sitter fast ordentligt.

Nollställ "Cmos" Alltså sätt bygeln på pinne 2 & 3 ett litet tag. Kom ihåg att dra ut strömmkabeln till nätagget före du gör detta. Sätt tillbaks bygeln på pinne 1 & 2 sätt tillbaks strömkabeln gå in i BIOS om du kan & "load default settings" elelr om det står typo "load optimal settings"

Hoppass på det bästa.

Annars så brukar ju format c: alltid fungera

R1 Uffe skrev:
Gå igenom hårdvaran, se så allt sitter fast ordentligt.

Nollställ "Cmos" Alltså sätt bygeln på pinne 2 & 3 ett litet tag. Kom ihåg att dra ut strömmkabeln till nätagget före du gör detta. Sätt tillbaks bygeln på pinne 1 & 2 sätt tillbaks strömkabeln gå in i BIOS om du kan & "load default settings" elelr om det står typo "load optimal settings"

Hoppass på det bästa.

Annars så brukar ju format c: alltid fungera
Lite svårt att gå in i BIOS/formatera om man inte ser vad man gör? ;) Det första tipset bör du dock testa med, se till så att alla kablar och expansionskort sitter ordentligt fast i deras resp. platser.
Btw, det freppa syftar på är minnesmodulerna, dvs. ram-minnet. För att förtydliga saken ytterligare så är det de smala avlånga korten som oftast sitter i par om 2-3 stycken på moderkortet. ca 3 cm breda och 15cm långa.

Last edited:
Fan också, tyvärr hjälpte det inte med något av era förslag!

Vad är mest troligt sönder? Grafikkortet? Internminnet?

Piper pc-speakern någonting när du startar burken??
Kan inte felkoderna men det är olika pip för olika fel, brukar stå vid nätagget vad som betyder vad.

MrGooFy skrev:
Piper pc-speakern någonting när du startar burken??
Kan inte felkoderna men det är olika pip för olika fel, brukar stå vid nätagget vad som betyder vad.

Det är helt tyst!

När bytte du batteriet till CMOS-klockan sist? Ett av mina gamla lik vägrade tuffa igång när batteriet var torsk.

Om du har varit inne och rotat i hårdvaran, kolla så att du inte har monterat kraftkabeln till moderkortet felaktigt (dvs om det är gamla AT-kortet). De två svarta (well, ska ha samma färg iaf) ska sitta i mitten mot varandra. Kolla även så att du inte har monterat matningen till diskarna felaktigt (det går om man VILL) eller vänt ide-kabeln bakfram.

andersbrink skrev:
När bytte du batteriet till CMOS-klockan sist? Ett av mina gamla lik vägrade tuffa igång när batteriet var torsk.

Om du har varit inne och rotat i hårdvaran, kolla så att du inte har monterat kraftkabeln till moderkortet felaktigt (dvs om det är gamla AT-kortet). De två svarta (well, ska ha samma färg iaf) ska sitta i mitten mot varandra. Kolla även så att du inte har monterat matningen till diskarna felaktigt (det går om man VILL) eller vänt ide-kabeln bakfram.

Jag har aldrig bytat batteri (dvs. c:a 6 år). Kan det vara det som det hänger på, att batteriet är slut?

Jag har inte varit inne och rotat i hårdvaran så jag tror inte att det är det som skiter sig!

Slayer skrev:
Jag har aldrig bytat batteri (dvs. c:a 6 år). Kan det vara det som det hänger på, att batteriet är slut?

Jag har inte varit inne och rotat i hårdvaran så jag tror inte att det är det som skiter sig!

Min polare hade samma problem, men det var hans processor som bränt pga ett fel i moderkortet :(
Hoppas det inte är samma fel på din, för det kan vara i stort sett vad som helst.. Ingen du kan lämna in den till?

RED_LiME skrev:
Min polare hade samma problem, men det var hans processor som bränt pga ett fel i moderkortet :(
Hoppas det inte är samma fel på din, för det kan vara i stort sett vad som helst.. Ingen du kan lämna in den till?

Jag har en polare som är duktig på datorer, men han är "out of town" just nu så jag tänkte försöka fixa det själv först. Vilket jag inte verkar lyckas med.

Jag ska dock testa lite grejor idag.

Tack för tipsen allihop!

Datorn gick igång nu. Gissa vad det va!

"andersbrink" kom med det vinnande förslaget. Det var batteriet som var slut!

Bockar och bugar! :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...