Ni byggare/snickare vad kan det kosta att grovinreda en övervåning?

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Hej forumet, jag vet att det finns några hantverkare/byggare här så jag har en fråga.

Vi funderar på att bygga ett 1,5 plans hus med Smålandsvillan, närmare bestämt Villa Kalmar. http://www.smalandsvillan.se/villa/15-plansvilla/Villa-Kalmar.aspx

Vi har koll på vad den kostnaden blir, men det är bara med bottenvåningen klar. Våran plan är att göra övervåningen i egen regi vad det lider. Vi vill i princip följa förslagskissen på övervåningen men istället göra badrummet till "en suite" till sovrummmet och gästtoalett av klädkammaren intill.

Så frågan är nu, är det någon som törs ge, mellan tummen och pekfingret, inkluderat material, rörkrökare o elektriker vad det skulle kosta att "grovinreda" övervåningen. Dvs dra värme, vatten o el, spika upp väggar etc. Men inte göra finishen såsom lägga golv, tapetsera/spackla/måla etc, Jag vet att frågan är lite som hur långt är ett snöre men på ett ungefär vore kul att veta innan vi bestämmer oss.

(Det skall byggas utanför Linköping om det spelar roll)

Råd mottages tacksamt.

Tror det absolut billigaste e nog att köpa tjänsten av samma firma som reser huset. Men annars skulle jag nog gissa på runt 100k exkl badrummen.. Köp iaf huset med isolerat tak för det e riktigt tråkigt att göra.

Jag tar för givet att ytterväggar endast är isolerade men ej klädda samt att radiatorrör ska vara utanpåliggande i slinga runt övervåning och att matning upp finns?
Men i runda slängar kanske 350h för snickeri (listning, foder, fönster och dylikt ej inräknat men våtrum exklusive tätskikt), 130h VVS, 60h el. Räknar med timpenning på 370/400/420/h exkl moms, de priser som jag tar, min rörmokare samt elektriker.
Då blir det ca 260 000:- arbetskostnad inkl moms.
Snickeri är lite i överkant men eftersom jag inte vet hur många rum det är som ska upp etc är det svårt att sätta en tid på det.

Material snickeri ca 50 000:- (OSB, gips, skruv, glesvirke, reglar, 70-isolering till innerväggar)
VVS ca 30 000:- räknat på 7 fönster och kopparrör samt kopplingar. Här kan det dock vara det dubbla beroende på VVS-firma...
Elektriker? Bra fråga, kanske runt 10-15 000:- beroende på val av brytare mm

Så runt 350 000:- skulle jag tippa på, men då har jag inte sett huset eller planlösningen eller har en aning om vad timpenningen är i Linköping.
Så det kan ju mycket väl vara 200 000:- till på det beroende på vad du får för offerter. Det kan vara mindre.

Priserna baserar jag på de erfarenheter jag har av dylika projekt, även om jag inte har full koll på VVS och el då det ibland faktureras till kunden om det inte har varit totalentreprenad.

Men gör upp en någorlunda ritning, en detaljerad beskrivning av vad som ska göras och kanske någon bild och så ringer du runt och ber om att få maila detta och be dem återkomma fortast möjligt med offerter på detta.

Våtutrymmen räknar jag inte med själva färdigställandet där men du får räkna med att en offert på ett komplett badrum inkluderat el och vvs hamnar på runt 100k för 6kvm med allt inräknad, inget utsvävande direkt.

Jag gör ett badrum just nu på 5kvm och med allt inräknat exklusive stambytet så har jag 40 000:- exkl moms att röra mig på i arbetskostnad och materialkostnaden är ca 40 000:- inkl. tätskikt, vvs-material, kakel/klinker, wc-duschvägg-kommod. Inget plusjobb men det ger mer jobb i framtiden då kunden är ett fastighetsbolag och då får man pruta lite på priset...

Jag inredde en övervåning på ett monteringsfärdigt hus för ett par år sedan.
Avlopp, vatten och värmeledningar var förberett, elen var framdragen till en anslutningsdosa.
Ingen isolering.
Ingen aning om vad kostnaden blev.
Men det jag reagerade på var att de måste ha satt fönsterna på fyllan.
Jag rekomenderar att man kollar det ordentligt innan för att slippa merarbete.

Tack för svar, taket blir isolerat från start och vatten, el och avlopp är redan draget upp men som Ivil säger, pluggat.
Radiatorerna blir med utanpåliggande rör. Vet inte inte riktigt hur vi ska göra med badrummen, om det är värt att vänta med dem och istället koncentrera sig på att göra övervåningen beboelig först, det finns ju redan ett badrum på bottenplan. Så kan det vara rimligt med runt ca 200 000 för att bygga upp rummen o sätta in dörrar?

Bygga hus är inte lätt!

Så kan det vara rimligt med runt ca 200 000 för att bygga upp rummen o sätta in dörrar?

Bygga hus är inte lätt!

För 200k så bör du få lite mer än bara smacka upp lite innerväggar och dörrar. Med pluggade uppgångar så blir det riktigt billigt, men det är ju så enkelt att du kan smacka upp radiatorerna själv efter att ha köpt dem på Maniarmatur.se

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back