Ngn som vill ha en MC-SUV?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Does Brutus define a new genre of motorcycle? http://zite.to/RGNYHr via @zite

ImageUploadedByTapatalk1353063221.886403.jpg

Now here's a motorcycle with a difference. Alessandro Tartarini, son of Italjet founder Leopoldo Tartarini, this week used the EICMA motorcycle show to present a new motorcycle concept.

The aptly named Brutus (not to be confused with the existing Brutus electric motorcycle), is billed as "the SUV of motorcycles," and runs a single cylinder, 45 bhp, DOHC, four-valve, liquid-cooled 750cc engine with electronic fuel injection and "two-speed" CVT with optional reverse gear.

Alessandro has not yet declared how much Brutus weighs, but highly-regarded Italian motorcycle magazine Motociclismo reports that it is "less than 220 kg," which we take to mean somewhere in the vicinity of 220 kg (485 lbs).
That weight would put Brutus in the same weight category as the 1000cc adventure tourers such as the Ducati Multistrada and BMW 1200 GS.

Now there are some significant points to be made here and the first is that the adventure tourers are built for dirt roads, not for serious off-road conditions. The reason they cannot be taken truly "off road" is that they are FAR TOO HEAVY.
So as a serious off-road motorcycle, Brutus is morbidly obese, and I simply cannot imagine how the manufacturers could consider making claims such as it being the only two-wheeled vehicle "at home in any conditions" and "a valid work tool for going where other vehicles cannot", because the specifications suggest exactly the opposite.

One of the other aspects of Brutus that is worrying is its lack of suspension travel – 80mm at the front and 100mm at the rear – that's approximately half the wheel travel of the adventure tourers and indicates to me that Brutus is unlikely to be capable of any speed off-road.
The most obvious difference to existing motorcycles are the rims and tires – six inches wide at the front and seven inches wide at the rear – dimensions normally associated with sports car tires. In some circumstances, perhaps snow or deep sand, balloon tires of this magnitude might be helpful, but at the same time, much of the advantage in terms of traction will be lost through the bike's weight. In all other circumstances, I find it hard to believe they will offer any advantage.
The press release for Brutus suggests it has been designed "outside the box and beyond fashion and sterile market analyses" – in my opinion it seems to have been built without sufficient thought and diligence to create a viable usable motorcycle.

Brutus will be available, according to the press release, with a range of accessories and customizable add-ons, including a sidecar version, a winch, a fire-prevention kit, a generator, and a "snow kit" which is pictured above.
So does this two-wheeled SUV (or perhaps monster truck) genuinely represent a new genre of motorcycle?
 
Last edited:
Ser lite ut som en Nuda på steroider tycker jag...
Och de har ju bara tappat bort ltie text på sitt pressmeddelande... Det ska säkert stå "As at home in any conditions" ... Dvs, lika kass oavsett var man kör. ;)
Men winch? På en hoj? Hur jävla praktiskt och användbart är det?
 
Det är när man kör fast överallt för att den är för tung :tungan

Aaah, det är sant... Lär antagligen behövas för att ta sig uppför backar med ute i skog och mark...
Meeen, är det inte rätt otäckt att bogsera MCs? Borde ju vara lite samma känsla om man kör med winch?
 
Jag tyckte att den såg förbannat opraktisk ut, men samtidigt ganska ball! Som gjord för en zombieapocalypsfilm liksom :D
 
Det låter lite som en fyrhjuling med två hjul. Den skulle nog göra sig bättre med en tvåcylindrig spis på 60-80 häst, 45 lät rätt lite. Iofs kanske den har vrid som en traktor och ett fläskigt, lågvarvigt register.
 
Ser ut som Husqvarna Nuda 900r's tjocka brorsa

Råball:fakta




Oj vad jag kom på att jag längtade efter en nuda..
 
Det låter lite som en fyrhjuling med två hjul. Den skulle nog göra sig bättre med en tvåcylindrig spis på 60-80 häst, 45 lät rätt lite. Iofs kanske den har vrid som en traktor och ett fläskigt, lågvarvigt register.

Hästkrafter är nog det sista den behöver.
En seg dajsäll skulle sitta som - ööhh - Något som sitter bra.
 
Detta koncept har redan slagit igenom i cykelvärlden, främst bland folk som kör på vintern.
 

Bifogat

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    137.9 KB · Visningar: 157
Ser ju störtskön ut, den skulle jag vilja ha och piska grusväg med.

Men den är nog sådär lagom rolig på asfalt runt 200, tjuter nog endel om däcken också.
Dessutom så lär dom vara sopslut efter 50 mil asfaltskörning i lite tempo
 
Det där var inte en Mc-Suv. Det var en Mc-Hummvee!

:O
Snarare MC-HUMMER
http://www.google.se/#hl=sv&sclient...22a01dc1d9e213&bpcl=38625945&biw=1916&bih=858
humvee är ett mycket praktiskt och välbyggt fordon men osäljbart till annat än entusiaster
Den jättelika kupen rymmer endast 4 små stolar, två på varje sida.
Resten av kupen (mitten) fylls med motor och transmission.
humvee byggs i Mishawaka och jag har varit och kollat på fabriken
när jag bodde i South Bend, grannstaden.
På flygplatsen har man en humvee på pelare ungefär som flygplanen längs motorvägen vi Linköping.
Jag skulle (bortsett för pengarna) gärna ha en humvee.
ALDRIG en HUMMER.
 
Snarare MC-HUMMER
http://www.google.se/#hl=sv&sclient...22a01dc1d9e213&bpcl=38625945&biw=1916&bih=858
humvee är ett mycket praktiskt och välbyggt fordon men osäljbart till annat än entusiaster
Den jättelika kupen rymmer endast 4 små stolar, två på varje sida.
Resten av kupen (mitten) fylls med motor och transmission.
humvee byggs i Mishawaka och jag har varit och kollat på fabriken
när jag bodde i South Bend, grannstaden.
På flygplatsen har man en humvee på pelare ungefär som flygplanen längs motorvägen vi Linköping.
Jag skulle (bortsett för pengarna) gärna ha en humvee.
ALDRIG en HUMMER.

hummer-now-everyone-knows.jpg
:rofl
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top