Ngn som råkat ut för ev bilskojjare på senaste?

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
Har en annons på blocket.. Tänkte försöka bäkna ena bilen för att slå till på schysst hoj nu såhär när man kan göra lite klipp.

Fick ett intressant bytesförslag, med hyffsad motivering.

Kort story:
Har en bmw 328 till salu.. Fick ett mail där en norsk snubbe ville byta sin 323 coupe mot min, rakt av. Hans är dock av nya karrossen, fullt utr mm. Dom kanske står i 50 tkr högre pris..men han menade på att han skulle importera den till norge, men åka på jättehög straffskatt, och ville därmed byta mot min rakt av för att slippa den höga skatten. Jag skulle åka till oslo å lämna min bil, å köra "hans" bmw hem till Stockholm. Vi gjorde upp det mesta. Och när det kändes ganska aktuellt, så ville jag bara checka upp den tidigare ägaren i sverige - men då ville han inte ge mig reg-numret på bilen. Alltså bilens svenska reg-nr.. Då den inte är inreggad i norge, så borde fortf någon i sverige stå som ägare??

Eller kan man fylla i ägarbyte om man säljer till norge? Hur funkar det? Försvinner bilen ur svenska registret när den reggas in i ett annat land?

Jag sålde en bil till finland en gång.. Då gjorde vi inget, han sa att han bara skulle regga in den i finland, och att finska myndigheter tillkännager detta för sverige - som i sin tur tar ur den ur registret här...

Eftersom han inte vill ge mig svenska reg-numret så antar jag att den är stulen i sverige, och blåsa mig på ngt vis. Enda förklaringen jag fick, var något obegripligt på norska. Allt annat han sa gick att förstå, men inte just det om regnumret, sen dess har jag varken fått svar på mail, sms eller samtal när jag velat ha tag i regnumret.

Någon som råkat ut för liknande? Eller hört om liknande? ..kan det ett nytt sätt för bilskojjare att lura till sig bilar?

:huvet

Den är fortfarande reggad i Sverige så du tror nog rätt när du säger att den kan vara stulen i Sverige.
Sensmoral: Låter det för bra för att vara sant så är det också det.

Den är fortfarande reggad i Sverige så du tror nog rätt när du säger att den kan vara stulen i Sverige.
Sensmoral: Låter det för bra för att vara sant så är det också det.
Ja det lät alldeles för bra till en början... Han hade ju en fin bortförklaring också -som säkert stämmer, att han skulle åka på att betala massor skatt för att regga in den nyare bilen.

Och skrev jag kontrakt, eller byteskontrakt med honom..så skulle väl han juridiskt sett kunna regga in min bil på sig själv i norge?

Vad man läst tidigare om blocket relaterade blåsningar, så har det handlat om betalningar mm. Men detta, som omfattar byten är nog enklare att gå på, visst är man försiktig så är man alltid garderad... Men ett byte lockar om man kan tjäna på det :gnissla

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla