Ngn AutoCad kunnig?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Hallå!

Skulle behöva lite hjälp av någon som är djävlig på AutoCad 2000.

Det jag behöver förklarat för är hur jag använder "Layout". T.ex. hur jag gör när jag vill dela upp en modell i två olika ritningar med seperata ritningshuvuden mm. Jag har klurat på det ett antal gånger under lång tid men blir inte klokare för det :huvet

Tack på förhand!

/Chris

Barrett skrev:
Hallå!

Skulle behöva lite hjälp av någon som är djävlig på AutoCad 2000.

Det jag behöver förklarat för är hur jag använder "Layout". T.ex. hur jag gör när jag vill dela upp en modell i två olika ritningar med seperata ritningshuvuden mm. Jag har klurat på det ett antal gånger under lång tid men blir inte klokare för det :huvet

Tack på förhand!

/Chris[/QUOTE

Vad avser du med "dela upp"?
Jag har kört Autocad från Release 9 och fram till dagens release så jag får hoppas att jag kna vara till hjälp...

Jag antar att han vill få flera ritningsvyer, t.ex. front, left och top. Därmed kan han sedan göra en ritning i 2d och 3d. Säg till om jag missförstått det?

Jag pysslade med sånt i R14 en gång i tiden, men idag sitter det inte tyvärr då jag jobbar i andra program.

Josafan skrev:
Jag antar att han vill få flera ritningsvyer, t.ex. front, left och top. Därmed kan han sedan göra en ritning i 2d och 3d. Säg till om jag missförstått det?

Jag pysslade med sånt i R14 en gång i tiden, men idag sitter det inte tyvärr då jag jobbar i andra program.
Nej, han vill dela upp en stor modell på två ritningsark med hjälp av "layout"-tabbarna...och han vill ha dem i samma skala.

Jåke skrev:
Nej, han vill dela upp en stor modell på två ritningsark med hjälp av "layout"-tabbarna...och han vill ha dem i samma skala.

Gör en Layout färdig med textruta och allt precis så som man önskar.
Skalan ställs in i mview-fönstret genom att i Layouten skriva MS (modelspace) och därefter ställa skalan med zoom-kommandot.

zoom 1xp är lika med 1/1 i millimeter och 1:1000 i metersystemet
zoom 2xp är lika med 2/1
zoom 0.5xp är lika med 1/2
o.s.v.

När du fått rätt skala ... panorerar dig rätt i modellfönstret och gå ur modelspace genom att skriva PS.

Kopiera sedan din Layout, gå in i den ocxh skriv MS.
Panorera därefter vyn så att du får din andra del av modellen.

Det finns fler sätt att gör det på men detta brukar fungera bra.

Tack så mkt för svaren hittills! :tummenupp
Jag ska sitta och pula lite med det under morgondagen så det kommer säkert lite följdfrågor då.

Jag blir tokig :huvet

Nu börjar jag få lite kläm på det iaf.
Men, jag fattar nog tyvärr inte alls hur jag får till rätt skala!?

Kan förklara lite kort hur jag gör:
Jag lägger upp ritningsramar & ritninghuvud som jag önskar. Sen skriver jag in 'mview' och väljer hur stort 'ms' ska vara. Då passas hela modellen in i 'mview' fönstret enl. 'scaled to fit'.
Detta kan ju inte vara rätt? Hur får jag 'mview' att inte ändra skalan, så jag t.ex. kan utgå ifrån 1:1 (som jag ritar modellen i) som jag sedan kan skala ner till önskad skala & panorera mig rätt i?

Fråga 2:

Hur roterar jag modellen i 'mview'?. Hur gör man om jag t.ex. ritat en del i 45° i modellen men vill visa den i 0° i layoutet?

Fråga 3: Hur döljer man ramen till 'mview'?

Tack på förhand! / Chris

Svar på fråga1:
När du befinner dig i Paperspace, skriv då MS och därefter kommandot zoom.
I zoom-kommandot skall du skriva 1xp om du vill ha det i 1:1 vilket är lika med 1:1000 i metersystemet och 1:1 i millimetersystemet.
Se bara till att ha din modell någorlunda i mitten på ditt mview-fönster för annars kommer det att leda till en del panorereing innan du får modellen synlig i ditt fönster.
0.5xp = 1:2000 alternativt 1:2
o.s.v

Svar på fråga 2:
I modelspace, nyttja dig av UCS-kommandot. Där kan du skapa lokala rotationsriktningar och koordinatsystem.
Jag brukar gör enligt följande:
USC, 3point (ange origo för din nya vridpunkt samt vilket håll X- och Y-axlarna skall vara.).
Tänk på att den första axeln du skall peka ut kommer att vara din "horisontella yta" i det nya systemet.

Skriv därefter USC , plan så roterar sig vyn enligt ditt nya koordinastystem

Svar på fråga 3:
Lägg mview-fönstret i ett lager och döp det till mview_av (som exempel). Släck det därefter i lagerhanteraren.

Då kör vi igen! :)

Fick en fråga idag ang. ett problem som jag vet att jag oxå stött på tidigare, men inte minns hur/om jag löste.

När man i modell-läget ritar med olika linjetyper för att illustrera, i detta fallet, vilken höjd installationer ska ligga på används olika typer av streckade linjer.
I detta läget när skalan är 1:1 är upplösningen på linjerna ok. Däremot när man går över till layout-läget & skalar ner ritningen så fortsätter upplösningen på linjerna vara i 1:1, vilket inte är önskvärt då man hamnar i situationer där en streckadlinje framstår som heldragen.

Kan inte hitta ngn inställning för detta i layout-läget :(

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...