[Newbie] Ducati 1098 kopplingsproblem

Ja, det beror väl helt på hur man behandlar kopplingen? :)

Själv var jag och inhandlade en ny spindelfjäder igår, det var galet vad jag missberäknade vad en sådan skulle kunna kosta. 600:- ville dom ha för den lilla saken! :dummer

Sen var det ner i garaget igen, ut med samtliga lamellskivor för, ehm? 6:e gången denna vecka?

Började även skruva loss slavcylinder men fastnade på en av skruvarna då den sitter som berget, har redan rundragit tillräckligt många skruvar nu för att veta att det är bättre att ge upp än att vara en envis åsna! :banana

Så på med massa 5-56, sen blir det att låna en bra spärrnyckel och värma upp den lite innan. Förhoppningsvis släpper den väl. :tummenupp

Här ska d luftas järnet !

Sådär!

Då har man kört en kopplingsrehaul.

Tänkte att jag skulle skriva vad jag har gjort om ifall någon skulle behöva informationen i framtiden.

Började med att skruva loss slavcylinder och rengjorde den med tops och bräkleen. Passade på att byta ut insexskruvarna då dom blev smått misshandlade. Smorde in oringen med fett och satte tillbaka allt på plats.

Införskaffade ett mothåll, se bild nedan. Ca 165:- inkl frakt på ebay.

IMG_0116.jpg

Fungerade väldigt tillfredställande, kopplingskorgsmuttern lossnade till slut.

Ut med den trasiga spindelfjädern. Ut med korgen och kulorna lyckades jag ha koll på. :D

Rengjorde allt, fetta in kulorna och kanterna på spindelfjädern.
Satte tillbaka allt på plats.

På med lite loctite för gängor/skruva på muttern för kopplingskorgen.
Med min nya momentnyckel från jula drog jag den till 186Nm enligt mad-ducati.com

Mätte upp de nya lamellerna för säkerthetsskull, yey 36,5 mm :yoparty
I med lamellerna igen (förhoppningsvis för sista gången). Denna gång i följande ordning. obs. taget från höften gällande mängden.

")"|"|"|"|"|"||"|"||

Det som skiljer från instruktionerna för "Road version" enligt Bucci instruktionerna är att jag verkar ha en extra "vanlig skiva" som placerades på samma sätt som för sista, ds 2st mot varandra.

Fram med min nya Mityvac 8000, började med att blöda mastercylindern och sedan slavcylindern.

Bra tryck, verkar inte vara någon luft kvar.

Resultat? Ja, nu knasar den sig inte och kopplingen känns mycket bättre. Den tar lite tidigare och är lite mjukare helt enkelt. Däremot tycker jag väl att den kanske slirar lite väl mycket vid växelbyte, men jag ska ge det lite tid och se om det sätter sig.

Passade på att smacka på en öppen kopplingskåpa också. :tummenupp

IMG_0117.jpg

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...