Newbie - 4t modeller att undvika?

HELS

Precis så långsam som det ser ut
Gick med
15 Dec 2006
Hoj
F4i "sport deluxe"
Goddag

Jag smider planer på att införskaffa nån typ av grussprättare och har lite ågren... Jag har inte mer än testkört några hojar tidigare och kommer förmodligen köra lite allt möjligt skog, bana, is o.s.v. i makligt tempo. Det känns som att det lutar mot en 250 - 4t med en budget på 15-25k. Jag har som sagt ingen koll men efter en snabbsökning på ebay känns framförallt japs som ett naturligt val. Finns det några speciella årsmodeller man ska passa sig för?

Hojval är mycket beroende vad du vill ha för temperament på din hoj, Hur benägen du är på service m.m.

Är du nybörjare och vill ha en förlåtande hoj som klarar det mesta och även lite grusvägsåka så kan jag rekommendera en Honda XR 400 av nyare årsmodell i skapligt skick. En relativt underhållsfri motor som funkar till det mesta!

Vill du ha lite mera race men ändå ganska snäll så är väl en KTM exc 400 ett bra val.

Ett tips är att inte köpa någon som helst 4-t cross för att köra i skogen med! Motorkaraktären, utväxlingen, avsaknad av lyse och registrering m.m. lämpar sig inte till det du verkar vilja ha. Undvik sådeles modeller med bokstavskombinationer YZ-F, KX-F, CR-F, FC, SX mfl

/Cooler

Tackar för tipset.

400? Vad jag har hört är det 250 som gäller i skogen

Funkar det inte att enduromodda lite, typ drev och fjädring, eller ställer man bara till det ännu mer? Priset på crossarna är ju så lockande

Grusväg är inget jag bryr mig om däremot ser ju motard overkligt kul ut…

nja du får byta fjädrar och så har den färre växlar och så är den hårdare trimmad så råkar du gasa för mycket går det praktisk taget åt skogen, och så är den inte regad så du får inte åka på en del enduro banor och du kan inte heller hänga med och grus busa.

som tidigare skrev en hoda xr 400, yamaha 350 finns massor med bra billiga maskiner som du kan skaffa dej som du inte behöver skruva så mycket på men som endå tar dig fram på en enduro bana :)

några exempel på bra maskiner:
http://www.blocket.se/vi/20910826.htm?ca=8_s&last=1
http://www.blocket.se/vi/20101900.htm?ca=8_s&last=1

Last edited:
Tackar för tipset.

400? Vad jag har hört är det 250 som gäller i skogen

Funkar det inte att enduromodda lite, typ drev och fjädring, eller ställer man bara till det ännu mer? Priset på crossarna är ju så lockande

Grusväg är inget jag bryr mig om däremot ser ju motard overkligt kul ut…

Är det i huvudsak motard, grus och is som gäller och inte så mycket skog så skulle jag rikta sökarljuset mot 600-650 offroadmaskinerna (Honda och KTM) Men då är endurokörning och crosskörning i stort sett uteslutet...

Att konventera dagens 4-taktscrossar är oftast mer än bara ställa om fjädringen, utväxling och skaffa lyse. Crossmotorerna är byggda för att fungera på ett annat körsätt som inverkar på segdragningsförmåga och motorgång vilket resulterar i att de blir jobbiga i skogen med toppig effekt och benägenhet till motorstopp titt som tätt. Växellådan är också oftast mer tätstegad än en endurovariant vilket medför låg toppfart och oftast en för hög 1:a vilket gör att det är svårt att "krypa" i svår enduroterräng. Drevar man om en cross för att fungera i skogen blir toppfarten än sämre för att man ska få lägsta växeln att fungera och det blir en massa onödigt växlande upp och ner i endurospåret då man måste upp till i stort sett högsta växeln på rakorna för att få en lugn gång. I endurospåret är inte toppeffekten viktig där är vrid och lugn gång det man strävar efter för att orka mer än 10-15 min i spåret!

Som andra skriver är det också skönt att ha en registrerad hoj så man utan dåligt samvete kan glida runt till och från banan på vägen om det är ett stenkast bort..

Been there and done that.. dvs försökt att få en Yama YZ 426, Kawa KX 500 och Suzuki RM 250 till att fungera även i skogen och det blev ingen hit någon av dem med undantag för RM 250 som fungerade någorlunda.. Däremot på crossbanan är dessa hojar kung!

En enduro fungerar bättre som cross än vice versa..

/Cooler

En enduro fungerar bättre som cross än vice versa..
/Cooler

Kan helt klart instämma på det, då jag själv kört mina 3 senare enduros både på banan och i skogen. Sedan har jag kört mina 3 senaste crosshojar både på bana och i skogen.

Kan säga att cross i endurospåret suger rent ut sagt:(

Medans enduron funkar bra till både och. Det som kan hända är att fjädringen kan kräva ett extra packboxbyte mellan gångerna:)

Tackar återigen...

Jag hade siktet inställt på enduro från början men sen började jag snegla åt crosshållet mest p.g.a. priset och att jag inte räknar med att köra mycket annat än i skogen och på bana. Finns det några modeller man ska passa sig för? Om jag fattat rätt så hade honda man vissa problem med ventilerna vissa år, Suka och kawa med kylarna/toppen - bara besserwisssnack eller? men vill ju att skiten ska funka... Vad tror ni om en ktm 400 - 00, stort för en newbie?:näsblod

Last edited:
Tackar återigen...

Jag hade siktet inställt på enduro från början men sen började jag snegla åt crosshållet mest p.g.a. priset och att jag inte räknar med att köra mycket annat än i skogen och på bana. Finns det några modeller man ska passa sig för? Om jag fattat rätt så hade honda man vissa problem med ventilerna vissa år, Suka och kawa med kylarna/toppen - bara besserwisssnack eller? men vill ju att skiten ska funka... Vad tror ni om en ktm 400 - 00, stort för en newbie?:näsblod

KTM exc 400 är en bra hoj (som alltid gäller förstås att tidigare ägare under 8-9 år skött den bra) Oavsett vilken hoj du köper med några år på nacken är det lite som att köpa "grisen i säcken" om du inte känner till ägaren och vet hur hojen blivit servad. Det kan ju vara bra att veta att kolven verkligen blivit bytt för ex x antal timmar sedan m.m.

Vad jag sett av och upplevt vid test av 400:an (dock -02:a) så är det en snäll och fin enduro som fungerar alldeles utmärkt till det du tänkt använda den till...

Endurohojar jag hittat i ditt område:
http://www.blocket.se/vi/20851058.htm?ca=8_s
http://www.blocket.se/vi/20767177.htm?ca=8_s
http://www.blocket.se/vi/20677131.htm?ca=8_s
http://www.blocket.se/vi/20634827.htm?ca=8_s

/Cooler

Last edited:
Yepp... den ktm annonsen har jag sneglat på, inte ringt än dock. WR - 01 såg ju fin ut, den hade jag missat. det här är roliga problem.

"grisen i säcken" - amen, har åk på nitar förut bara hoppas att man lärt sig nått av det.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!