newbi fråga ang vattentemp på r1 -98

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
när jag kör med min r1 så ligger tempen på 75grader ca men efter att ha stått still en stund på tomgång så steg den till ca 95-97 grader då blev jag lite rädd och stängde av den, är detta normalt? jag vågade inte låta den stå på längre då jag är helt ny på detta med mc, eller ska man stänga av hojjen om man står still, tänkte mest på stadstarfik etc om man står still längre stunder, kanske skulle ftermontera en fläkt med manuell brytare?

tacksam för svar
 

MSR

foamproductions.net
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1, Honda CR125, Fighter XS
nää, de e ingen fara... om jag inte missminner mig helt så slår inte fläkten igång förrän vid c:a 105'C på R1'an...
 

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Ingen fara på taket.

På min hoj går inte kylfläkten igång förräns vid 104 grader och lampan börjar lysa vid 122. Och upp till ca 100 kommer den ganska fort vid stadstrafik och tomgångskörning. Så det är bara att gasa på! :tummenupp
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Helt normalt vid ca 105 grader går fläktarna igång med en termostat, temp sensorn sitter vid mynningen från blocket så retur kylvätskan är betydligt kallarare som gått genom kylaren.

Var mer mån om oljelampan som brukar krampa friskt på R1orna snarare än att stirra på tempen
 

Applo

Har jättebillig försäkring...
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Askersund
Hoj
YZF 450 -04
Koffe skrev:
när jag kör med min r1 så ligger tempen på 75grader ca men efter att ha stått still en stund på tomgång så steg den till ca 95-97 grader då blev jag lite rädd och stängde av den, är detta normalt? jag vågade inte låta den stå på längre då jag är helt ny på detta med mc, eller ska man stänga av hojjen om man står still, tänkte mest på stadstarfik etc om man står still längre stunder, kanske skulle ftermontera en fläkt med manuell brytare?

tacksam för svar


Du verkar ha en helt fungerande r1:a... tempen brukar vara runt 65-75 vid körning. pendlar lite fram och tillbaka. Sen går den upp till 107-110 innan fläkten går igång...
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
ok skönt och höra, tack för svaren!

man är ju allt lite nojjig med första hojjen och allt, förresten vart kollar man oljenivån på den?

fan känner mig helt vilsen hehe, bilar har man hållt p åmed sen man ca 16 men bågar är man lite nervös med =)
 

MSR

foamproductions.net
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1, Honda CR125, Fighter XS
Koffe skrev:
förresten vart kollar man oljenivån på den?

Du har ett litet runt glas vid fotbromsen ungefär, nivån skall väll ligga en liten bit högre en mitten tror ja, finns nå prickar för max/min eller dylikt där...
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Koffe skrev:
ok skönt och höra, tack för svaren!

man är ju allt lite nojjig med första hojjen och allt, förresten vart kollar man oljenivån på den?

fan känner mig helt vilsen hehe, bilar har man hållt p åmed sen man ca 16 men bågar är man lite nervös med =)
Höger sida på "sumpen" finns ett synglas.
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
guld denna sidan ju, tack tackar


japp den rullar i lödde, men mig och en grön övningsskylt på ryggen, jag e kompis med peter han med de blåa dioderna på sin r1, provsatt den sen visste jag vilken hoj jag skulle ha =)
 

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Lycksele
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
Koffe skrev:
guld denna sidan ju, tack tackar


japp den rullar i lödde, men mig och en grön övningsskylt på ryggen, jag e kompis med peter han med de blåa dioderna på sin r1, provsatt den sen visste jag vilken hoj jag skulle ha =)


Du tycker inte att det är lite väl mycket att åka med som första hoj. faligt faligt. Broder har en Retta också och jag tycker att det är nästa lite väl mycket att köra med nu när man nytagit körkortet (2 MÅNADER SEN). Det går rätt fort att det händer nått. Så ta det lungt!! :tummenupp
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Koffe skrev:
guld denna sidan ju, tack tackar


japp den rullar i lödde, men mig och en grön övningsskylt på ryggen, jag e kompis med peter han med de blåa dioderna på sin r1, provsatt den sen visste jag vilken hoj jag skulle ha =)


Ja dom dioderna är så fjortis :rofl
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
jo visst fan är det en vass maskin, men å andra sidan, jag bor hemma ett par månader till och nu ahr jag råd att casha den direkt, det kommer jag inte ha sen, känns så tråkigt att köpa en o tröttna efter en säsong, försöka kränga den och köpa nytt och värre, kör man bara med insidan av huvet så ska det nog gå bra

ps: är 20 bast och ahr redan ahft 6 bilar =) crx/civic vtec etc så jag trötnar fort, betalar dem givietvis själv med surt förvärvade pengar, så jag är inget rikemansbarn som får saker, men tycker om när det går fort, men under kontrolerade former så detta skall nog gå bra :tummenupp
 

pininfarina

"Har du käpps påräj?"
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Hagenherr
Hoj
kolfiberetta
Grattis till en riktigt gudda hoj :tummenupp

Enda nackdel jag upplevt med R1 hittills är kråksången som ständigt går... Alla är lika förvånade var gång man kommer tillbaka helskinnad och talar minsann om hur mycket de slagit vad om innan det e dags o resa gravstenen :huvet Visst finns det grunder till det men vore man inte lite paranoid redan så nog fan blir man det...

Nä, kör som fôlk o ha skoj o lycka till med motortempen :hihi
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top