New York

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Jag flyr som vanligt landet över amatörhelgen midsommar...
Denna gång styr jag kosan över atlanten till staterna... Blir en vecka i NYC med omnejd...

Jag behöver tipps om vad som är bra att tänka på osv....

Typ vad kostar ciggen?? Jag är ju obotlig feströkare och är det svindyrt me cigg får jag köpa en limpa på arlanda... Sen har de väl 110V så hur laddar man mobil och Ipod osv... Sen kan ni gärna komma med grejer som man inte får missa och andra saker man ska tänka på... Förresten.. tänkte kanske köpa mig en digital videokamera till resan... frågan är om det är billigare att köpa den i USA och hur blir det med garanti och laddare???

Överkommligt....

Hur e det med laddare o så... behöver man en reseadapter??
Tror att min laddare är 110-230VAC men frågan är om uttagen är lika...:va

Uttagen är inte desamma. Är 2 platta stift i USA. Gå till en elektronikhandlare och köp ett resekit med adaptrar, kostar typ 100 pix och fungerar överallt du åker i världen.

Elektronik såsom kameror och sådant var lika dyrt som här, iaf i New York.

Elektronik är garanterat billigare i USA. Inom vissa områden (mobiltelefoner tex) så ligger jänkarna ungefär 5 år efter i utvecklingen, men kameror och liknande är det bättre att vänta med att köpa tills du kommer hit. Minneskort brukar det tex vara rätt stor skillnad på.

Garantin brukar väl gälla över hela världen och laddaren funkar via reseadaptern som du ändå ska springa och köpa.

Edit: Se till att din telefon klarar nätet här borta (trippelband).

Uttagen är inte desamma. Är 2 platta stift i USA. Gå till en elektronikhandlare och köp ett resekit med adaptrar, kostar typ 100 pix och fungerar överallt du åker i världen.

GPSer är skitbilligt. Nästan halva priset. Tänk bara på att om det ingår kartor så visar de förmodligen inte Sverige.........

Elektronik är garanterat billigare i USA. Inom vissa områden (mobiltelefoner tex) så ligger jänkarna ungefär 5 år efter i utvecklingen, men kameror och liknande är det bättre att vänta med att köpa tills du kommer hit. Minneskort brukar det tex vara rätt stor skillnad på.

Garantin brukar väl gälla över hela världen och laddaren funkar via reseadaptern som du ändå ska springa och köpa.

Edit: Se till att din telefon klarar nätet här borta (trippelband).

Tack för svaret... Har du nån bra hemsida att kolla priser på?? (DV-Kameror)
Hur är det med moms när du handlar såna grejer då?? behöver man inte betala i Sverige sen??

Trippleband finns.... likaså GPS...

Tack för svaret... Har du nån bra hemsida att kolla priser på?? (DV-Kameror)
Hur är det med moms när du handlar såna grejer då?? behöver man inte betala i Sverige sen??

www.bestbuy.com, www.circuitcity.com och www.frys.com är tre kedjor som finns här i krokarna. Best Buy och Circuit City är liknande OnOff. FRYS är något mindre, men säljer mycket via nätet. FRYS brukar ha väldigt bra priser.
Många av de mindre butikerna inne i NYC har också bra priser och det kan dessutom vara lättare att pruta där. Amerikansk moms tillkommer på alla priser du ser. Om jag inte minns fel så ligger den runt 8,75% i New York.

Svensk moms antas du betala om det rör sig om import. När jag flyger till Sverige så förväntas jag ju ta med mig mina prylar hem igen och då rör det sig inte längre om import.
Är du däremot bosatt i Sverige så skulle jag nog göra mig av med kartonger och kvitton innan jag ger mig av hemåt... :)

skicka kvitton via brev till dig själv. har tullen fått för sig att en pryl du har med dig är ny så kan dom leta rätt duktigt efter kvitton så ha dom inte med dig.

Tänk på att säkerhetskontrollen på arlanda har haft stora problem på sista tiden så det kan ta lång tid att komma igenom!

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!