Video New York mc poliser, deras träning

Jo. Visst är det så att Gripen tar mindre last. Men dom är samtidigt rätt mycket billigare att hålla i drift. Nu kommer jag inte ihåg några siffror men det är långt mindre än hälften ifråga om drift och underhållskostnader för en Gripen jämfört med en F18.
Det var en massa skriverier om sådana saker i samband med att norrmännen valde bort Gripen.

Omloppstiden/Klargöringstiden och kraven på klargöringpersonalen lär också skilja en del. Och det inte till F18s fördel.
 
Gripen räknas som att vara inte bara världens billigaste stridsflygplan att ha i drift, utan det är också det billigaste svenska militära flygetyget räknat per timme (om man räknar bort sk60 som har ett förmånligt flygtidsavtal med FMV). Cirka 30.000 kr/h.

Om tex Finland, Norge, Holland etc väljer F18/F16/F35 så handlar det förstås inte om ekonomi utan om storpolitik, relationer och helt andra faktorer än skattebetalarnas "bang for the buck"-krav.

Nu när bla Meteor är implementerat på Gripen så är det en fruktansvärd konkurrent även prestandamässigt, då signaturen är låg samtidigt som sensorer, ledningssystem och mjukvara i övrigt tillhör det absolut främsta som finns.

Jag tror nog att Norge kommer att få det jobbigt inom några år då deras F16 löper ut flygtidsmässigt och den beslutade efterträdaren inte på länge är i operativ drift och dessutom är det dyraste flygplanet någonsin att driva. Otur Norge.


Ja, allt detta givetvis relaterat till usla amerikanska motorcykelkurser med usla amerikanska motorcyklar.
 
Jag älskar underdogs. Tycker det är brutalt fränt att de lär sig köra sina harleys bättre än de flesta.
 
Gripen räknas som att vara inte bara världens billigaste stridsflygplan att ha i drift, utan det är också det billigaste svenska militära flygetyget räknat per timme (om man räknar bort sk60 som har ett förmånligt flygtidsavtal med FMV). Cirka 30.000 kr/h.

Om tex Finland, Norge, Holland etc väljer F18/F16/F35 så handlar det förstås inte om ekonomi utan om storpolitik, relationer och helt andra faktorer än skattebetalarnas "bang for the buck"-krav.

Nu när bla Meteor är implementerat på Gripen så är det en fruktansvärd konkurrent även prestandamässigt, då signaturen är låg samtidigt som sensorer, ledningssystem och mjukvara i övrigt tillhör det absolut främsta som finns.

Jag tror nog att Norge kommer att få det jobbigt inom några år då deras F16 löper ut flygtidsmässigt och den beslutade efterträdaren inte på länge är i operativ drift och dessutom är det dyraste flygplanet någonsin att driva. Otur Norge.


Ja, allt detta givetvis relaterat till usla amerikanska motorcykelkurser med usla amerikanska motorcyklar.

Det lär behövas.
När för att föra 6 ton last till målet = med 1 st F18 fodras det i Sverige 4 st JAS, två attack och två jakt.
En attack rote och en jaktrote.
En pilot i F18, fyra piloter till samma uppdrag med JAS.
Hur är det ?
Är inte utbildade piloter den absolut dyraste delen i systemet ?
 
Vad menar du med din jämförelse? Fyra plan? Du blandar ihop effekt med doktrin. Hur många man behöver man totalt för tio uppdrag? Hur mycket bränsle? Hur lång uthållighet? Osv

Man kan inte jämföra olika flygplanssystem utifrån lastförmåga i ett enskilt plan.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 
En fördel med Harleyn är nog just att den är stor och välter, men bara halvvägs.
Polisen kan således släppa hojen och ta skydd bakom och den ställer sig lite snällt på sidan.
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top