Neutralen strular GSX 750 -82

HenkeGrubbstrom

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
GSX 750 -82
Tjena!

Ny här på forumet = ) Hej alla!

Som rubriken skvallrar om så har jag lite strul med neutralläget på hojjen. Nästan omöjligt att få i det från 1:an. Men efter lite upp och nerväxlande får man in den från 2:ans växel. Inget som stör egentligen men lite irriterande är det ju.

Sen har jag svårt att frikoppla helt när jag startar hojjen när den varit kall. Den drar rätt mycket när jag har i choken bla.

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Ps. Om det är nån som undrar nåt om försvarets MC258 så är jag grym =)

Problemet med växellådan är inte växellådan utan kopplingen, eller snarare bristen på urkoppling. Vanligaste felet är rostiga stållameller, det avhjälper man genom att träna dragracing-starter ett par gånger, dvs slira hårt och långt genom att t.ex. slira iväg från stillastående på ettans växel med full gas. Vänta 5 minuter mellan startförsöken så kopplingen får svalna. Har inte kopplingen blivit bättre efter 5 startförsök, undersök om stållamellerna har slagit sig.

Observera, kopplingen kopplar inte ur helt med kall motor eftersom motoroljan är trögflytande och "segar" fast lamellerna. Med varm motor ska den dock koppla ur helt och fullt.

Är det varken rost eller krokiga stållameller kan det vara din inre kopplings-hub som är sliten och inte låter lamellerna löpa fritt.

andersbrink skrev:
2079033 Problemet med växellådan är inte växellådan utan kopplingen, eller snarare bristen på urkoppling. Vanligaste felet är rostiga stållameller, det avhjälper man genom att träna dragracing-starter ett par gånger, dvs slira hårt och långt genom att t.ex. slira iväg från stillastående på ettans växel med full gas. Vänta 5 minuter mellan startförsöken så kopplingen får svalna. Har inte kopplingen blivit bättre efter 5 startförsök, undersök om stållamellerna har slagit sig.

Observera, kopplingen kopplar inte ur helt med kall motor eftersom motoroljan är trögflytande och "segar" fast lamellerna. Med varm motor ska den dock koppla ur helt och fullt.

Är det varken rost eller krokiga stållameller kan det vara din inre kopplings-hub som är sliten och inte låter lamellerna löpa fritt.

Grymt imponerad av det snabba svaret. Vet dock inte om jag vågar stressa Bettan så mycket. Hon har ju ett par år på nacken. =)

Motorn håller definitivt för några fullgasstarter, det är inget att oroa sig för. Släpp inte ut kopplingen för häftigt bara utan slira som vid ett trafikljus och tänk dig Volvo S60R bredvid dig som tutar för att räjsa. Det är iaf ett enkelt sätt att komma fram till om den har kallstartats för ofta och/eller bara körts korta sträckor, dvs kondens i motoroljan.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg