.Net 2.0 / C# - Litteraturfråga

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Finns det någon som kan rekommendera BRA böcker i detta ämne?
Jag har för avsikt att ge mig på en MCTS-certifiering men tycker att de dedikerade böckerna är öken.

Jag skulle helst vilja hitta en bättre bok för att snabbare ta till mig C# & .Net för att därefter kunna fördjupa mig i de mer specifika och träiga MCTS-böckerna...

Självklart kan jag googla och söka på diverse bok-webbshoppar men jag vill inte få en lång lista böcker utan få tips om böcker som faktiskt varit överraskande bra och pedagogiska i studiesyfte.

Sysslar inte ni med studiecirklar där ute på vänsterkanten? :va

(Man får ju passa på nu när du lagt tråden i fel forum... :hihi )

Funkar .Net 3.5?
Isåfall kan jag rekommendera Pro C# 2008 and the .Net 3.5 Platform.
Många andra böcker i ämnet tar allt från en alldeles för grundläggande nivå och kommer därför inte till de egentliga godbitarna. Boken jag nämnde tar även den upp grundläggande saker men innehåller enligt min uppfattning en hel del nyttigt även för icke-nybörjare.

Vilken MCTS har du tänkt dig? Jag kan gå ut och kolla i min låda med programmeringslitteratur.. har för mig att jag ska ha någon som jag tyckte var bra. Kan visserligen vara för VB...

Vilken MCTS har du tänkt dig? Jag kan gå ut och kolla i min låda med programmeringslitteratur.. har för mig att jag ska ha någon som jag tyckte var bra. Kan visserligen vara för VB...

Jag måste haft hål i huvudet när jag snöade in på 2.0. Självklart skall jag satsa på att certifiera mig i .Net 3.5 direkt. Eventuella framework 2.0 böcker som jag redan har kan jag ju använda ändå eftersom fw2.0 ligger kvar i grund och botten även för 3.5.

Jag har fått låna en bok som heter "Pro C# 2008 and the .Net 3.5 Framework"
Det blir en bra kickstart på pluggandet.
Vad de aktuella MCTS-certen heter och vilka av dem jag kommer att fokusera på vet jag inte på rak arm men poängen är att jag behöver få .Net-kunskaperna på papper.

Jag kapar tråden lite grann eftersom jag funtat på att lära mig c#, mest för skojs skull men kanske även för att ha en ny grund att stå på vid eventuellt karriärskift.

Så.....vad är det för program man ska ha för detta? För ett antal år sedan när jag juxade med VB och sånt så hade jag Visual Studio installerat, men det är ju liksom gammalt nu. Finns det ett "standalone" c# att införskaffa? "The Bay" har ju det mesta, men man måste ju veta vad man ska leta efter....

Jag kapar tråden lite grann eftersom jag funtat på att lära mig c#, mest för skojs skull men kanske även för att ha en ny grund att stå på vid eventuellt karriärskift.

Så.....vad är det för program man ska ha för detta? För ett antal år sedan när jag juxade med VB och sånt så hade jag Visual Studio installerat, men det är ju liksom gammalt nu. Finns det ett "standalone" c# att införskaffa? "The Bay" har ju det mesta, men man måste ju veta vad man ska leta efter....

För min del blir det Visual Studio 2008.

Vill du bara lära dig språket så kan du använda TextPad även om jag inte testat det själv.
http://www.textpad.com/support/faq/csharp.html

Jag kom över en bok som heter "Pro C# 2008 and the .NET 3.5 Platform" av Andrew Troelsen från APress och den är faktiskt helt ok.

För min del blir det Visual Studio 2008.

Vill du bara lära dig språket så kan du använda TextPad även om jag inte testat det själv.
http://www.textpad.com/support/faq/csharp.html

Jag kom över en bok som heter "Pro C# 2008 and the .NET 3.5 Platform" av Andrew Troelsen från APress och den är faktiskt helt ok.

Nja, jag hade tänkt börja programmera. Tänkte mer om det fanns något i stil med "Visual c# 2008" istället för hela msvs2008.

För utveckling i texteditor räcker det med .NET framework SDK. Annars är det Visual Studio .NET. Finns några kompilatorer och IDE:s från andra än Microsoft också. Google is your friend ;)

Nja, jag hade tänkt börja programmera. Tänkte mer om det fanns något i stil med "Visual c# 2008" istället för hela msvs2008.

http://www.microsoft.com/express/vcsharp/

Last edited:
Åfan. Sist jag pysslade med programmering fanns det inget sånt, då var det piratkopierade 20.000-kronorssvit (eller vad den nu kostade) som gällde. Men gratis e´gott så det får det bli - helt lagligt - expressversionen :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg