Nervös ZX7R (framgaffeln)

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena krapps och brudar.

Tog ut min Kawasaki ZX7R häromdan. Märker att det rycker till lite och har sig när man drar på. Har en läckande gaffelpackning (precis börjat läcka lite) på höger gaffelben. Kan det vara det som jag känner av? Jag ska ju byta gaffelpackning i vilket fall som helst snart - men det vore kul att veta om det är orsaken till att det känns inte helt rätt fram.

EDIT:
Kan tillägga att jag har ingen aning om hur den hojen var innan... första gången jag kör den.

Hur rycker det?

Om det ryster till i styret skulle jag vilja säga naturligt iaf. på de lägre växlarna,blir lätt i framänden vid påslag och då kan det bli lite nervöst i framänden.

Löses genom att vänja sig,gasa mindre eller styrdämpare.

Men men,fixa gaffeln först och testa igen.

Henrik

Hur rycker det?

Om det ryster till i styret skulle jag vilja säga naturligt iaf. på de lägre växlarna,blir lätt i framänden vid påslag och då kan det bli lite nervöst i framänden.

Löses genom att vänja sig,gasa mindre eller styrdämpare.

Men men,fixa gaffeln först och testa igen.

Henrik

Nu har jag inte kört många hojar. Horneten rörde friskt på styret vid gaspådrag i de lägre växlarna, helt okej. Men jag får en helt annan känsla av kawan. Nu kanske det ska vara så, men det känns lite som om den rycker åt det hållet dvs höger (där den läcker) vid gaspådrag typ. Inget jättefarligt men lite småstörande när man drar på... har inte full tillit direkt. Detta sker när framhjulet håller på att lätta.

Sitter bakhjulet rakt i svingen?
Spårar han?

Nu är jag inget proffs på chassi(långt ifrån)utan kommer bara med det första jag själv skulle kolla om något sådant inträffat så antingen så inväntar du svar från någon mer kunnig eller så ger du dig på att fixa gaffeln först och kollar vidare om det inte hjälper.

Skulle kunna tänka mig,rent teoretiskt,att han skulle dra åt höger om höger ben läcker men är inte säker(har aldrig varit ute för just det)men om det läcker har jag förstått att det kan kladda ner bromsskivan och det vill du inte så FIXA.

Henrik

Jo skiten spårar.

Jepp, medveten om det med bromsskivan, dock läcker den inte så mycket ÄN :) Men det ska fixas så snabbt som möjligt.

...men det känns lite som om den rycker åt det hållet dvs höger (där den läcker) vid gaspådrag typ...

Övre gaffelbenen hålls ihop av gaffelkronan. Undre gaffelbenen hålls ihop och samverkar av hjulaxeln. Är hjulaxeln fastskruvad som den ska komprimeras de båda undre gaffelbenen lika mycket oberoende om ett ben läcker.

Exempelvis, Aprilia RS 250 innan -98, har kompression på ena gaffelbenet och retur på det andra. Det är möjligt tack vare att gaffelbenen jobbar samverkande.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing