Nervös inför uppkörning

Efter mitt failande så kan jag säga följande:

  • Lågfartsprovet - Bry dig inte om att köra extremt sakta vid lågfartsprovet. De vill se att du kan hantera koppling och gas och leka med kopplingen. Jag rusade iväg, var tvungen att bromsa och vinglade en aning men blev godkänd på första körningen.
  • Högfartsprovet - Viktigt att du planerar. Börja sväng så tidigt så möjligt så slipper du en sen "återväjning" tillbaks till banan.
  • Bromsningen - De kommer inte kolla om du bromsar maximalt. Var mer noggrann med blicken, bak OCH frambroms och kör i hastigheten som är sagd. Det gör inget om du får en något längre bromssträcka än du lyckats med hemma, de kollar på HUR du gör den framför allt.

Körningen kan jag bara tipsa om det jag blev kuggad på:
  • Kör inte som du hade kört om inspektören inte var där.
  • Kör inte 60 där det är 30
  • Kör inte 50 förbi utfarter vid bostadsområden och förbi parkerade bilar.
  • Kör inte 70 förbi parkerade bilar och bostadsområden på landsväg

MEN kör 70 där det är 70 och 90 där det är 90 i övriga lägen. De kommer kolla att du inte är feg och att du kan använda den acceleration som hojen har. Fort upp till gällande hastighet och behåll den om inte rådande förhållande säger något annat.

Annars är trafiken ganska lätt om du har körkort sedan tidigare. Visa att du hajat spårval, placering vid korsningar, avsökning med blicken och visa detta med huvudvridningar och läs skyltar. (framför allt hastighetsskyltar...:rolleyes:)
 
Blev kuggad för låst bakhjul i bromstestet..Fick 1 skanns,var 35 grader varmt, jag var närvös och hadde heltskinnställ.. Trodde f.. att jag skulle svimma av värmen. Ny uppkörning är bokad,och jag en upplevelse klokare. på det igen!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top