Nervös i styret

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
Tjo.
Detta gäller min gsx 600 f -99

När jag övertog den så var den bortsett från silvertejpsmecket i förgasaren antagligen helt omekad sedan den vart utrullad från fabriken.
undantag service.

Jag hade isär och ihop det mesta i vintras och bytte oljor överallt.
Ny olja, nya packboxar och dammskydd i framgaffeln.

Allt fungerade kalas förutom att det fuktade lite grann vid vänstra packboxen. Men hojen kändes helt ok så jag åkte omkring med det ett tag.
Jag visste att jag hade haft otur när jag tänkt när jag monterade ihop det benet och beställde ny packbox och även två teflon? (ser ut som ytan på en nonstickstekpanna) ringar som sett bra slitna ut i det benet.

nr 3 & 15 från denna
http://www.bikebandit.com/1999-suzuki-gsx600fx-katana/o/m6178#sch240317

Efter att ha bytt ut dessa två och packboxen fyllt på med likadan olja till rätt nivå. )mätt utan fjädern i och helt komprimerad och monterat tillbaka känns hojen lite nervös i styret.

Det finns en antydan till vobbling när jag retarderar förbi 80kmh.
Det har aldrig blivit något annat än antydningar, det känns mer än att det syns även om jag inte håller i styret, ja då känns det inte alls men syns som ett par mm slag fram och tillbaka i styret.

Jag inbillar mig också att det vid nedlägg åt vänster är lite ryckningar/stötar där fram ungefär som att vägen är lite ojämn.

Det är ju ingen okörbarhet i hojen men det är tillräckligt för att jag skall fundera på vad det kan vara.
Jag kan inte hitta att hjullagren skulle vara slut eller att någonting glappar någonstans.

Jag är inte helt på det klara med vad de bussningarna jag bytt har för funktion och om att de är "olika" slitna nu skulle göra att dämparna är olika "bra" nu.

Nån som har några idéer?
Läckaget är borta i allafall. Det är på den bra sidan.

Bussningarna utgör lagringen i gaffelbenen. Dvs slitna bussningar=glappande gaffelben. Får intrycket av att du enbart renoverat det ena benet av det du skriver. Börja i så fall med att se till att båda benen får samma status. Hur är det när du bromsar? "Hugger" det då? Om ovanstående inte hjälper går du över till styrlagringen som ovan sagts. Mycket sannolikt är fettet hårt som kylskåpskallt smör. Om lagret inte är slitet kan du rengöra och återfetta. Se till att lagret är rätt åtdraget annars kommer det att glappa vilket ka ge de problem du beskriver.

Testade att sänka från 2.5 till det rekomenderade 2.25 i framdäcket idag. Får se om det blir någon skillnad.

Mjaa kanske lite ryckighet vid bromsning. Det uppkom nog också i samband med detta...

Det är inget upptäckbart glapp i styrlagret trögar inget och låter inget och fingret blir inte nypt heller. Men jo lite mer / nytt smörj gör nog gott.

Det är ny olja packbox och dammskydd i båda. Men det ena benet fick rivas igen efterssom det läckte och fick då en ny ny packbox och även nya bushes metallringar med något plastmaterial över. Det skiljer nog bara 200 mil mellan dem. Fast de där ringarna skiljer det nog 3Kmil mellan då... Så det blir til att göra om och göra rätt. Varför tänkte jag ens tanken att det skule funka?

Ja ja e huvudet dumt får hylsnycklarna jobba eller?

Last edited:
Om jag inte minns fel, har jag hört av verkstaden att bussningarna behöver bytas efter 3-5000mil. Jag gissar att ditt problem består i glappande fjäderben.

Ok, jag ser att du ser ett tidssamband med meckandet med gaffeln. Men jag undrar i alla fall över skicket på ditt framdäck utöver lufttrycket. Hur är det?

Nya delar beställda så får vi se om det inte skall ordna till det hela.

Framdäcket är iofs av ett mindre känt märke men har bara gått 300mil typ. Han som sålde hojen till mig i fjol fick inte igenom det gamla genom besiktningen så han köpte väl det billigaste möjliga gissar jag. Så jag byter det till nästa vinter. Men det är inte synbart slitet.

Tack för förklaringen och tipsen jag återkommer när jag bytt grejerna i det andra benet också.

Har liknande problem med min R6:a -99, alla lager är nya ändå så tenderar den att vobbla
lite vid växlingarna när man vrider på lite samt att när man kör i 10-15km/h så ålar den sig
fram. Rycker i styret vid inbromsningar också. Kan det vara samma problem som SwampT har? Att det är packboxarna/bussningarna?

Ok lite uppdatering.

Renoverade upp andra gaffelbenet och passade på att byta kolvringen i båda också.
Problemet kvarstod och blev nästan värre.
Vänsterkurvor är riktigt obehagliga och ibland vid inbromsning skakar det som f.

Vobblingstendensen vid gas avslag har minskat dock.

Bytte maxxis däcket fram till ett michelin som matchar bakdäcket. Samma problem. Fast en del andra intresanta små egenheter försvann :tumme upp

En kompis provörde lite inspirerat och i en av kurvorna när han kom och skulle bromsa hör jag ett tjut i hjälmen från G4an och sedan svordommar... Han och hojen var på vägen och i samma skick men polarn var bra skraj och iden kläcktes att det kunde vara den ena bromskolven som tjurade vilket skulle leda till dtta bekymmer.
I kväll drog jag isär bromsarna och noterde att det ena belägget på ena sidan nästan e helt slut efter 5-600 mil medans det på andrah sidan fanns mycket kvar. Så isär medbvänstra oket och där visar det sig att den yttersta gummiringen tyckt att de andra var dumma mot honom så han hade stuckit ut och hängde bara lite på trekvart.
Kolvarna rörde sig märkbart olika gärna ut och in... Jag tror och hoppas att detta är problemet.

Borde jag kollat bromsarna från början? Tveklöst! Men jag stirrade mig helt blind på att jag fipplat med gaffeln och att problemet då härstammade därifån.

Jag återkommer när jag beställt och fått och bytt delarna till oken. Nu tänker jag fixa bägge sidor samtidig. Något har jag ju lärt mig :)

Dessutom skafade jag ny hoj så kassan e lite skral och jag kan ju köra med den nya hojen :)

Tänkte avsluta det hela.
Nyrenoverade ok på plats på båda sidor och nya klossar.

Då kan jag konstatera att problemet är helt försvunnet.

Alla mina problem med berodde på att den ena sidans ena kolv inte returnerade som den skulle. (och antagligen inte åkte ut som den skulle heller)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8