Nervös framgaffel

Förspänningen. Att byta till rätt däck kommer att göra skillnad också, 70-profilen är som du säger högre men även lugnare då slitbanan inte är lika platt och känslig för ojämnheter som 60-profilen.

Stämmer

Ja jag har ju själv tyckt att den känns väldigt...platt framtill såfort det blir lite nerlägg, och får nästan känslan av att fälgkanten ska ta i....

Lånar tråden lite, hoppas att det är OK.
Har börjat kolla över min fjädring nu till säsongen. Den har varit väldigt stöttig och hård innan.

Kan inte ställa ride high på bakdämparen. Däremot retur, kompression samt fjäderspänning.

I framgaffeln sitter det nya fjädrar i sen förra året och där har jag inte gjort något med inställningen sedan jag fick tillbaks den. Skruvarna är ställda på det mjukaste och mäter hur mycket den sjunker när jag när jag sätter mig på så ligger värdet riktigt bra.

Har nu ställt in så att han går riktigt mjukt och fint. Har inte pressat så mycket eller dyl. Men det jag upplever är att han när man kör över lagningar i vägen samt mittlinjer eller dyl. att den gungar till och känns mycket "kastig", far iväg och ostabil.
Känns som att den kanske understyr lite, men inte mycket.

Vad är bäst att justera på nu för min del?

Kände igen mycket av det där du beskrev med hur den känns när man kör över lagningar och mittlinjer.....Det är förresten ingen som har ett 120/70/17 framdäck liggandes därhemma?

Om du inte har koll på vad du skruvar på så tycker jag att du ska ställ allting till standard. Sedan börjar du att prova dig fram genom att ändra en inställning i taget. Då kommer du märka skillnad. Ändra ganska drastiskt så du märker att någotning händer 2-4 "klick" är att föredra.

Fjäderförspänningen ställer du in efter din kroppsvikt "hänget" denna ska du sedan inte ändra på mer än litelitelite!!!

Lycka till MVH Oskar

Det här hänget...vad ska man ha och hur mäter man det?

Personligen hade jag testat ett 120 70. Sedan kan man ju alltid sänka bakdelen lite med att göra längre hundben/länkage. Därav får du en i ditt fall bättre vinkel på framgaffeln.

Gör nu små ingrepp trots allt så inte hojen blir helt bäng att köra ;)

Testa att släppa på kompressionen några snäpp. Om inte det hjälper, släpp ett par ringar på förspänningen.

Killen har tunnare olja och du tycker han ska släppa på kompet?

Nu är jag mest bara van att justera crossgafflar och när dom är nervösa så har man som regel för lite komp så gaffeln åker ihop för mycket och då blir dom nervösa.

Släppa förspänningen låter alltså av samma anledning också helt tvärtemot vad jag skulle göra.

Jag rekomenderar byte till standardolja och börja med orginalinställningen på komp och retur. Sedan kan vi snacka vidare.

Vill bara kolla så jag förstår dig rätt för månag av svaren hör gör mig förvirrad.

Med nervös menar du väl fladdrig i framgaffeln?
Men inte stötig/stum?

Last edited:
Hittade en felorsak idag....bulten till bromsbeläggen var borta:brinnerup ...spontan överraskning men det förklarar varför jag tyckte det pulserade lite i bromshandtaget...locktite är tydligen överskattat:S

Men sen ska jag slänga på ett nytt framdäck 120/70 om jag hinner...

Hojen känns inte sladdrig utan mer osäker...känner mig inte trygg i signalerna den ger mig gentemot underlaget, upplever det som att vägen e konstant hal och ojämn...känns stötig och överdrivet känslig och varje ojämnhet oavsett hastighet känns extremt tydligt och stötigt...

Nytt oljebyte till orginal undviker jag helst då min ekonomi e ganska risig och jag inte kan meka med gaffelrör...

Har ju styrdämpare så den känns inte fladdrig

Last edited:
Hojen känns inte sladdrig utan mer osäker...känner mig inte trygg i signalerna den ger mig gentemot underlaget, upplever det som att vägen e konstant hal och ojämn...känns stötig och överdrivet känslig och varje ojämnhet oavsett hastighet känns extremt tydligt och stötigt...
Det där låter faktiskt väldigt mycket som att du sitter och håller styret med raka/spända armar för att hålla i dig. Det får ungefär den effekten att varje liten rörelse som framhjulet gör går via dig till resten av hojen och skakar om allt, samtidigt som minsta rörelse du gör påverkar styret och för hojen att vingla...

Du kan motbevisa mig genom att köra en sväng med en hand och bara hålla i gashandtaget med tumme och ett par fingrar så du kan hålla farten. Känns det fortfarande halt och ojämnt är det hojen eller kanske rent av taskigt däck. Går det över är det inte hojen... :D

Jag har ett framdäck 120/70 annars, du bör inte pressa det men det funkar för normal gatkörning om du bara vill testa eller köra sansat ett par hundra mil. Inte att rekommendera för bankörning dock:brinnerup

Last edited:

Nytt oljebyte till orginal undviker jag helst då min ekonomi e ganska risig och jag inte kan meka med gaffelrör...

Har ju styrdämpare så den känns inte fladdrig

ok, men då kanske den är för styv i alla fall då.

Möjligen kan ju returen spöka också.

Det där låter faktiskt väldigt mycket som att du sitter och håller styret med raka/spända armar för att hålla i dig. Det får ungefär den effekten att varje liten rörelse som framhjulet gör går via dig till resten av hojen och skakar om allt, samtidigt som minsta rörelse du gör påverkar styret och för hojen att vingla...

Du kan motbevisa mig genom att köra en sväng med en hand och bara hålla i gashandtaget med tumme och ett par fingrar så du kan hålla farten. Känns det fortfarande halt och ojämnt är det hojen eller kanske rent av taskigt däck. Går det över är det inte hojen... :D

Jag har ett framdäck 120/70 annars, du bör inte pressa det men det funkar för normal gatkörning om du bara vill testa eller köra sansat ett par hundra mil. Inte att rekommendera för bankörning dock:brinnerup

Har ju haft kortet i 5 år så det är "förhoppningsvis" inte föraren som står för felet:banana ...men tänk om:såjaponken ...Har nu höjt alla 3 inställningarna 1 snäpp plus att jag slängt på ett Metzeler racetec bandäck så tänkte att jag skulle bege mig lite snabbt på en tur...

Inte för att det har nåt med saken att göra, det ser jag bevis på varje kurs... :rolleyes: Tänkte bara utesluta en möjlig felkälla.

Rapport om hur det gick efter däcksbytet vore dock intressant.

har nu kört 2 mil på varierande vägar å hastigheter...

Slutsats...120/60-däck som är väldigt låg i profil i kombi med lite för hårt ställd framgaffel gav en stötig och överkänslig feeling mot underlaget...

Åtgärd...ställde upp allt 1 snäpp i kombi med nytt högre framdäck...

Slutresultat...Great successe!!!

Hmm, funderar på hur jag ska göra då framfjädringen är uppe till max (mjukast).
Ska montera en styrdämpare längre fram på säsongen, den kanske kan hjälpa över det sista touchen till rätt sida!?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8