Nervös framgaffel

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Oslo
Hoj
Gixxer 750
Har precis slängt på en ny gaffel, fick rekommendationstabell från nätet som inte var orginalinställningarna. Denna rekommendation var förspänningen 2 synliga streck och komp och retur var 4 vrid....men tycker fortfarande att hojen känns väldigt osäker i ingångarna till kurvan och i kurvan...alla små ojämnheter känns tydligt oavsett hastigheten....

Som parantes kan jag berätta att jag har 120/60 fram vilket är en lägre profil än orginaluppsättningen...som jag troooor...är 120/70 och har en tunnare olja i gaffeln än orginaloljan...

Tips?
 
Testa att släppa på kompressionen några snäpp. Om inte det hjälper, släpp ett par ringar på förspänningen.
 
2 till dumma frågor i samma fråga..

...så ju mer nedskruvad förspänningen är, desto hårdare fjädrar?

...när du menar å släppa på kompet...är det att vrida ytterligare från bottenläget?
 
Svar ja på båda frågorna. :) För att märka någon större skillnad på kompet, kan du testa att släppa 5-10 klick från det du har nu. Alltså typ 10-15 totalt.
Vet du vad du har för hårdhet på fjädrarna i gaffeln? Allt annat i den standard?
 
Last edited:
Låter som att det sitter hårdare fjädrar i den nya gaffeln då. Då kan den kännas stötigare. Har du tunnare olja borde den dessutom bli mjukare när det guppar. Men eftersom den inte är det så gissar jag på att det sitter andra fjädrar i den. Däcken vet jag inte men det borde inte göra mer än att den kanske blir lite mer eller mindre seg å svänga.
 
Vad jag vet så ska det sitta orginalfjädrar i den...men när jag synar den okulärt så ser den synliga slaglängden kortare ut än om man kikar på andra

Så om jag vill wheela lättare ska förspänningen va maxutskruvad då:hihi haha
 
Fjädern kan inte bli hårdare. Du kan bara ändra höjden på hojen med förspänningen. Fjädringen blir inte hårdare eller lösare. För att den ska bli det måste man byta fjäder.

Yes, fast man reducerar ju hänget med mera förspänningen, vilket kan göra att hojen upplevs mera stötig och okänslig. Speciellt om man har en för hård fjäder.
 
Ja jag är verkligen blåbär på mycket...och fjädringsinställning hör inte till undantagen:död Men ska väl pröva att släppa upp 1 till på returen och 5 på kompet...enligt tabellen på http://www.sportrider.com/tech/146_suspension_settings/index8.html

Jag tror du är i fel ände. Om du svänger och hojen käns nervös har det inte så mycket med komp och retur att göra (Och här vill jag slänga in en brasklapp för jag är inte 100 säker men ganska). Detta så vida det inte är guppigt i kurvan. Jag tror det har med geometrin på hojen att göra. Dvs faffelvinkel och även fjäderns hårdhet (vilken till viss del påverkar gaffelvinkeln när du är inne i svängen.) Skulle jag vara dig skulle jag kolla upp fjädern. Ställa komp och retur i sina mitt lägen och sen kolla hur mycket gaffeln sticker upp över gaffelkronan.

Vad jag vet så ska det sitta orginalfjädrar i den...men när jag synar den okulärt så ser den synliga slaglängden kortare ut än om man kikar på andra

Så om jag vill wheela lättare ska förspänningen va maxutskruvad då:hihi haha

Då kanske du är nått på spåren. Är fjädern tex kortare så blir gaffelvinkeln brantare och då blir den snabbare in i svängarna men nervösare. Såtr gaffelbenet jäms med gaffelkronan? Om inte så prova sänk ner den jäms med.

Yes, fast man reducerar ju hänget med mera förspänningen, vilket kan göra att hojen upplevs mera stötig och okänslig. Speciellt om man har en för hård fjäder.

Ja, det är nästan rätt.
 
Last edited:
Jag tror du är i fel ände. Om du svänger och hojen käns nervös har det inte så mycket med komp och retur att göra (Och här vill jag slänga in en brasklapp för jag är inte 100 säker men ganska). Detta så vida det inte är guppigt i kurvan. Jag tror det har med geometrin på hojen att göra. Dvs faffelvinkel och även fjäderns hårdhet (vilken till viss del påverkar gaffelvinkeln när du är inne i svängen.) Sulle jag vara dig skulle jag kolla upp fjädern. Ställa komp och retur i sina mitt lägen och sen kolla hur mycket gaffeln sticker upp över gaffelkronan.

Då kanske du är nått på spåren. Är fjädern tex kortare så blir gaffelvinkeln brantare och då blir den snabbare in i svängarna men nervösare. Såtr gaffelbenet jäms med gaffelkronan? Om inte så prova sänk ner den jäms med.

Hm...nu har jag ju en 1000-gaffel på en 750...och 1000-gaffeln är kortare än orginal 750 så överdelen på gaffelröret ligger på samma nivå som på dom gamla orginalrören, nästan struket med den övre gaffelkronan...så en höjning där känns konstig och en sänkning är en omöjlighet...Fjädrarna får jag höra mig för med förra ägaren...om han har nåt annorlunda...

Nån av er som vet vad mittvärdena blir på komp och retur i klick?
 
Last edited:
Hm...nu har jag ju en 1000-gaffel på en 750...och 1000-gaffeln är kortare än orginal 750 så överdelen på gaffelröret ligger på samma nivå som på dom gamla orginalrören, nästan struket med den övre gaffelkronan...så en höjning där känns konstig...Fjädrarna får jag höra mig för med förra ägaren...om han har nåt annorlunda...

Nån av er som vet vad mittvärdena blir på komp och retur i klick?

Jasså, nu bränns det. Men en 1000 är väl i regel nått kilo tyngre så original 1000 fjäder kanske är styvare än original 750. Om du dessutom har en kortare gaffel och sen sätter den på samma höjd vid styrkronan så blir ju gaffelvinkeln brantare och då SKA hojen bli nervös. Om det dessutom är så pass att du kan se skillnad (visuellt) på gafflarna så måste det ju skilja centimeter. Då borde din hoj vara fruktansvärt nervös. Det jag skulle göra om jag var dig är att sänka gaffeln så långt det går. Dvs ställ den presis jäms med gaffelkronan. Då måste det bli bättre. Frågan är bara om det räcker.

Mittvärdena är ju bara dra från ena till andra ändläget och räkna klicken sen delar du m ed 2. Då är du ganska nära.


Iväg å skruva med dig.
 
Mittvärdena är ju bara dra från ena till andra ändläget och räkna klicken sen delar du m ed 2. Då är du ganska nära.

Jag= lat...haha

vad skulle jag sänka bak, förspänningen eller kompet?

En genialisk tanke...men nu att mitt däck är 120/60 och INTE 120/70...där tjänar man väl in 1,5 cm om man byter?
 
Last edited:
Jag= lat...haha

vad skulle jag sänka bak, förspänningen eller kompet?

En genialisk tanke...men nu att mitt däck är 120/60 och INTE 120/70...där tjänar man väl in 1,5 cm om man byter?

Det är förspänningen du skulle sänka då. Så att hojen blir lägre bak. Men det är ju mest för test. Fast å andra sidan är det väl ok att göra så när du modifierat med en anna gaffel fram. Den borde iaf bli något bättre. Du kan ju pröva labba med däck å det skadar ju inte.
 
Jag= lat...haha

vad skulle jag sänka bak, förspänningen eller kompet?

En genialisk tanke...men nu att mitt däck är 120/60 och INTE 120/70...där tjänar man väl in 1,5 cm om man byter?
Förspänningen. Att byta till rätt däck kommer att göra skillnad också, 70-profilen är som du säger högre men även lugnare då slitbanan inte är lika platt och känslig för ojämnheter som 60-profilen.

å förspänningen bak sitter?....ringen som håller nere fjädern?
Stämmer
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top