Nervös CBR 929

Per_svall

Asfalt är hårt
Gick med
20 Jun 2003
Hoj
Superduke -07
Köpte min blade i början av sommaren, dvs fortfarande nybörjare...
Jag tycker att vid kraftiga accelerationer så känns den nervös i styrningen, jag får ofta mindre och visserligen harmlösa styrslag. För några dagar sen höll det dock på att gå illa när det urartade till att hojen voblade ordentligt, fick klamra sig fast ganska ordentligt för att inte fara av.
Annars är den dock bergsstadig, både vid bakhjulsåka och i höga farter.
Är det något som går att bota med fjädrings inställningar, eller är det styrdämpare som gäller. Eller kanske mer övning från min sida.....

Eller så kranar du på för mycket i utgångarna på kurvorna då kan det lätt bli styrslag.

Jag åker på Metzler mez3 fram och Bridgestone battlax BT010R bak.
Lufttrycket är enligt boken.
Tendenser till styrslag uppstår även rakt fram, oftast om vägen är lite ojämn.

Du kan få lite lustiga egenskaper när däcken börjar bli dåliga... Det låter nästan som om du har lite lite kvar på bakdäcket. Min R6:a blev nervös(läs i styret) när jag kom ner mot korden på mitt dåvarande Rehnsport. :hej
\H

Som sagt, är däcken dåliga kan alla möjliga fenomen uppstå. Styrdämpare är överflödigt, byt däck, kolla att cykeln spårar och att styrlagren är okej. Ett annat knep är att inte hänga i/på styret. Knip åt med benen runt tanken och slappna av i armar och händer. Då sitter du inte omedvetet och rycker i styret.

styrdämpare

Hade samma problem (märks dock mäst vid bankörning) på min 929, så jag satte på en hyperpro styrdämpare.

Mycket bättre :tummenupp

Inga otrevliga styrslag nu inte.......och jag håller inte hårt i styret :D

Skönt att ha när man börjar komma upp i lite högre hastigheter vid bakhjuls körning :p

Last edited:
Back