Nerdrevning 929:a

Stefan.L

Snabb rakt fram
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
Empty
Nån som har ett hum på hur mycket hastighetsmätaren kommer slå fel om man drevar ner ett kugg fram?

samt om de e nån märkbar skillnad?

la förra frågan i fel forum!!

ekvationen (nytt antal kugg) / (gammalt antal kugg) borde väl bli rätt?

hojjen kommer bli mycket roligare att köra då accet ökar lite mer och blir lite aggresivare. en kugg mindre där fram tror jag inte du tappar så mycket toppfart på iochmed att motorn orkar varva mer på högsta växeln. men jag skulle föreslå att du istället öker tre på bakdrevet istället då du sliter mindre på kedjan på det sättet (och det ser snyggare ut)

för övrigt finns det grejjer att köpa till så att mätarn visar rätt ändå men kommer inte ihåg vad det är för grejjer...

Last edited:
Ingel skrev:
2634159 för övrigt finns det grejjer att köpa till så att mätarn visar rätt ändå men
kommer inte ihåg vad det är för grejjer...

Finns en produkt som heter Speedohealer

Stefan.L skrev:
2634143 Nån som har ett hum på hur mycket hastighetsmätaren kommer slå fel om man drevar ner ett kugg fram?

Läs en tråd som jag skapat: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=136116

Min är en kugg mindre fram än original och det gör en stor skillnad på hastighetsmätaren. Hur det är med effekten vet jag inte för jag köpte hojen så...

Last edited:
Ett kugg fram gör 1/14 (på 14 drev), dvs. ca 7 %. 7 km/t större fel vid 100 km/t
och alltså 14 km/t extra vid 200 km/t.

Effekten är givetvis exakt densamma, motorn är ju inte moddad.:D
/u

Ta två kugg fram, jag märkte knappt någon skillnad med 1 ner bara. (bara tips från mina erfarenheter)

Ingel skrev:
2634159 ... men jag skulle föreslå att du istället öker tre på bakdrevet istället då du sliter mindre på kedjan på det sättet (och det ser snyggare ut)

Finns även risk att kedjan tar i svingen om du drevar ned fram, ändra drevningen bak istället!

Jag kör 1 ner fram på min, mycke roligare. Ska du åka bakhjul så tycker jag originaldrevningen är bättre.

Jag hade ett rent helvete o få upp 929 på slangen på 3:ans växel, men det kanske berodde på tekniken då. (använder inte kopplingen) 1 kugg ner hjälpte knappt alls.
Ska man köra på 1:an på slangen är orginal roligare iofs så den inte blir så hetsig.

Min är två kugg upp bak, har inte kört orginal så jag märker ingen skillnad. Gör det lika mycket fel på hastigheten som att dreva ner fram lr?

Zuljin skrev:
2634441 Min är två kugg upp bak, har inte kört orginal så jag märker ingen skillnad. Gör det lika mycket fel på hastigheten som att dreva ner fram lr?

jo....

Stefan.L skrev:
2634143 Nån som har ett hum på hur mycket hastighetsmätaren kommer slå fel om man drevar ner ett kugg fram?

la förra frågan i fel forum!!

Jag förstår inte varför hastighetsmätaren skulle visa fel, mäter inte den hastigheten på hjulet? eller är man helt borta?:huvet

RUlf skrev:
2636906 Jag förstår inte varför hastighetsmätaren skulle visa fel, mäter inte den hastigheten på hjulet? eller är man helt borta?:huvet
Vet ingen hoj som mäter hastigheten på bakhjulet. Framhjulet eller utg.axeln fr vxllådan.
(Iofs mäter väl alla abs-hojar även bak, men vad som används för hastighetsmätaren
vet jag inte.)
/u

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!