Neon PÅ Hojjen????

Finns ventilhattar som lyser i neon och när men kör ser det ut som om man har ett neon rör hela vägen runt fälgen.

man måste balansera med hattarna på i så fall annars får man obalans

Här en liten guide för hur man monterar ett neonrör på en Aprilia Ditech, Neonröret är köpt på en affärer som heter Micro och ligger brevid Ikea i Gbg kostade mig 249kr.
Det jag behövde var
*2 st kabelskor
*1 st Neonrör
*1 vanlig strömbrytare
* Lite dubbelhäftande tejp
* säkringhållare för glasäkring
*1 glasäkring på 0.5 Amp
Här en bild på alla grejorna:
DSC00436.JPG

Sedan letar man upp ett lämpligt ställe att montera neonröret, tex under moppen.
DSC00438.JPG

Sedan är det bara att börja göra lite hål där skruvarna ska sitta, jag behövde inte borra utan provade att skruva upp lite ett hål fra, och ett hål bak
DSC00439.JPG

Har inte skruvat in det helt här för jag ska in med lite dubbelhäftande tejp mellan kåpan och röret
DSC00440.JPG

Här är dubbelhäftande:
DSC00446.JPG

Sedan är det bra att skruva åt skruvarna och dra upp kabeln, jag hade turen att batteriet sitter precis ovanför mitt neonrör och den
DSC00442.JPG

Ovanför batteriet finns det en liten förvaring box(mitt handsfack), där hade jag tänk ha min strömbrytare:
DSC00444.JPG

Borra lite hål för sladden:
DSC00445.JPG

Ett kabelsko på -kabeln som ska kopplas direkt på batteriet
DSC00447.JPG

Vem behöver speciellverktyg?
DSC00449.JPG

Bilden är lite suddig men här arbetar jag med säkringhållaren:
DSC00455.JPG

Här är +kabeln (den svartvita) som går från neonröret till strömbrytaren, och sen till en säkringhållare med en glasäkring i och sen till kabelnskon som man sätter på + på batteriet
DSC00457.JPG

Så här ser mitt batteri ut och nu ska jag sätta på en av kabelnskon
DSC00458.JPG

Här är strömbrytaren monterad och klar
DSC00461.JPG

Så där nu är allt klart! Här är neonröret på:
DSC00459.JPG

Av:
DSC00460.JPG

Här står den i garaget för det är för ljust ute men som sagt sä är digitalkameror inte bra i mörker....
DSC00462.JPG

För frågor eller kommentarer så skriv gärna de i denna tråden.
Jag rekommenderar att man kan åtminstonde lite om el och teknik innan man ger sig på det här.

Edit: Ett kopplingshema som kan vara bra att ha:
Copy%20of%20neon-koppling.jpg

Tips!: Täta med silicon om du vill att det ska funka efter du har kört i regn, och jag håller på att bygga ett litet skydd åt den i plexiglas.
Bilder kommer när den är klar.

Jag Gjorde den i ett moppeforum, lite löjligt men när man bara är 15 år så varför inte styla moppen...;)

versus skrev:
Jag Gjorde den i ett moppeforum, lite löjligt men när man bara är 15 år så varför inte styla moppen...;)

Många tycker säkert att neon är skitlöjligt, men jag tycker att det är skitsnyggt! Och du är inte löjlig på något sätt... Men varför nöja sig med ett? Släng dit några stycken till vet jag! I hjulhusen är snyggt... :fakta
Jag satte neon på min hoj, och lysbultar (blåa), och det blev skitsnyggt! Men nu är den såld så... Kan ju inte direkt sätta neon på crossen... :P Har dock några rör liggandes... Får se vad man kan hitta på...

Lite roligt: Jag körde runt med den första bilen på Åland som hade neon, och det var en Volvo S80 med neon under bilen. En i vardera tröskel, ett bak, och ett fram mellan dimjlusen i den "nedre" grillen som även lyste ner på marken. Och en sak är säker, när det kommer en Volvo S80 med blått neonljus under, då tittar folk! Oavsett om det var fjortisraggare som stod parkerade utanför Posten med sina Corollor eller 40-åringar på väg från någon krog, ALLA tittar, oavsett ålder, kön, sexuell läggning eller annat... :tummenupp

Näe, mera neon till folket! Och mindre griniga poliser som klagar... :whip

imorrn så ska ja fota mitt mästerverk, är ungefär gjort som versus gjorde, fast lite mer avancerat å massor med neon :D.. sedan har jag dessutom använt mig av aluminiumplåt för att rikta/skydda neonrören å dess ljus.., å självklart é d fint mé neon :tummenupp

okey,, då kommer mitt -->färdiga<-- bidrag till neonbyggartråden..

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    85.1 KB · Visningar: 220
Last edited:
neon

Jag hade neon på min zx7r för två år sen, tror jag var ganska ensam om det då :hihi satt under kutsen och lös upp bakhjulet. Har inte blivit nå neon på min r1.a och det lär det nog inte bli heller. Men det är klart man ska ha neon på bågen om man tycker att det ser ballt ut! :yoparty

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman