Neon belysning!

Josafan skrev:
Det heter Elektroluminiscerande film och används i normala fall i displayer som bakgrundsljus i klockar, mobiltelefoner med mera.

Vore ju faktiskt uber-kool som skyltbelysning,
istället för att belysa skylten som kan skylten lysa själv :tummenupp

TheDude skrev:
Hur kopplas strömmen till den där filmen? Jag är lite trött nu, så jag får skylla på det :D

De filmerna jag hade, skulle jag använda i en bärbar grunka och behövde därmed vara batteridrivna. Snubben på KVE fixade en drivenhet som fick strömmen till rätt ampere o sånt skit. Det enda jag gjorde där var att koppla på ett batteri som hade en spänning mellan 4,5-6 V. Det går säkert att fixa drivenheter till 12 V. Men man får nog fråga o testa lite, jag hade en drivenhet som överhettade..hehe.Iaf inget svårt att hålla på med enligt mig.

Mhm... ni gör så ni? Så gjorde inte jag när jag satte på mitt neon till 125cc... Moahahaha... GRYMT snygg blir det om det lirar rätt med hojjen... Har en blå hojj med grönt neon.. Kan lägga upp bilder så småningom så att alla ser att det faktiskt inte bara är fult utan kan vara sbyggt också.. och det är INTE nån jävla raggar/fjortis/gay style. Det e riktigt snyggt med rätt mängd och passning...

Jag kopplade mitt neon till en fjärrstyrning som man har till bilar för att larma, kan ex trycka igång den från min lägenhet kanske 50 meter :hihi

Guido skrev:
Jag kopplade mitt neon till en fjärrstyrning som man har till bilar för att larma, kan ex trycka igång den från min lägenhet kanske 50 meter :hihi

Det är najjs... Om man ser till att skaffa ett rör som är till för att tåla ett bil batteri så spelar det ingen roll med en massa skydd o satyg. Det som kan behövas skulle vara plast lr nåt som skyddar röret från vatten. se också till att det inte kortsluter. Jag kopplade mitt så här(funkar jag lovar): Jag tog minus till batteriet direkt. Plus till en ful liten strömbrytare och från den en plus till batteriet. Neonet jag har är ett litet rör från micro som är till för kupén på en bil. Jag har ett 30 cm vid kylaren som lyser upp motorutrymmet med ett otroligt snyggt sken också har jag ett under framkåpan som lyser upp vägen och framhjulet. (GRÖNT é SKÖNT)

Last edited:
.,.,.,

det finns små mini neon rör som man brukar modda data burkar med...dom tro ja ska gå på 12 volt me..
kolla nätet..dom e bra mycke mindre men lyser djäkligt bra... :tummenupp

ozeo skrev:
det finns små mini neon rör som man brukar modda data burkar med...dom tro ja ska gå på 12 volt me..
kolla nätet..dom e bra mycke mindre men lyser djäkligt bra... :tummenupp
Mjo jag vet... (GRÖNTéSKÖNT) Har två gröna neon rör i min burk :tummenupp .. lyser bra som fan men jag vet inte om det kommer att hålla på en båge,,,

Har installerat MDS neon på morsans Santa Fé. Klart godkänd kvalité... Fästen å skruvar medföljde, bytte iofs skruvarna mot rostfria...

Men det funkar fint än i dag. Har suttit på i runt 2 år!

Kan rekomenderas.... :banana

Neon e ute... det du skall ha är superstarka led lysen från motospeed(kurankyn?) tar liten plats, lite ström och lätta att få fint ljus på hela hojen då du placerar ut olika små enheter... ballt

vi satte sånna på en sp1 fighter vi byggde på jobbet... www.motospeed.se /customdelar/kurankynmetric/ neokits...

syns kanske dåligt på bilden men kika på undregaffelkronan och se skenet från led lysena.... finns sånna överallt på hojen + blixt i lyse och underbakskärm... kommer mera godis senare...

Bifogat

• spetta.JPG
    spetta.JPG
    78.2 KB · Visningar: 115
Last edited:
All_to_slow skrev:
Neon e ute... det du skall ha är superstarka led lysen från motospeed(kurankyn?) tar liten plats, lite ström och lätta att få fint ljus på hela hojen då du placerar ut olika små enheter... ballt

vi satte sånna på en sp1 fighter vi byggde på jobbet... www.motospeed.se /customdelar/kurankynmetric/ neokits...

syns kanske dåligt på bilden men kika på undregaffelkronan och se skenet från led lysena.... finns sånna överallt på hojen + blixt i lyse och underbakskärm... mera som kommer är enkelsving och seatpipe

DUKTIGT FIN HOJ!

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...