Neka medlemskap i BRF *akut situation*

Att ryktet att en tidigare våldtäktsman bor i en förening förbättrar inte direkt ryktet. Vi är en liten förening med 14 lgh:er där alla känner alla och visst rent tekniskt har han avtjänat sitt straff, men bara för det så behöver det inte betyda att man är "frisk".
Vet inte vad det är för rykte som är så hiskeligt viktigt, har förvisso bara bott i hyresrätt. Är ni rädda för att priset på lägenheten ska falla eller? I sådana fall känns det riktigt snett, ska man bara försöka få in läkare och kändisar i sina föreningar för att hålla priserna uppe.

Killen har gjort något dumt, sonat sitt brott och ska gå vidare i sitt liv. Låt honom nu göra det, ingen tjänar på att tidigare kåkfarare blir något slags paria i samhället. Tradigt att ni ens har snokat i hans förgångna men tyvärr är skadan där redan skedd.

Och ja, jag har en vän där jag tråkigt nog fick reda på att han i ett tidigare liv har varit dömd för just våldtäckt, var inte jag som snokade utan en självutnämnd "vän av ordning" som tvynget skulle sprida det. Vad jag har märkt så verkar han trevlig ändå och han har haft flera flickvänner som inte har klagat på honom ur den aspekten. Det finns faktiskt folk som inser att dom gjort fel och bättrar sig, men jag vet att en andra chans ses som väldigt omodernt nuförtiden...

Vet inte vad det är för rykte som är så hiskeligt viktigt, har förvisso bara bott i hyresrätt. Är ni rädda för att priset på lägenheten ska falla eller? I sådana fall känns det riktigt snett, ska man bara försöka få in läkare och kändisar i sina föreningar för att hålla priserna uppe.

Killen har gjort något dumt, sonat sitt brott och ska gå vidare i sitt liv. Låt honom nu göra det, ingen tjänar på att tidigare kåkfarare blir något slags paria i samhället. Tradigt att ni ens har snokat i hans förgångna men tyvärr är skadan där redan skedd.

Och ja, jag har en vän där jag tråkigt nog fick reda på att han i ett tidigare liv har varit dömd för just våldtäckt, var inte jag som snokade utan en självutnämnd "vän av ordning" som tvynget skulle sprida det. Vad jag har märkt så verkar han trevlig ändå och han har haft flera flickvänner som inte har klagat på honom ur den aspekten. Det finns faktiskt folk som inser att dom gjort fel och bättrar sig, men jag vet att en andra chans ses som väldigt omodernt nuförtiden...
Det är skönt att det finns väldigt många duktiga människor som kan tänka sig ha en f.d. våldtäktsdömd person där ens döttrar bor. Tyvärr är varken jag eller övriga i styrelsen lika bekväma med den tanken. Uppenbarligen är vi hemska människor, men men det får vi stå ut med och ännu hemskare att vi inte vill förlora på vår investering heller. Men men så är det och jag står för detta. Nu handlade ju inte denna tråden om det moraliska dilemmat utan om hjälp för det hela och nu när budgivningen är över kan jag meddela att säljarna valde att inte sälja till honom.
Tack för den hjälpen vi fick och självklart ska jag be killen att söka boende nära någon av er då ni verkar vara mycket bättre människor än vad jag och mina nuvarande grannar är.

Har du något förslag. Vad skall vi göra av alla oönskade människor?

Jag kan komma på tre olika sätt att hantera det problemet:

1. Samla ihop dem alla på ett enda riktigt läskigt ställe.
  2. Sprid ut dem jämnt i hela samhället.
  3. Avliva hela bunten.

Alla tre sätten är väl ganska väl beprövade redan.

. Tradigt att ni ens har snokat i hans förgångna men tyvärr är skadan där redan skedd.

Ingår i styrelsens åtagande i en BRF att ta reda på vem som flyttar dit och om personen har råd samt sköter sig. Då en som inte betalar, svinar ner området mm medför kostnader och störning för dom övriga meddlemarna.

Gammla kåkfarare mm anses som ett eventuellt problem. Visst killen/tjejen kan ha bättrat sig, men risken finns. En risk troligtvis inte dessa 14 medlemar är villiga att ta, då det finns en annan skötsam på pappret intressent utav lgh.

Åter igen, något man som brottsling måste räkna med när man utför sin brottsliga handling.

Säg till han att han gott kan bli uteliggare. Han har ju sumpat chansen. Se hur de ställer sig sen till det. Har ni läst domen med ? alltså hela ?

Tyvär ligger väll det i människans natur att lite egoistiskt säga "bara inte brevid mig".

Det kallas självbevarelsedrift att inte beblanda sej med äckliga våldtäktsmän.

Och angående att bor man i lägenhet så får man inte välja sina grannar så stämmer det mycket bra, när det gäller hyresrätter.

Hela poängen med en Brf är väl att få bestämma själva om huset?

Det kallas självbevarelsedrift att inte beblanda sej med äckliga våldtäktsmän.

Och angående att bor man i lägenhet så får man inte välja sina grannar så stämmer det mycket bra, när det gäller hyresrätter.

Hela poängen med en Brf är väl att få bestämma själva om huset?

Nope, du kan inte bestämma om huset, du har bara lite mer att säga till om men du kan inte bestämma vad som helst.

Finns flera fall där styrelser i BRF trott att de får bestämma precis vad som helst som färg på gardiner, var man får och inte får parkera, vilka som får och inte får bo där osv osv osv. Tyvärr är detta oftast fel tolkat i vad det handlar om.

Har själv suttit i styrelsen för en av sthlms innerstads största förening där det förekom en del sånt tänk men som tur var så fanns det även en jurist från HSB (Mycket duktig sådan) med i styrelsen också som kunde klämma in lite sjyssta pekpinnar lite då o då.

Nope, du kan inte bestämma om huset, du har bara lite mer att säga till om men du kan inte bestämma vad som helst.

Finns flera fall där styrelser i BRF trott att de får bestämma precis vad som helst som färg på gardiner, var man får och inte får parkera, vilka som får och inte får bo där osv osv osv. Tyvärr är detta oftast fel tolkat i vad det handlar om.

Har själv suttit i styrelsen för en av sthlms innerstads största förening där det förekom en del sånt tänk men som tur var så fanns det även en jurist från HSB (Mycket duktig sådan) med i styrelsen också som kunde klämma in lite sjyssta pekpinnar lite då o då.

Håller med dig. Det finns oerhört många inkompetenta medlemmar i styrelser i bostadsföreningar. Där de går långt över sina befogenheter och skapar osämja bland övriga boende. Inte minst genom att de tror att de bestämmer hur allt ska vara hur liten detalj det än må vara.

När det gäller den typen av fråga som trådskaparen tog upp förstår man ju varför den kommer upp. Visst personen i fråga har avtjänat sitt straff. Men det är nog få som skulle vilja ha en dömd våldtäktsman eller ännu värre en pedofil i sin trappuppgång oavsett bostadsform. Som styrelsemedlem och ordförande i en bostadsrättsförening är det viktigt att hålla tungan rätt i mun. Det kan slå tillbaka mot en om man inte gör saker och ting på rätt sätt.

Även fastighetsägare skulle nog dra sig för att hyra ut en lägenhet till en grov yrkes kriminell, våldtäktsmän och pedofiler om det var allmänt känt att en person som ansökte om lägenhet var belastad med något åt det hållet. Men jag har aldrig hört om att privata eller allmännyttiga fastighetsbolag sitter och går igenom en persons brottsregister när de ansöker lägenhet. Däremot kollar de betalningsanmärkningar.

För vad det är värt såg jag den här artikeln precis:

http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.4445964-bostadsrattsforening-vill-se-utdrag-ur-brottsregistret

Vad jag hört från andra som engagerat sig i HSB föreningar är den där HSB-ledamoten inte så rolig när man vill konkurrans utsätta HSB :gnissla

Vad jag hört från andra som engagerat sig i HSB föreningar är den där HSB-ledamoten inte så rolig när man vill konkurrans utsätta HSB :gnissla

Beror på hur man behandlar det, våran vi hade var väldigt bra även i det avseendet. Kom det till sådan förhandlingar och dylikt så lämnade han rummet och bad att få sin röst nedlagd i den voteringen.

Men jo, jag har hört skräckhistorier också om hur HSB-ledamoten suttit och mest bara värnat om HSBs plats i föreningen och inte till föreningens bästa.

Ingår i styrelsens åtagande i en BRF att ta reda på vem som flyttar dit och om personen har råd samt sköter sig. Då en som inte betalar, svinar ner området mm medför kostnader och störning för dom övriga meddlemarna.

Gammla kåkfarare mm anses som ett eventuellt problem. Visst killen/tjejen kan ha bättrat sig, men risken finns. En risk troligtvis inte dessa 14 medlemar är villiga att ta, då det finns en annan skötsam på pappret intressent utav lgh.

Åter igen, något man som brottsling måste räkna med när man utför sin brottsliga handling.

Och hur får en styrelse reda på eventuella köpares straffrättsliga förflutna? Låter som att man är inne och snokar på områden som man inte alls har befogenhet för isf. Någon juridiskt kunnig får gärna förklara.

Man kan ju fråga sig hur styrelsen faktiskt fick tag på den information från början. Straffregistret är inte offentligt tillgänligt, så vitt jag vet?

Är nog inte så ovanligt att sånt läcker ut. Visa saker hittas på google och visa saker råkar folk bara känna till. Det är inte perfekt men det hamnar om investeringar och ens boendemiljö.

Och hur får en styrelse reda på eventuella köpares straffrättsliga förflutna? Låter som att man är inne och snokar på områden som man inte alls har befogenhet för isf. Någon juridiskt kunnig får gärna förklara.
Styrelsen har väl begärt in ett utdrag från straffregistret från köparen

Domar är offentliga så det är nog inte så svårt att ta reda på. Bara man har ett hum om vilken rätt domen fallit i så kan man begära ut vad man vill.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back