Nedväxlingar

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Hur gör ni när ni växlar ner? Möter ni med gasen eller motorbromsar ni när ni växlar ner? Själv så har jag ingen gas alls och släpper kopplingen så att motorn varvar upp av sig själv. Vet inte hur bra det är för lådan men tycker inte man hinner med att möta med gasen. Har hojen med slirkoppling så att hjulet låser sig behöver jag inte oroa mig över :)

Inga problem att hinna med att möta upp med gasen tycker jag. Bromsar du med två fingrar så kan du samtidigt som du bromsar in för en kurva mellangasa under tiden, ganska smidigt.

Inga problem att hinna med att möta upp med gasen tycker jag. Bromsar du med två fingrar så kan du samtidigt som du bromsar in för en kurva mellangasa under tiden, ganska smidigt.

Gör man det hela tiden så att det blir något naturligt vid nedväxlingar så går det säkert smidigt, även i stressade situationer. Men varför möter man med gasen? Är det för lådans skull? För jag kan ju förstå med äldre hojar utan slirkoppling att mellangasade för att slippa sladd med bakhjulet.

jag möter med gasen för att växlingarna blir jämnare och jag kan släppa ut kopplingen snabbare, annars skulle jag va tvungen att ligga på dragläget för att få en mjuk växling, och det känns som onödigt slit för hela kraftkedjan, från motorn ut till bakdrevet.
ett minimalt "blipp" på gasen innan man släpper ut kopplingen gör allt så mkt bättre i min värld och det tog inte så lång tid att koordinera händer/fötter så att det fungerade bra.

Gör man det hela tiden så att det blir något naturligt vid nedväxlingar så går det säkert smidigt, även i stressade situationer. Men varför möter man med gasen? Är det för lådans skull? För jag kan ju förstå med äldre hojar utan slirkoppling att mellangasade för att slippa sladd med bakhjulet.

Du kan få hojen att släppa med slirkoppling om du växlar ner fort, vilket brukar hända när du kör fortare på bana. Slirkoppling hjälper en del men kör man riktigt fort så måste man växla ner jävligt fort vilket innebär att man dumpar kopplingen ganska hårt, och då möter man med gas trots slirkoppling.

Har själv ingen slirkoppling men har sett min bror låsa upp bakhjulet vid en hård inbromsning med frambroms och nedväxling (var nära att åka in i en bil), och han har en blade 2010 som har slirkoppling original :)

Du kan få hojen att släppa med slirkoppling om du växlar ner fort, vilket brukar hända när du kör fortare på bana. Slirkoppling hjälper en del men kör man riktigt fort så måste man växla ner jävligt fort vilket innebär att man dumpar kopplingen ganska hårt, och då möter man med gas trots slirkoppling.

Har själv ingen slirkoppling men har sett min bror låsa upp bakhjulet vid en hård inbromsning med frambroms och nedväxling (var nära att åka in i en bil), och han har en blade 2010 som har slirkoppling original :)

Jag kör bara bana numera, men har ännu inte märkt av att jag låser bakhjulet. Men sen så kör jag ju inte så fort heller :)

Har ni några tips på hur man gör nedväxling på bästa sätt? Som är skonsam för växellådan?

Mellangas för att matcha motorvarv med den lägre växeln, lättare att växla ner, inget annat.

"Slirkoppling" är ett brett begrepp som inte kan generaliseras som Bojje gör. En slirkoppling ska ställas in efter din körstil för att fungera optimalt. På moderna eftermarknads slirkopplingar finns det oftast ett primärt och sekundärt fjädersystem som dels bestämmer hållkraften på lamellpaketet och den andra sköter det bakåtverkande momentet som aktiverar slirkopplingen. En standard slirkoppling på en hoj är oftast en stor kompromiss och kan i bästa fall ses som ett övervarvsskydd vid felaktiga nerväxlingar.

/J

Last edited:
Angående nedväxlingar så får jag väl säga som så att om jag vill styla lite (låter lite coolare) så ger jag jag stödgas på vägen ner liksom på vägen upp.Annars har jag upplevt det som lika bra att inte ge någon stödgas alls och bara skifta växel.Säker ett fenomen helt beroende av vilken hoj man framför och hur fort nedväxlingarna går beroende på farten.

"ingen gas alls och släpper kopplingen så att motorn varvar upp av sig själv"
Bromsar du max djupt in i en kurva och bara dumpar kopplingen så kraschar du - med eller utan slirkoppling.

Har alltid mellangasat och kommer inte att sluta med det, slirkopplingars vara eller icke vara... Har inte lust att förlita mig på att en mekanism kommer att reda upp vad som skulle bli en bakvift om jag inte hade haft slirkoppling. Speciellt då det finns olika slirkopplingar med olika egenskaper, varav jag testat två (aprilias pneumatiska, gsx-r "standard")... Racingvarianter (STM, Sigma, et.c) kanske är bättre än guld, men det har jag ingen aning om.

Inbillar mig att lådan fungerar bättre med mellangas, plus att det blir överlag mjukare och därmed mindre påverkan på bakdäcket. Mjukt = bra, i min tro.

När man alltid kört med det så är det ett muskelminne, jag skulle få koncentrera mig på att inte göra det. Skulle definitivt ta mer att göra som jag ser en del göra, att "mjukt" snurra upp motorn med kopplingen efter växling. Det förstår jag faktiskt inte, men en del riktigt snabba gör ju det så jag vet ju inte hur "fel" det är.

Som rookie så är det här med nedväxlingar något av det som jag tänker försöka träna på i sommar.
Inte för att det kanske är nödvändigt när man far runt på gatorna men kan vara bra att träna och få in det i muskelminnet tills den dagen man börjar ta sig runt en bana i lite högre farter.

Det är något sånt här man strävar efter eller? (0:13 in i klippet)

Som rookie så är det här med nedväxlingar något av det som jag tänker försöka träna på i sommar.
Inte för att det kanske är nödvändigt när man far runt på gatorna men kan vara bra att träna och få in det i muskelminnet tills den dagen man börjar ta sig runt en bana i lite högre farter.

Det är något sånt här man strävar efter eller? (0:13 in i klippet)

Japp, det är så jag fick lära mig när jag tog 125:a-kort för 20 år sen och det är så jag kör. Drivlinan ihopkopplad med motorn så stor tid som möjligt, med så lite tid i urkopplat läge som möjligt. Motorbromsen blir mer konsekvent och man minimerar ryck i drivlinan.

Men jag tycker det lika viktigt för vägåka eller kanske t.o.m. än mer, där man oftare växlar ner och bromsar i knepigare situationer och förhållanden. Grus, potthål och skit i kurvor bl.a. där man inte vill få vift på baken.

Kör även likadant i bil, googla på "heel-and-toe". Mjukt och fint. :)

För tekniknörden finns applikationer (bl.a till Power Commander om jag minns rätt) som kan "blippa" gasen automatiskt vid nedväxling liksom den bryter tändningen vid uppväxling.. Kopplad med quickshifter alltså.

Kollade på det själv då nedväxling under nedlägg var en av mina absolut största kraschrisker runt varvet. Sen en vacker dag så bara funkade mellangasen och behovet var borta..

Last edited:
Jag växlar väldigt sällan i kurvan så för mig är inte det något problem för mig. Men vid inbromsningar så känns det som om hojen får en "knuff" framåt när jag försöker möta med gasen. Förmodligen så gör jag helt fel, kanske ger för mycket gas? Men om jag inte möter alls med gasen så tycker jag att inbromsningen känns mer stabil och effektiv. Det enda jag är orolig över är kopplingen och växellådan.

Kollade på det själv då nedväxling under nedlägg var en av mina absolut största kraschrisker runt varvet. Sen en vacker dag så bara funkade mellangasen och behovet var borta..

Säger bara TORPARN på Sviestad!!! Där gäller det att ha koll på nedväxlingarna!!!:fakta

Eller så höjer du tomgången lite så slipper du en del bakhjulsstuds hade 2 fingersgrepp på kopplingen på min gsxr 1000 k1 och hade problem med bakhjulsstuds byte till orginalgreppet och fick mycket bättre känsla i kopplingen, 2 fingersgreppet kändes som av eller på med andra ord ingen känsla

Säger bara TORPARN på Sviestad!!! Där gäller det att ha koll på nedväxlingarna!!!:fakta
Äsch, där ska hojen svaja till lite, det är rejsigt! :rock

Vet inte vad ni kört med för slirkopplingar men jag har kört "ett par" varv med Suzuki K5, Yamaha R1 -07 och BMW S1000RR -10. Bara att dumpa kopplingen i princip vart som helst när som helst :)

Hemmabana, jotack..

Säg att jag har 2000 varv på sviestad.. Varav de första 500 gick så larvigt långsamt att de kan räknas bort. Då har jag stirrat döden i vitögat 1500 ggr, bara i Linköping!!! Lägg sen till 10 års crossåka, en uppväxt med hästar, 10 år kampsport och 3 år kappsegling (liten båt+storm=intressant)...

Jag och döden är typ homeboys numer! ;):crash

P€RRA;5794074 skrev:
Äsch, där ska hojen svaja till lite, det är rejsigt! :rock

Vet inte vad ni kört med för slirkopplingar men jag har kört "ett par" varv med Suzuki K5, Yamaha R1 -07 och BMW S1000RR -10. Bara att dumpa kopplingen i princip vart som helst när som helst :)

Sant.. Provkörde Gixxer600 på Mantorp i fjol och den kändes hur odramatisk som helst när det liksom gjorde "the scandinavian flick" in i chikanen.. Asballt. Det bara gled lite liksom, inte alls som min där man fick välja bort att reagera på det och köra ändå, fast man innerst inne visste att det var döden som bet en i röven (tyP)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti