Neddrevning av cbr 954rr

zizolo

Jag kan, men varför?
Gick med
15 Feb 2009
Hoj
Honda CBR 954 -03
Hej alla glada

Jag tänkte höra efter lite tips och råd angående neddrevning av min hoj. Det som eftertraktas är en lite mer lekfull hoj, nog att 954an är lekfull som den är men ändå.

Min fråga är alltså hur pass mycket det är "normalt" att gå ner i kuggar, samt vad praxis säger om bakdrev kontra framdrev, vilken byter man egentligen? jag är inte ute efter en hoj som gör 150... antar att man borde kunna räkna ut det där på nå vänster :va

Samt om ingreppet är avancerat att genomföra? Hur pass händig ska man vara... svårt att svara på kanske

Tack på förhand till tips :)

Lämpligt att börja med är att gå upp 2-3 kuggar på bakdrevet, alternativt ned 1 kugg på framdrevet. (Kedjelängden brukar avgöra vad som är lämpligast. Har du lite att spela på så kan du sikta in dig på att byta framdrev, annars bakdrev.)

EDIT:

Hastighetsmätaren och vägmätaren kommer att visa fel. Går att fixa med: http://www.speedohealer.com/ eller liknande.

Här kan du räkna ut felvisning etc.

http://www.bikersneed.se/SpeedoH/sh_calc_1.htm

Last edited:
Jag satte -1 fram och +2 bak på min dåvarande 954a, det var perfekt. Den orkade knappt varva ur 6an med orginaldrevning:)

Jag satte -1 fram och +2 bak på min dåvarande 954a, det var perfekt. Den orkade knappt varva ur 6an med orginaldrevning:)

oj! låter lite extremt med -1 och +2, hur var körbarheten? och vad hamnade toppfarten på? har hört folk på R1or som dragit ned -1 fram och tyckt det är extremt

Jag ska lämna in hojen på verkstad för att få det gjort, man är ju helt värdelös på att meka, kommer bara gå åt helvette

Av med bakhjul byt bakdrev på med skiten igen och spänn kedjan och se att däcket spårar.

Kan man lägga den tusingen/arna det kostar att lämna in på nått mer sköj :)

-1 fram är absolut inte extremt. Det märks men det blir ingen raket för det.

Av med bakhjul byt bakdrev på med skiten igen och spänn kedjan och se att däcket spårar.

Kan man lägga den tusingen/arna det kostar att lämna in på nått mer sköj :)

vad för verktyg kan man tänkas behöva? vanliga nycklar eller specialgrejer?

Det ska inte behövas några specialverktyg, vanliga fasta nycklar duger gott och väl. Kanske en gummiklubba om axeln kärvar

Om du byter framdrev kan det behövas en tång för att öppna låsringen med, men det är inte ett måste, med tungan rätt i mun så kan man få loss den ändå (om den ens finns).

Ska prova att gå upp tre bak på min i vinter och se vad som händer
vad för verktyg kan man tänkas behöva? vanliga nycklar eller specialgrejer?

Last edited:
min är omdrevad med -1 fram och +4 i bak. efter kalibrering av mätarn mot gps så toppar den nu 250.

extremt?? kanske...
roligt?? som faan!!!

oj! låter lite extremt med -1 och +2, hur var körbarheten? och vad hamnade toppfarten på? har hört folk på R1or som dragit ned -1 fram och tyckt det är extremt

Jag ska lämna in hojen på verkstad för att få det gjort, man är ju helt värdelös på att meka, kommer bara gå åt helvette

Eftersom 954an är förhållandevis "slö":glömdet tycker jag detta blev kanon. På nyare hojar kan det kanske räcka med -1 fram.
Förutsatt att det är gatåka det handlar om.

Min nuvarande hoj kändes ganska högt drevad orginal och jag tror att många hojar passar bättre med någon liten nerdrevning.

Det ska inte behövas några specialverktyg, vanliga fasta nycklar duger gott och väl. Kanske en gummiklubba om axeln kärvar

Om du byter framdrev kan det behövas en tång för att öppna låsringen med, men det är inte ett måste, med tungan rätt i mun så kan man få loss den ändå (om den ens finns).

Ska prova att gå upp tre bak på min i vinter och se vad som händer

Funderade på kedjan... hur löser man det? för det kommer väl inte gå att montera kedjan efter man bytt bakdrevet till ett som är lite större?? lägga till länkar och sådant kanske inte är nått för obegåvade meckare

Funderade på kedjan... hur löser man det? för det kommer väl inte gå att montera kedjan efter man bytt bakdrevet till ett som är lite större?? lägga till länkar och sådant kanske inte är nått för obegåvade meckare
Hur mycket har du tänkt dreva om den?
Du har ju ett visst spel på kedjesträckarna beroende på hur många länkar du har i kedjan och hur nött kedjan är. Börjar drivpaketet vara slut så kanske det är lika bra att köpa ny kedja också och då kan det vara lämpligt att köpa en kedja som har fler länkar än original om du tror originallängden är för kort för den tänkta drevningen.
Alternativet är att kombinera fram- och bakdrevsbyte. Istället för att ta ett megastort bakdrev +4 eller +5 kuggar kan man t.ex. gå ner 1 kugg fram och upp 1 eller 2 bak. Då bör det inte vara några problem med kedjelängden.

Prova -1 fram de har jag haft på alla hojar. Ett framdrev är billigt, är ditt drivpaket fräscht så klarar du dig med att byta bara ett drev. Är du inte nöjd så byt bakdrevet i vår när du provkört.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back