Har haft samma önskemål för GSX1300R.
Inhandlade Valter Moto rearsets och kunde konstatera
1) Obetydligt bakåt
2) I lägsta läget betydligt högre än original Suzuki (gillar inte högre enligt signaler från knän / ben)
Hade hemma Biltema patentband Art 19-3802. Har 8,5mm hål med 25mm avstånd.
Så jag kapade av 8 st bandsbitar med 5 hål, dvs för max 100 mm bakåt.
1) Skruvade fast 4 bitar med M8 i Suzukis fotpinsfäste vänster sida översta hålet
2) Skruvade fast 4 bitar med M8 i Suzukis fotpinsfäste vänster sida nedersta hålet
4 bandbitar för bättre stabilitet än bara 1 bandbitbit
På vänster sida
Skruvade fast de 4 bitarna från 1) med Suzukis originalskruv i ramens översta fäste för fotpinne
Skruvade fast de 4 bitarna från 2) med Suzukis originalskruv i ramens nedersta fäste för fotpinne
Mittenfästet på fotpinne och ram skippades under utprovningen.
Och sedan samma på höger sida.
Nu kunde jag genom skruvarna var löst dragna flytta original fotpinnen upp och ner för att se var det tog i.
Det tog i.
10 cm bakåt var inte att tänka på.
Dels gjorde avgasrören att ju längre bak dessto högre måste fotpinnarna upp.
Dels gick svingen utåt på höger sida så svingen tog i skallarna på M8 skruvarna som höll höger fotpinne med bromspedal.
Så det var bara att korta bitarna till 4 hål för max 7,5 cm bakåt.
Och då funkade det. "Bara" dra åt M8 skruvarna hårt för att låsa vinklarna.
Nästa steg blev att såga till 4 bitar av 6 mm aluminium från maskindelen.
https://www.maskindelen.se/product/aluminium-plat-6-mm
För jag tyckte 6mm var för klent och kör med 2 x 6mm på båda sidorna.
Borra hål i 6 mm plåtarna (det underlättade att kunna använda 4000kr bitarna från Valter Moto för rätt hålavstånd)
Lackera svart och skruva ihop. Se foton.
Nästa steg var "stag mellan växelpedal och växellåda".
Hade ett kort stag från någon hoj, kapade det på mitten och epoxade in det i ett lagom långt Aluminiumrör Dy=10mm Di=8mm.
Skruvade ihop och ställde in lagom höjd på växelpedal.
Med gänglåsning på "stagets" skruvar.
För att slippa det jag råkade ut med Valter Moto, vid första testturen upptäcker jag det inte går att växla.
Staget har lossnat i ena änden och hänger och dinglar.....
Också skälet till röda dots med nagellack.
Vill direkt kunna se om något rört sig....
Ny slang från bromscylinder till bakbroms och flytta slang från bromsvätskebehållare så slangen når bromscylindern flyttad ca 7.5cm bakåt gick fort jämfört med tillverka bitarna av AL-plåten.
Jag har gjort 6 bitar, de 2 första blev inte bra. Den 3:e blev bra. Och så 3 kopior på 3an.
Verktyg: bågfil, filar, vinkelslip, handborrmaskin i 300kr "stativ".
Och "passbitarna" av Patentband.
Vinterprojekt: Gör om allt, minska bakåtflyttet från 7,5cm till 5cm.
Då kan jag flytta fotpinnarna mera nedåt för det som begränsar är avgasrören.