Nazister dumma i huvudet?

grejen e väl att många chefer har egenskaper lika psykopaters

att julius streicher hade 106 IQ.. hehe.. vilken skräll :tungan , rätt frisk människa annars.. älskade å piska på folk å plåga dem lite lagom.. läste nått om de i tredje rikets uppgång å fall.. kanske skulle ta å avsluta den boken.. har ju bara 900 sidor kvar

General E skrev:
Köper inte riktigt att nazisterna skulle vara sååå känslokalla. De agerade efter sin världsbild, under sin tid, och med det värderingssystem som gällde då.

Dessutom lydde många order och fick svåra psykiska men efter kriget.. precis som vietnamn och andra krig.

Master_ skrev:
Dessutom lydde många order och fick svåra psykiska men efter kriget.. precis som vietnamn och andra krig.

Vilket iofs aldrig är en ursäkt. Man föreställer sig dessutom gärna att hot var vanligt förekommande för att få soldater att begå dessa fruktansvärda handlingar, den skrämmande sanningen är att det mycket sällan behövdes.

Olzki skrev:
Vem som har empati eller inte är för mig mycket subjektivt. Min instinktiva känsla säger att forskaren ifråga sannolikt har en skev uppfattning om normal empatisk förmåga och vad som bör klassas som psykopati. Inte osannolikt för att han själv anser sig vara eller värdera empatiska egenskaper högt och knappast är någon framgångsrik företagsledare själv.

/O
Jag har alltid imponerats av att många personer på detta forum har en så ödmjuk inställning till sina egna kunskaper! Om forskningen inte stämmer med mina åskter så är den fel! Dessutom har ALLA en hemlig dröm om att vara företagsledare för då är man immun mot allt negativt. :7peta
varför skulle de som forskar om empati och psykopati har en skev uppfattning om vad det är då det ju faktiskt är dem som definierar begreppen??? Är det inte minst lika möjligt att du har fel? :confused:
Psykopati är relativt strikt formulerat och det finns sex personligehtsdrag som ingår i defintionen (Ytlig charm, Grandiositet, Manipulativ, Avsaknad av skuldkänslor, avsaknad av empati och tar inte personligt ansvar för sina handlingar), sedan ingår det sex kriterier som vi kan säga handlar om stresshantering.
personligehtsdragen är faktiskt väldigt bra att ha för en som vill göra karriär, tänker man efter så beskriver dem i stort en perfekt poitiker eller företagsledare. Det är också därför som drag av psykopatisk personlighet är överrepresenterat hos framgångsrika personer. Det är dock inte att förväxla med att dem är psykopater!!!
Så Chris: Nu har jag sagt min mening!!!

Vad säger dessa siffror?

Det räcker oftast att nån inte har samma åsikt som en annan för att förstnämnde ska kallas "dum i huvet". Hjalmar Schacht, nassarnas ideolog och ekonom nr1, kan knappast anklagas för att ha varit ointelligent. Att hans åsikter och ideologi däremot skulle vara av den smakliga sorten, råder väl däremot ingen tvekan om att den inte är. Det är ungefär liktydigt med att säga att den ena svenska helyllepolitikfraktionen skulle säga att den andra änden av helylleskalan skulle vara "dumma".
Det hör liksom inte dit. Det gör däremot nassarnas handlingar.
/T

Filmtips

Jag kan rekommendera filmen "Der Untergang" eller "Undergången" som den heter i svensk version...bra film om de sista timmarna nere i bunkern med Hitler...där får man en bild av att även om man kanske är smart så inser man att kriget var komplett kört, men ändå trodde vissa blint på Hitler och att han skulle kunna vända kriget...se den! :mattias

och som sagt tidigare, alla är en produkt av sin tid och dess ideal, men icke desto mindre ansvarig för sina handlingar...

Markus skrev:
För en gångs skull är vi rörande överens.

:rofl
E d ett tvång att du måste kommentera mina inlägg??
Jag använder mitt standardsvar. Om det finns något i mitt inlägg som du menar är fel så får du gärna peka på vad det skulll vara och utifrån det kan vi föra en saklig diskussion. :mattias
jag varken kan eller vill debattera vad du anser om mig som person.
Jag undviker dessutom att uttala mig så bastant om funktionen på olika mobiltelefoner, bilar, annonser på Blocket, pixlar i digtalkameror och annat som jag faktiskt inte har en aaaaaning om....

Flamma77 skrev:
Synd att ingen testade EQ på dem. Eftersom IQ bara mäter den logiska intellegensen.
Problem lösning tog de ju faktiskt tag i med liv och lust... :rolleyes:

Skulle man räkna ut ett medelvärde på dessa två intelligenser blev det nog under genomsnittet ändå... :död

Och sedan är frågna: Är dum i huvudet = Låg IQ. Nej det kan man inte säga.

tob skrev:
Det räcker oftast att nån inte har samma åsikt som en annan för att förstnämnde ska kallas "dum i huvet". Hjalmar Schacht, nassarnas ideolog och ekonom nr1, kan knappast anklagas för att ha varit ointelligent. Att hans åsikter och ideologi däremot skulle vara av den smakliga sorten, råder väl däremot ingen tvekan om att den inte är. Det är ungefär liktydigt med att säga att den ena svenska helyllepolitikfraktionen skulle säga att den andra änden av helylleskalan skulle vara "dumma".
Det hör liksom inte dit. Det gör däremot nassarnas handlingar.
/T

De säger oss att de ledande nazisterna hade hög IQ. Ren kuriosa alltså, vad man sen väljer att dra för slutsatser av det är upp till var och en.

bonny skrev:
E d ett tvång att du måste kommentera mina inlägg??

You tell me, är detta ett tvångsmässigt beteende? ;)

Beträffande ditt inlägg så är det säkert rätt och riktigt :tummenupp, ofta förekommer det en massa åsikter som du skriver som om de vore sanningar pga det yrke du påstår dig ha men i detta fall såg jag inga märkligheter.

:hej

Medin skrev:
Och sedan är frågna: Är dum i huvudet = Låg IQ. Nej det kan man inte säga.

Kanske inte. Men det har jag inte sagt heller.
Men du är inte speciellt bra på att lösa logiska problem om du har lågt IQ.:fakta

Jag har dessutom för mig att den moderna intelligensforskningen har en hypotes om att det finns 7 olika sorters intelligenser och att dessa är mer eller mindre välutvecklade hos individen.

Så vad var din fråga exakt??

Min definition på "dum i huvudet" är människor som jag inte förstår mig på, men jag brukar inte avfärda dem som ointelligenta för det, jag orkar bara inte med dem.
Då ligger ju dessutom halva problemet hos mig...

Chris Ash skrev:
De säger oss att de ledande nazisterna hade hög IQ. Ren kuriosa alltså, vad man sen väljer att dra för slutsatser av det är upp till var och en.
Jupp, precis vad jag försöker säga.
/T

Ljunghusen skrev:
Jag har ingen aning. Dom skrev bara att 110 är medel nu förtiden
Både du och Chris har lite rätt. IQ är definerat som 100 i snitt med standardavvieklse på 15. Men eftersom vi studerar mer och mer, och därför lär oss mer och mer, så menar man att IQ på gruppnivå stiger ca. 0,3/år under förutsättning att man fortsätter med samma test.
Kom ut ny standardiserad test (WAIS-III) i Sverige för två-tre år sedan så nu är det 100 igen... :fakta
Förlåt mitt besserwisseri!

Hur mäter man eq och hur kan man räkna ut det? Så fort någon nämner iq så kommer jämt hundra pers och säger att eq är viktigare men jag har aldrig sett en siffra på någons eq i hela mitt liv

honkiie skrev:
Hur mäter man eq och hur kan man räkna ut det? Så fort någon nämner iq så kommer jämt hundra pers och säger att eq är viktigare men jag har aldrig sett en siffra på någons eq i hela mitt liv

Tillåt mig att svara med en länk:
http://www.eq.org/
Läs på! :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...