Navstyrning

_Dan_

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
Olika
Läste i bike om den navstyrda hojen. Jag satt och fundera på hur den funkar men kan inte komma underfund med nåt vettigt, är det nån som kan förklara?

_Dan_ skrev:
Läste i bike om den navstyrda hojen. Jag satt och fundera på hur den funkar men kan inte komma underfund med nåt vettigt, är det nån som kan förklara?

Nu vet jag inte exakt vilken du tänker på (finns fanns ju flera äldre hojar med navstyrning, bl.a. Bimota Tesi och Yamaha GTS1000). Jag är inte heller speciellt insatt men som jag fattat det så har du sving både fram och bak med den skillnanden att framsvingen med nödvändighet är enkelsidig och framhjulet är sedan uphängt med en (kul-?) led runt vilken hjulet kan svänga (styret är kopplat med stag och länkarmar till framhjulet). Framsvingen är dämpad på ungefär samma sätt som baksvingen.

Jag har som sagt inte jättekoll på detta men det är så jag har fattat det iaf. Sen finns det nog olika system för att lösa detta. Anledningen var att man försökte komma runt en de begränsningar som en konventionell framgaffel har, framförallt styrförmåga under inbromsning och/eller ojämn vägbana då styrning och stötdämpning separeras. Som en bonus så spar man dessutom vikt, vibrationer i gaffeln elimineras, kraftpåverkan på övriga delar av ramen minimeras och man får en potentiellt mer lättstyrd motorcykel eftersom man bara behöver vrida hjulet och inte en hel framgaffel.

-edit- en faktaspäckad länk finns här

Last edited:
Annars kan man jämföra med hjulupphängningen i en bil. Den svänger, sitter bara fast i navet och är dessutom "enkelsvingig"

Minimera den ofjädrde vikten är liksom den stora ideen, där av dom uppochnedvändagafflarna. Sen har det väll också funderats över bättre stygeomtri o.s.v.?

Rogerr skrev:
Minimera den ofjädrde vikten är liksom den stora ideen, där av dom uppochnedvändagafflarna. Sen har det väll också funderats över bättre stygeomtri o.s.v.?

Navstyrning handlar nog inte om att minimera den ofjädrade vikten utan istället om att komma ifrån den förändring av styrgeometrin som kommer av framgaffelns rörelser. axelavstånd, gaffelvinkel och försprång ändras ju då gaffeln fjädrar, med en sving kan man minimera detta.

Största fördelen med olika varianter på navstyrning är att man kommer ifrån att bromsen inverkar på fjädringen, dvs att fjädringen fram komprimeras vid inbromsning. Tony Foale har en hemsida (kommer inte ihåg adressen) där det står lite mer. Han har dessutom skrivit en mycket bra bok om motorcykelchassin (med bl a ett kapitel om olika alternativ på framfjädring) som jag ska köpa när jag får 1000 spänn över.

Anders J

Andra framändar än teleskopgaffeln försöker separera broms- fjädrings- o styrkrafter. I det ingår oftast att minska dyket. Då måste ibland andra sätt till för att svänga på framhjulet, navstyrning är en sådan.

Yam gts1000 (?) hade en variant, bmw telelever o kommande r1200s är 2 andra (helt olika) framändar. Bimota o Elf gphoj 2 lite mer udda.

Tony Foales bok bäst om sånt, www.tonyfoale.com. Boken ligger runt 5-600:- i brevlådan vill jag minnas.

På hans hemsida finns även länk till Hossack, Bmws nya gaffel är av Hossack-typ. Ska bli intressant att se hur den tas emot.
/u

Robban_C skrev:

Ahh, coolt bygge. De borde ju dock snacka ihop sig med Yamaha för att få deras koncept för länkning av styre och framhjul som tydligen är mycket mindre komplicerat än vad som satt på Tesin som hade så många kulleder/lagringar från styre till hjul (10 st) att risken för att glapp är avsevärt högre än på Yamaha GTS1000. Det är ju iofs möjligt att Tesi 2D/Vyrus har förbättrats i det avseendet.

Synd att denna typ av framhjulsupphängning inte har utvecklats mer, den verkar ju helt klart ha potential. Även om en GP-förare inte är snabbare med en sån här gaffel (vilket ju iofs mycket väl kan bero på att de är såpass vana vid en teleskopisk framgaffels fel och brister att de inte känner sig bekväma med navstyrning) så tror jag att en vanlig förare (och framförallt en färsk förare) kan köra både snabbare och säkrare med en hoj som har navstyrning.

Fördelen med navstyrning jämfört med t.ex. Telever är att en televergaffel fortfarande har en del av de konventionella gafflarnas nackdelar i form av sämre styvhet i längsled (med risk för vibrationer vid hård inbromsning som fortplantar sig till bakhjulet) och dessutom att gaffelbenen påverkar hela ramen som en hävarm vilket mångdubblar de krafter som påverkar ramen jämfört med den här typen av navstyrning. Däremot undrar jag lite om hur BMW har löst framhjulsupphängningen på nya K1200s, det är ju tydligen ytterligare en metod för att separera bromskrafternas påverkan på fjädring.

Last edited:
Sorry för ett möjligt moppefuckoinlägg, men jag har ju en navstyrd "aparat" och jag måste säga att det kändes mycket skumt i början för hur hårt man än bromsar med frambromsen så niger den ingenting. Navstyrningen isolerar bromskraften från fjädringen, precis som Ulf och Ola nämner.
:3freak Mattias
gallery06_09bg.jpg

tassen skrev:
I ditt och mitt garage... :tummenupp
Jajamen. :tummenupp
Men jag tänker på de som inte ens du och jag lyckas lägga vantarna på.
Och just nu tänker jag på de där ELF-byggena. Bland annat en med nån form av stor Hondafyra. Kanske besläktad med CB1100R-knotan (men med torrkoppling). Med navstyrning och enkelsvingar. Om jag minns rätt med avgas ovan motorn och soppatank under motorn (för låg tyngdpunkt) etc.
Nu är ju detta inte serieproducerade hojar så de är ju inte alls lika lätt att hitta en sån som en gammal KB1:a, och dom är tillräckligt svåra att hitta.
Men det vore kul å ha en sån knarr. :tummenupp

Ola m.fl.: Bmw vill sälja sina hojar oxå, så dom letar efter nåt som funkar och ser ut som en vanlig gaffel. Sen blir det ju svårt fixa liten svängradien o hyfsad nedläggningsvinkel m svingarm fram. Så precis som allt annat är det en kompromiss.

Båda bmw-gafflarna lutar, så en del bromskraft vill trycka ihop fjädringen även på dom. Men länkarmarna neutraliserar det, så fjädrarna behöver inte dimensioneras efter det på dom. En vanlig gaffel ger ca 3 ggr större tryck på fjädrarna vid tvärbroms jämfört med utan broms. Med länkarmar kan man bestämma hur man vill ha det, inom vissa gränser.

Moppeköparna verkar ju mer öppna för andra lösningar. Kwistfiq:are (raceputtar) vill ju inte ha nåt som inte Rossi har.
/U

När jag var i Assen i början på Maj med Dansk Ducatiklubb och körede race var det ett team från italien med tre sycken Bimota Tesi där och körde i snabba klassen. Jag såg att dessa maskiner var mycket stabila i inbromsningen, gick på räls så att säga.

Bifogat

• tesi.jpg
    tesi.jpg
    41 KB · Visningar: 373
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025