Nya Bimoto [bilder]

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Spana in den här hojen. Aningen ut o in den ser ut :rolleyes: Dock rätt ball. :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC_0097.jpg
    DSC_0097.jpg
    70.3 KB · Visningar: 636
  • DSC_0049.jpg
    DSC_0049.jpg
    93.6 KB · Visningar: 1,295
  • DSC_0044.jpg
    DSC_0044.jpg
    83.9 KB · Visningar: 902
BimotA är det väl.

vad är fram och vad är bak för resten.... ?
 
Nygammalt. Det var många år sedan den första Tesi kom från Bimota. Tesi efter "Thesis", ett examensarbete.
Systemet för navstyrningen är nog det mest komplicerade av alla system jag sett.
 
Vore kul att testa navstyrning på en Sporthoj.

Tydligen innebär detta arrangemang att hojen inte "reser" sig vid inbromsning. Alltså kan du bromsa utan resningskrafter hela vägen till apex på kurva. Kombinera det med den klassiska avsaknaden av vikt på alla Bimota så har du någ en ganska bra skojhoj..

Motorvalet är ju inte fel det heller :)
 
Yamaha hade ett liknande system på sin tourer GTS1000, dom kallade det "Omega-ram" har jag för mig.

yamaha_gts1000.gif
 
Enligt de som testat den där så är den skön att köra men att den inte är snabbare runt en bana än en konventionell hoj med motsvarande vikt/effektförhållande som är väl avstämd i chassiet.
Brukar väl vara så, det verkar revolutionerande, men det mesta är bara "for show"

//Anders.
 
Gammal.

När Bimota kursade så började några lirare bygga Vyrus:
http://www.vyrus.it/
Detta var ½-1 år sen.
Men den är ju onekligen läcker. Vyrus har nån form av 2-ventilad Ducatiknota på 991 cc och 82,5 pållar, man skulle ju onekligen vilja ha nån 4-ventilad duccerova istället.
Nån som ser vad det är för knota i den här?

Vem som idag är den egentliga byggaren vet jag ej.

Swedie, var hittade du bilderna?
 
amullo skrev:
Vore kul att testa navstyrning på en Sporthoj.

Tydligen innebär detta arrangemang att hojen inte "reser" sig vid inbromsning. Alltså kan du bromsa utan resningskrafter hela vägen till apex på kurva.

Framfjädringen komprimeras inte så mycket vid hård bromsning, som det gör på en vanlig teleskopgaffel, därmed ändras inte geometrin, och hojen styr lika neutralt med och utan broms. BMW´s Telelever funkar efter samma princip, men den har inte det komplicerade länkaget till styrningen som Tesin har.
 
Skumt, verkar inte vara något länkage bak utan bakdämparen (som också ser väldigt skum ut) sitter direkt i svingen. Vad jag förstod från Julian Ryders snack på eurosport i söndags så är inte det speciellt smart...
För övrigt vill jag självklart ha den! :Bugar
 
Robban_C skrev:
Gammal.
Nån som ser vad det är för knota i den här?

Vem som idag är den egentliga byggaren vet jag ej.

Swedie, var hittade du bilderna?


Den "nya" Tesi´n på bilderna ser ut att ha en Ducati 1000DS motor.
Vyrus tog väl över den gamla modellen från Bimota.
 
K-Micke skrev:
Den "nya" Tesi´n på bilderna ser ut att ha en Ducati 1000DS motor.
Vyrus tog väl över den gamla modellen från Bimota.
"Ny" Tesi? Inte Tesi alls. Men jag förstår vad du menar.
Men är det samma motor i både Vyrus och den här nya Vyrus/Bimotan?
 
Såg på Vyrus-sidan:
dry weight: 137 kg

Då rör den säkert på sig även med "endast" 82,5 pållar.

Men man vet ju inte med säkerhet om uppgifterna stämmer.
 
Robban_C skrev:
"Ny" Tesi? Inte Tesi alls. Men jag förstår vad du menar.
Men är det samma motor i både Vyrus och den här nya Vyrus/Bimotan?

"Tesi 2d" heter den nya Bimotan, kolla här: http://www.bimota.it/main.html

Det verkar sitta samma motor i Vyrus'en, alltså Ducati 1000DS.
Förmodligen är det samma hoj, ett samarbete Bimota/Vyrus.
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top