Navigeringsappar

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Jag såg att det ligger en advertorial för Kurviger på sidan, https://www.alltommc.se/kurviger-appen-som-hittar-vagarna-du-inte-visste-att-du-ville-kora/ och tänkte att jag vill diskutera den och skillnader mot andra.
Under några år har jag använt Calimoto och varit nöjd med den. Jag tycker om att få en rutt till en rundtur för att slippa köra samma väg varje gång jag är ute. Enda anledningen till att jag valt bort Calimoto är att jag köpte en Aoocci C3, dvs en skärm som speglar appen från telefonen via Android Auto (eller Apple Carplay för den sortens människor) och Calimoto stöder inte Android Auto. Att inte ha telefonen monterad på styret tror jag är bra för kameran i telefonen.

Nu har jag använt Kurviger några hundra mil och speglingen till skärmen fungerar utmärkt. Det jag inte gillar är att jag så gott som varje resa blir styrd till en väg som inte är öppen för trafik. Det skulle säkert försvinna om jag valde bort "obelagda vägar", men jag gillar att åka på grus. Det har även hänt att vägen jag anmodas att ta knappt går att se och mer är att betrakta som myrstig.

En funktion jag gillar är "undvik att åka samma väg två gånger". Gör jag en resa hemifrån och hem igen vill jag givetvis inte se bondgårdarna en gång till. Jag vill se andra röda hus med vita knutar. Tyvärr gör minsta avsteg från rutten att man får en ny beräkning och plötsligt är man tillbaka i sina gamla hjulspår.
Igår passerade jag infarten hemma för att kolla i brevlådan. Det gjorde att min sista resa igår registrerades som 358 meter lång och inte 13 mil. Jag brukar inte gräva i de gamla resorna, men det kan vara kul att se om det finns hål i kartan där jag inte har åkt.

En annan sak jag uppskattar med apparna är att kunna se radien på annalkande kurvor. Ibland är mina fördomar om vad som väntar inte i linje med resultatet.

Har någon tankar i ämnet? Kör ni bara på eget huvud eller använder ni liknande appar?

När jag är ute och nöjeskör så har jag en GPS-app igång som pekar på hemma, så får den stressomräkna rutter hela tiden när jag inte kör som den säger, sedan svänger jag in på vägar som ser spännande ut eller som jag aldrig kört.
När jag ska åka nånstans specifikt så har jag en GPSapp inställd på kurviga vägar, och kör lite som den säger, om jag inte blir trött efter 20 mil och tar mig till närmaste motorväg/större riksväg och marschar på i lite högre fart för att komma fram nån gång.

Appen jag använder mest är TomTomGo, men gissar på att de flesta appar som har "kurviga vägar" eller "spännande" eller sånt skulle funka bra.

Nu år jag så gammalmodig så jag använder ´TomTom GPS.
Ingen telefon när jag kör.
Förr satt jag ock gjorde rutter i datorn. Det har jag slutat med.
Slår in slutmålet, ställer GPS:n på kurviga vägar. Brukar bli bra, ibland vill den i på grusväg.
Hatar grusvägar:gnissla

Jag har använt Kurviger i några år och tycker den fungerar kanon, skapar rutten på datorn (kurviger.de) och sedan fört över rutt filen till telefonen. Har hitintills bara haft telefonen som gps och fått körinstruktionerna upplästa via headsetet, men eftersom Kurviger numera stöder Android Auto funderar jag på att skaffa en separat skärm. Blir troligen vinterns projekt att meka dit en sådan.

Har en Garmin CX276 som alltid sitter där och är igång.
Den använder jag mest när jag gör rutter i förväg, men även som logger, så kan jag se hur det blev, och den är väldigt enkel att hantera med handskar, och det går snabbt ätt lägga in en markering om man hittar något intressant som man vill spara till framtiden.

Sedan har jag en display som speglar telefonen, och den är skön när man ska hitta till någon/något, och då kör jag Google Maps.
Fördelen är att jag även ser vem som ringer, och får in lite annan data som däcktryck, batterispänning mm, och den exakta hastigheten, inte så pjåkigt tycker jag.

BMW connected ride (appen) funkar väl även om man inte har en BMW. Den har de flesta funktioner inkl loggning.

Med vänlig hälsning,

Jag har använt Kurviger i några år och tycker den fungerar kanon, skapar rutten på datorn (kurviger.de) och sedan fört över rutt filen till telefonen. Har hitintills bara haft telefonen som gps och fått körinstruktionerna upplästa via headsetet, men eftersom Kurviger numera stöder Android Auto funderar jag på att skaffa en separat skärm. Blir troligen vinterns projekt att meka dit en sådan.
Hamnar du aldrig vid avstängda vägar? Det är mitt stora problem med den appen för den får spunk när jag avviker från rutten och gör en ny rutt istället för att hitta ett sätt att komma tillbaka till den gamla rutten.
Har en Garmin CX276 som alltid sitter där och är igång.
Har du 18 st eller flyttar du den mellan cyklarna?
BMW connected ride (appen) funkar väl även om man inte har en BMW. Den har de flesta funktioner inkl loggning.
Går det att skapa rundturer med den och olika grad av krokighet på vägen?

Går det att skapa rundturer med den och olika grad av krokighet på vägen?

b192902126817b77b077ad08ca11ea35.jpg

Ganska enkel ruttplanering också. Och enkel att exportera eller importera GPX-filer.

Med vänlig hälsning,

Kul tråd! Jag funderar sedan ett par år på att skaffa navigator till motorcykel. Att jag inte har en redan är egentligen skumt, till trampcykel har jag ju en t.ex, och för vandring ... mer än en. :)

På motorcykeln har jag en kompass på styret som fungerar om man tar av den och håller upp den bort från all metall. Det är inte lika bra.

Så. Följer med intresse!

Hamnar du aldrig vid avstängda vägar? Det är mitt stora problem med den appen för den får spunk när jag avviker från rutten och gör en ny rutt istället för att hitta ett sätt att komma tillbaka till den gamla rutten.

Har du testat med "clear" under routing? Men du kanske inte vill rensa den befintliga rutten?Eftersom jag gör mina rutter i datorn har jag alltid dom filerna tillgängliga, så skulle jag behöva göra en ny rutt under vägen så rensar jag med "clear". Vill jag köra den gamla rutten igen så importerar jag den filen.

Har du testat med "clear" under routing? Men du kanske inte vill rensa den befintliga rutten?Eftersom jag gör mina rutter i datorn har jag alltid dom filerna tillgängliga, så skulle jag behöva göra en ny rutt under vägen så rensar jag med "clear". Vill jag köra den gamla rutten igen så importerar jag den filen.
Jag slumpar fram rutten i appen i telefonen och när den ser vettig ut trycker jag på start. Det jag vill ha är en rutt som undviker orter med tusentals invånare och det ska vara skillnad på fram- och återresa.
När jag hamnar ur kurs ser den inte sträckan jag precis åkt som "no go-zon".
Jag har inte provat att spara rutter som jag inte har kört.

Att inte ha telefonen monterad på styret tror jag är bra för kameran i telefonen.
Kan hålla med där. Mina två senaste telefoner misstänker jag har fått fel pga för mycket styråka på hojen trots vibrationsdämpare. Enda problemet är laddningen av telefonen med din lösning. Hur löser du den på en heldagstur med navigering om telefonen ligger i fickan? Jag brukar även köra webbradio via telefonen samt att mycket av batteridränaget ju sker då telefonen söker efter mobilmaster utmed vägen.

Jag gillar Calimoto inte minst för att man ser de 400 senaste turerna på kartan vilket är rätt kul ibland. Nu har jag dock inte kört 400 turer än sedan jag skaffade Calimoto. Endast knappt 160 :). Sedan är man lite "inlåst" på grund av att om man varit med tidigt så har man samma pris fortfarande som man hade när man började prenumerera trots att priset har gått upp för nya kunder. Man får ju hoppas att Calimoto snart stödjer Android Auto så man kan testa din lösning. 👍

Jag har en Garmin på styret och använder oftast bara den. Men ibland någon annan app för att göra turen där och plocka upp i GPS'en. T ex Stegra.IO, den är bra på att hitta nya vägar. Extra bra för grus också då man lätt kan upptäcka vägbommar.

IMG_1835.jpeg
Jag får erkänna att jag kört med telefon på styret. En test på senaste Norgetrippen. En Biltemahållare inköpt 2017, aldrig tidigare testad. Helt värdelöst i dagsljus. Testade både min gamla iPhone6 och senare 12an på den trippen. Ingen tankväska på KLEn som synes.
Sedan 2019 har jag kört telefon under det genomskinliga kartfodralet på tankväskan. Då kan man skugga med handen. Inte optimalt men det har funkar. Kör bara kortare svåra sträckor på telefon, till mack, camping eller ut från stan när jag är utomlands. Det funkar och duger åt mig. Jag vill inte ha en stor ljusstark skärm oavsett hur bra det är. Jag lägger inte in rutter bara delmål i huvudet. Annars åker jag på skyltar.
Senaste trippen hittade jag till Köpenhamn, sökte på campingar. Åkte från campingen till motorvägen på telefon. Trasslade lite i Lübeck och alternativa vägar pga köer på motorvägen. Leipzig på skyltar. Sökte camping. Från camping till motorvägen på telefonen. Prag på skyltar, sökte på camping och sedan ut från stan till motorväg på telefonen mot Warszawa och sedan nästa camping och så fortsatte jag till Vilnius, Tallin, Riga, domkyrkan i Helsingfors och campingar. Ut från camping till motorvägen. Skyltat till Åbo. Från Värtahamnen hittade jag hem.

När jag åker hemma, dagsturer, så stannar jag ibland för att kolla Google Maps. Ibland har jag kollat kartan i datorn kvällen innan.
Ett stopp här och där gör mig inget. Ska ju ändå ta en bild, fika eller dricka vatten.

När jag åkte till Bergen åkte jag samma väg tillbaka, flera mil. Det såg annorlunda ut från andra hållet. Skitfint!
Skippade en bro åt fel håll på vägen till Bergen men på tillbakavägen åkte jag över för en bild och fika.

IMG_0677.jpeg
Nu måste ni ju inte följa era rutter slaviskt. Jag har inte ens några rutter, bara vägbeskrivning kortare sträckor. Jag ser inte det som ett problem.

Hållaren på styret på KLEn skruvade jag av medan jag fortfarande var kvar i Norge. Usch.
🙂

Back