Nav till motard

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Jag är på jakt efter ett nav med ryckutjämnare till motarden och jag har redan ett excel/talon bakhjul. För att komma undan billigare hade jag gärna behållt excel fälgen och bara byta nav. Talon har ju nav med ryckutjämnare men jag gillar inte deras modell med gummiringar istället för kuddar. Haan har också och dom säljs ju ofta med excel fälg. Då är frågan hu man vet om haan navet passar min excel fälg? Eller man kan få det att funka genom att byta ekrar också? Både nav och fälg har 36 ekrar iaf. Det verkar inte finnas något enkelt och billigt sätt att få ryckutjämnare till hojen i fråga så antagligen är det bara att betala.

Last edited:
Jag har varit i exakt samma situation som dig, befintligt excel/talon-hjul utan ryckutjämnare och ville ha nav med ryckutjämnare men inte Talons då jag hört att deras lösning inte håller. Enligt Haan så måste fälgen borras specifikt för deras nav, så det går inte att byta, de säljer inte ens navet löst. Ekerlängden är helt olika så du hade ändå åkt på att köpa nya ekrar. Slutade med att jag fick öppna lädret och köpa ett komplett hjul = dyyyrt.

Jag har varit i exakt samma situation som dig, befintligt excel/talon-hjul utan ryckutjämnare och ville ha nav med ryckutjämnare men inte Talons då jag hört att deras lösning inte håller. Enligt Haan så måste fälgen borras specifikt för deras nav, så det går inte att byta, de säljer inte ens navet löst. Ekerlängden är helt olika så du hade ändå åkt på att köpa nya ekrar. Slutade med att jag fick öppna lädret och köpa ett komplett hjul = dyyyrt.
Ok, tack för info. Köpte du haan/excel? Vart köpte du ifrån och vad slutade kalaset på om man får fråga?

Ok, tack för info. Köpte du haan/excel? Vart köpte du ifrån och vad slutade kalaset på om man får fråga?

Köpte via cross center. Ca 10 lök gick det på. Specialbeställde dock svarta ekrar och nipplar vilket kostade lite extra men det handlar om hundralappar i sammanhanget. Kvaliteten är top notch såklart, det är riktigt fina grejer. Lätt också, bara ca 500 gram tyngre än mitt gamla bakhjul utan ryckutjämnare om jag minns rätt.

Det är lite konstigt om vad som skulle vara så unikt med en fälg som gör att den bara passar ett visst nav. Normalt är det 36 ekrar, de måste givetvis ha rätt längd och det kan vara lite klurigt att räkna ut samt att det finns olika dimension på ekernipplar. Löser man dock den frågan så kan en fälg omöjligt vara så unik att den bara passar ett nav. Jag tror tillverkarna mest vill ha monopol. Tyvärr fins det ingen ekerkalkylator som jag kan hitta (vanligt på cykelsidan) men får du hjälp med att räkna ut det är resten lösbart.

Någon som har erfarenhet av warp9 hjul?

Till min 250 funkar dom kanon, och priset är bra. Minns dock inte vilken lösning de kör gällande ryckutjämnare... PMa mig för tips på säljare som löser lagom hög tullavgift om du är intresserad.

Till min 250 funkar dom kanon, och priset är bra. Minns dock inte vilken lösning de kör gällande ryckutjämnare... PMa mig för tips på säljare som löser lagom hög tullavgift om du är intresserad.

Jo dom använder ryckutjämnare av ”rätt” sort. Dvs med kuddar.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!