Natursten

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Var får man tag på natursten utan att behöva plocka på den lokala stenstranden?!

Jag har tänkt Ernst-Timell:a mig lite och piffa i trädgården. Har tänkt gjuta fast lite rund natursten på en yta mellan en liten mur och en trappa... Frågan är bara var jag ska få tag på dem?!

Jag skulle rent teoretiskt kunna ta kombin till Torö Stenstrand och plocka men det är ju för det första otillåtet och för det andra stör jag mig på folk som sabbar allmänna miljöer som fina stränder för egen vinnings skull...

Min höga moral :rolleyes: och min plånbok är inte helt överens så jag vill ändå lyckas få tag på lite runda naturstenar utan at behöva betala en förmögenhet hos någon gniden sten/mur-firma..

Några tips?

Stenarna bör vara mellan 10-30cm i diameter och runda, släta som de man finner på stenstränder..
Jag vet inte exakt hur många jag behöver men jag ska täcka en yta på typ 3-4kvm...

korvgubbe skrev:
2327979 En vacker dag får t.o.m du köpa folköl! :pannkyss
Han fyllde 18 förra veckan. :pannkyss

Men för att återgå till grundfrågan: Finns det inget stenbrott i närheten av där du bor? Det som kan bli lite svårt är att de stenarna inte är lika släta som de som ligger på stranden. De som ligger på stranden poleras ju hela tiden av vattnet och är därför så släta och fina.

Esquire skrev:
2327991 Han fyllde 18 förra veckan. :pannkyss

Men för att återgå till grundfrågan: Finns det inget stenbrott i närheten av där du bor?

Jag måste fått solsting för jag får det bara till 17...:va
Födelsedag:
20 July, 1989
2006-1989 = 17

Inga tillgängliga stenbrott. De är inhägnade så för att komma in där måste man ju köpa stenen av dem och då brukar de oftast räkna per ton och ha minimiavgifter. Jag behöver ju typ 100-150kg eller nått sånt..

korvgubbe skrev:
2327998 Jag måste fått solsting för jag får det bara till 17...:va
Kanske är jag som har solsting. :3freak

korvgubbe skrev:
2327998 Inga tillgängliga stenbrott. De är inhägnade så för att komma in där måste man ju köpa stenen av dem och då brukar de oftast räkna per ton och ha minimiavgifter. Jag behöver ju typ 100-150kg eller nått sånt..
Försök att muta någon som jobbar där. Bullpåse eller smörgåstårta fungerar kanske? :tummenupp

Esquire skrev:
2328009 Kanske är jag som har solsting. :3freak

Tycker vi ska kalla på en riktigt matematiker som kan reda ordning i denna komplexa fråga! :mattias

Hur gammal är Prulle?! :va

Och därefter måste alla husägare som piffat i trädgården titta in och berätta var man får tag på natursten utan att betala för mycket?!

Esquire skrev:
Försök att muta någon som jobbar där. Bullpåse eller smörgåstårta fungerar kanske? :tummenupp

Gäller bara att hitta ett brott som inte är allt för stort då... Annars kan sånt vara svårt om de är för många anställda..

Jehander i riksten har kullersten 80-200mm, bara att åka dit med släpkärra och lasta dom tar kort också. Se www.jehander.se för priser och öppettider

Kolla blomsteraffärer som typ Plantagen och liknande ställen, de brukar ha natursten men är osäker på storleken.
Ibland har byggbutiker större natursten som tex Woody och liknande ställen.

Lycka till :)

Gå nu till stranden och plocka lite, du behöver väl inte flera kubik? Dessutom betalar du ju skatt :hihi

GixxerJensa skrev:
2328018 Jehander i riksten har kullersten 80-200mm, bara att åka dit med släpkärra och lasta dom tar kort också. Se www.jehander.se för priser och öppettider

Har handlat hos Jehanders men de tar ut en minimiavgift på typ 300kr oavsett om jag köper en sten eller ett ton(om tonpriset är under 300kr).
Men det är möjligt det blir billigast ändå...

Blomstershoppar och sådant brukar ju kunna ta betalt per styck och grymma överpriser för att blom-tanterna ska ha en sten eller två i sin rabatt...

Johansson skrev:
2328024 Dessutom betalar du ju skatt :hihi

Sant! Kan ju låtsas surfa om inte annat om det kommer ner någon på stranden medan jag håller på och plockar.

Våtdräkt och en stor hink och surfbräda i närheten som alibi...
:hihi

korvgubbe skrev:
Blomstershoppar och sådant brukar ju kunna ta betalt per styck och grymma överpriser för att blom-tanterna ska ha en sten eller två i sin rabatt...

Mja jag har köpt i säck samt stor kartong, var inte alls så farligt prismässigt.

Slå upp närmsta
Sand, grus,singel, makadam
företag på gula sidorna

Då kör de hem stenen till dig och du slipper lite jobb, mycket smidigt
PÅ vissa sandtag levererar de i storsäckar så att du kan fylla på efter hand.

Mrs. Laphroaig skrev:
2328060 Mja jag har köpt i säck samt stor kartong, var inte alls så farligt prismässigt.

Slår det Jehanders 350kr/ton? :)

"Stenbolaget" skulle ha 1450kr per ton.... Vågar knappt kolla runt mer. antar att det blir till å fylla en släpkärra hos jehander för 300kr och sedan använda så mycket sten jag kan i trädgården och skänka resten till någon villaägande kompis som tänkt köpa sten på Plantagen!

Men snälla, beställ en tiger istället.
249.jpg

Väger 1,7ton och kostar 50 685,57 kr inklusive moms. :huvet

korvgubbe skrev:
2327998
Inga tillgängliga stenbrott. De är inhägnade så för att komma in där måste man ju köpa stenen av dem och då brukar de oftast räkna per ton och ha minimiavgifter. Jag behöver ju typ 100-150kg eller nått sånt..

Sten är tyngre än man tror... Jag håller på och täcker mina rabatter med polerad 1½" sten och för 1-1,5 kvadrat gick det åt 200kg. Det motsvarar ungefär en full sopsäck.

Sten är också billigt (jämfört med allt annat husarbete). Ca 350kr/ton eller 50 kr/100 kg.

korvgubbe skrev:
2327909 Var får man tag på natursten utan att behöva plocka på den lokala stenstranden?!

Jag har tänkt Ernst-Timell:a mig lite och piffa i trädgården. Har tänkt gjuta fast lite rund natursten på en yta mellan en liten mur och en trappa... Frågan är bara var jag ska få tag på dem?!

Jag skulle rent teoretiskt kunna ta kombin till Torö Stenstrand och plocka men det är ju för det första otillåtet och för det andra stör jag mig på folk som sabbar allmänna miljöer som fina stränder för egen vinnings skull...

Min höga moral :rolleyes: och min plånbok är inte helt överens så jag vill ändå lyckas få tag på lite runda naturstenar utan at behöva betala en förmögenhet hos någon gniden sten/mur-firma..

Några tips?

Stenarna bör vara mellan 10-30cm i diameter och runda, släta som de man finner på stenstränder..
Jag vet inte exakt hur många jag behöver men jag ska täcka en yta på typ 3-4kvm...
Sandtag/grustag då, där finns ofta fina stenar välslipade av inlandsisen...

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back