Nattliga vinteraktiviteter

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Efter en ljummen men regnig vecka i södra england kom jag inatt hem till snöiga Stockholm där min lilla Kines stod troget och väntade i snön.

Notera den oplogade vägen...

Bifogat

• 4.JPG
    4.JPG
    60.6 KB · Visningar: 332
härligt.. kom just hem från att åkt buss och jag måste ju påpeka att de gick fan bättre att ta hojrn än vänta på sl

Nyfiken som jag var på hur den kinesiska maskinen fungerar vid svenskt vinterväder grävde jag fram den och vred om tändningsnyckeln.
Displayen lös men startmotorn gick inte runt; Kinabatteri+kyla=strejk. Lyckligtvis är hojen utrustad med kick och döm om min förvåning när den snurrar igång på andra kicken!

Nu måste de nya vintersulorna testas för första gången tänkte jag och gick in för att dra på mig skyddsutrustningen.

Nedan närbild på snöigt bakdäck utan dubb.

Bifogat

• 2.JPG
    2.JPG
    48.7 KB · Visningar: 124
Bestämde mig för att inte åka allt för långt hemifrån med tanke på att risken för marksyning kändes överhängande. Det sista jag ville var att stå med en trasig hoj långt ut åt helvete en söndagmorgon vid 4-snåret så de 3 kilometerna till Statoil kändes lagom långt för att kunna gå hem i värsta fall.

Resan började försiktigt i <20km/h på spåriga oplogade vägar, plogbilarna hade fullt upp att hålla motorvägen farbar. Körningen går över förväntan och efter några hundra meter blir spåren bredare. Jag ökar till 30-40km/h och belönas med ett rejält framhjulssläpp+wobbel när jag touchar en 5cm hög snövall med framhjulet, här gäller det att hålla sig i spåret!
Kombinationen lätt effektsvag hoj med låg tyngdpunkt i kombination med en idiot bakom styret gör att jag noterar dagens toppfart på 74km/h utanför Skogskyrkogården och Statoil är i sikte!

Svänger in på macken för att kolla lufttrycket och ta en planerad kopp av något varmt. Inser dock att värmehandtagen har gjort sitt jobb väl och att den befarade kylan hållit sig utanför kläderna.

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    65 KB · Visningar: 200
Efter att ha nått mitt mål utan missöden tar jag det lungt hem, skulle kännas dumt att kracha när jag nått mitt mål. Nu har plogarna hunnit med ett par korsande vägar och lämnat 2dm vallar med snökokor att forcera. Det lilla framhjulet visar tendenser att vilja ställa sig på tvären men gör ändå en hjältemodig insats och tar mig ända hem.
Ett par slutsatser kan jag dra utöver att hojen funkar bra på vintern:

Snökaos? My ass.

Folk må skratta åt min kines men hur många har vinterabstinens nu? Inte jag iaf.

Sov gott Sverige, skönt att vara hemma.

Vad exakt är det för en modell?
Och välkommen hem till snön :D

Vad exakt är det för en modell?
Honda Zoomer tror jag
oki-ni%20honda%20zoomer%20scooter%20isnt%20gay%20as%20oposed%20to%20a%20vespa%20which%20is%20totally%20gay.jpg

Tycker inte de liknar varandra alls. :va

Kanske de 2 lyktorna...

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret