Nationell trafikövervakning

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Nationell trafikövervakning
Inslag på tv4:as nyheter.
”Nyheternas granskning visar att minst hundra liv skulle sparas om trafikövervakningen skulle vara lika hård i alla län”

I inslaget visar man en överexalterad polis som gör en beaktningsvärd insatts i samhället när han får stopp på en förbrytare.
Förbrytaren kör en nyare Saab 9-5 på en dubbelfilig motorväg med mittavgränsing inklusive vajerräcken i minst 130km/h.
Tur att de fick slut på eländet innan någon dog pga den vårdslösa framfarten. :rolleyes:

700st nya trafikövervakningskameror och en höjd bevakning av en nationell trafikpolis.
Sen kan de sluta med annat oviktigt polisarbete helt. :huvet :kocko :mad:

gammelfarfar skrev:
Skulle vara fett bra för oss mc-åkare i alla fall (ingen reg-plåt fram som kameran kan se :tungan)

Och hur länge tror du det dröjer innan vi får lag på regplåt fram när de lagt en miljard på kameror?
För att inte tala om hur folk kommer köra.. gasa och så panikbroms innan varje skåp.

1200:- fick jag norr om Katrineholm starx efter nie i kväll.....
106 på 90-vägen :huvet
<ironi>Det är kanonbra att dom jagar fortkörare </ironi>

dom nya kamerorna kommer vad jag vet kunna ta bilder bakifrån också... surt för oss... och så tar dom bilderna från en lägre vinkel, så det hjälper inte för bilister att ta ner solskyddet... fast jag har svaga minnen av att det är ägaren av fordonet och inte föraren som åker dit för straffet sen i april... är dock tveksam...

iallafall så tycker jag kameror är en av dom uslaste ideerna... det behövs fler poliser, inte stationära kameror... folk som kör 10-40 km/h på 70-90 behöver inte stoppas, utan folk som kör rattfylla (vilket kamerorna inte direkt märker av...)

och sen att öka hastigheterna skulle nog inte skada, det är inte när alla ligger i en hög hastighet som störst risk finns, utan när nån ligger i 80 på 90-väg och nån passerar i 110-120 risken är störst/större... när alla håller samma/liknande hastigheter är det störst flyt, inte när fru moraltant ligger i 80 och förbannad mr. stressad 110... :kocko :tungan

enhjuling skrev:
1200:- fick jag norr om Katrineholm starx efter nie i kväll.....
106 på 90-vägen :huvet
<ironi>Det är kanonbra att dom jagar fortkörare </ironi>

Öhhh.... det måste ha varit böter för att det gick för långsamt (eller så var du den förste på hela kvällen som körde över 90 och de jobbar på beting :) ).

Werzion skrev:
dom nya kamerorna kommer vad jag vet kunna ta bilder bakifrån också... surt för oss... och så tar dom bilderna från en lägre vinkel, så det hjälper inte för bilister att ta ner solskyddet... fast jag har svaga minnen av att det är ägaren av fordonet och inte föraren som åker dit för straffet sen i april... är dock tveksam...

iallafall så tycker jag kameror är en av dom uslaste ideerna... det behövs fler poliser, inte stationära kameror... folk som kör 10-40 km/h på 70-90 behöver inte stoppas, utan folk som kör rattfylla (vilket kamerorna inte direkt märker av...)

och sen att öka hastigheterna skulle nog inte skada, det är inte när alla ligger i en hög hastighet som störst risk finns, utan när nån ligger i 80 på 90-väg och nån passerar i 110-120 risken är störst/större... när alla håller samma/liknande hastigheter är det störst flyt, inte när fru moraltant ligger i 80 och förbannad mr. stressad 110... :kocko :tungan

Länsman gillar hastighetsövervakning för att det är enkelt, inte för att minska olycksrisken för oss korkade civiltrafikanter.

Det vore vettigare, imho, att kolla att folk höll vettiga avstånd/är nyktra/håller uppsikt/m.m. m.m.
Inget av detta är lätt att övervaka och ger således inga stora inkomster till statskassan.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra