Nas?

Skulle också välja en netgear idag. De har hotswap och väldigt lätt att stoppa i/ta ur diskar.

http://www.dustinhome.se/product/5010649464/netgear-readynas-pro-2-no-disk-gigabit-lan/ som får 2 st http://www.dustinhome.se/product/5010642991/western-digital-red-3-5-2tb-soho-nas-sata-600-64mb/

6300 SEK för "enterprise" prestanda och garanti är vad jag själv installerat åt ett par "snikna" kunder. Den klarar av ca 100 MB/sek på läsning och 80 MB/sek på skrivningar. Väldigt mycket "buck" för relativt lite pengar.

Du menar mycket "bang" för lite "buck"? ;) Ja Wester Digital-diskar håller hög kvalitet. Jag har ju tidigare rekommenderat ett WD ShareSpace som billigt och pålitligt NAS 4T/8T med bra hyfsad prestanda, men det verkar ha försvunnit från marknaden och ersatts av dyrare mer "high end"-grejer.

Förstår vad jag menar, inte vad jag skriver! :D

Har precis installerat sådana hos två mellanstora företag här i Gävle. Helnöjd med prestandan. Att den mailar etc när den blir sjuk är ett plus. Man bör dock ha i minne att unix "sparse allocation" kan knöla till det med VHD-filer så man lär in och mecka i NAS'en lite för att det ska bli 100.

Kan rekommendera dig att titta på Synologys produkter också. Kör själv en DS212+ och på jobbet har vi en RS812+. Stabila, bra funktioner, lätta att komma igång med. Riktigt bra gränssnitt på dom också (DSM 4.1).

Dessutom finns lite appar till smartphones som möjliggör åtkomst till sitt NAS för bl.a. streama sin musik eller bläddra bland sina bilder t.ex.

Kolla mer på http://www.synology.com/, gå in under 'DSM 4.1' i menyn för att läsa mer om olika features.

Kravspecen var ju lite begränsad. Men om du klarar dig utan redundans å bara vill ha backup så borde en USB-HDD funka lika bra som en NAS. Har du dessutom en router med USB så blir det ju en "NAS" fast en poor-mans-solution.

Jag åkte en gång till affärn för att köpa en extern USBdisk.. Kom hem med en Netgear Stora (ReadyNAS) istället, bästa köp jag gjort!

Kostade typ 1500, vilket var ca 500 mer än hårddisken lös kostade. Synkar mot dator med separata användarkonton i samma gränssnitt (mappar) som resten av datorn (inget webbgränssnitt alltså), synkar kanon med PS3an vilket gör att vi använder både PS3an och NASen minst varje dag. Alla datorer kör backups dit och man behöver inte ha massa kabel draget överallt (fult). Kan dela ftp och lite annat sånt också..

Finns ju väldigt mkt bättre produkter, men för hemmabruk så har jag svårt att motivera prisskillnaden då det blir ett rejält steg efter ReadyNAS-nivån.

Busenkelt att byta diskar, och min har plats för 2x2 Tb. Speglade diskar per default men går tydligen att ställa om så de inte raidar alls.

Jag tackar för all input och det står mellan netgear rnd2000 och synologyn.

Polaren har synology så det lutar åt readynasen, kan ju inte plagiera honom och låta han tro att jag går i hans fotspår.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon