Nas

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Hepp,
det är vad jag kan se ett par år sedan det diskuterades NAS-lösningar här nu, så jag tänkte att det är dags igen. Vad är bra och prisvärda alternativ i dagsläget? Hade tänkt spendera en bit norr om 2000 spänn och huvudsyftet är att ha en ständig backup på en, kanske flera, datorer på nätverket.

Kraven är:
  • Nätverk
  • RAID-spegling över två diskar
  • Bra mjukvara för löpande automagisk backup på valda bibliotek.

Trevligt vore:
  • Läsbart filsystem för backup, så man kan gå in och se vilka filer som ligger där direkt.
  • USB-skrivarserver

Runt 2TB vore nog lagom, för 1TB faktiskt speglad lagring.

Jag började titta på WD World Edition II, där varningsflaggan verkar vara att den är låååångsam. Det kanske inte är ett problem om man inte tänker använda den som filserver? Å andra sidan... står den ändå där vill man kanske använda den som filserver rätt vad det är.

D-Link DNS-323 verkar vara Linux-fantasternas val. Blir lite dyr när man smackat i 2 x 1TB diskar. Värd det? Hur är den backupmjukvara man får med? Jag har lite dåliga erfarenheter av D-Links nätverksprylar som helt enkelt gått sönder för mig. Törs man lita på NAS:en?

Netgear har också några varianter. Någon som har erfarenhet av dessa?

Mvh,
/Fredrik

Jag är skeptisk till billiga raidprylar...det jag sett av dem hittills så har alla samma dumheter för sig, det går inte att reparera en bryten spegling (död disk) utan att skapa om den logiska enheten (alltså, ur med all data, i med en frisk disk, skapa om allt från början).

Med andra ord, tämligen odugligt och jävligt drygt.

Jag har ett par nätanslutna wd-diskar jag skickar över saker till med hjälp av gratisprogrammet Synctoy (som går att schemalägga, grymt smutt program), finns samma saker på ett par diskar som man har lite pejl på så är det ju relativt safe, riktigt viktiga saker kanske man bör använda någon molntjänst och trippelbacka till.

Jag är skeptisk till billiga raidprylar...det jag sett av dem hittills så har alla samma dumheter för sig, det går inte att reparera en bryten spegling (död disk) utan att skapa om den logiska enheten (alltså, ur med all data, i med en frisk disk, skapa om allt från början).

Ja, det håller inte. Kan man inte återskapa om en disk dör så har man ju bara åstadkommit dubbelt så stor risk för haveri.

Jag hittade dock lite mer om Netgears Stora sedan jag postade förstainlägget. De skall visst fungera så att har man en drive med data på i och pluggar i en till blank drive så är den nya efter en fem timmar en identisk kopia av den första. Elegant. Tänker mig att man då har tre drivar att gå runt på, så man varje månad flyttar ut en och lägger på annan plats. Skall man göra HELT rätt skall man väl ha fyra drivar och två på annan plats, men man får väl dra en gräns någonstans.

Tror det blir så, om ingen kraftfullt avråder mig?

Säkrast är nog att köra med två (eller fler) externa diskar som får vara en roterande backup. ViceVersa kör jag med själv på användardatat och Windows egna för SystemImage.

För att en NAS ska funka bra bör de speglade diskarna ha separata nätagg och separata kontrollers dvs dubblerat på rubbet och som är lätta och billiga att byta - men för de pengarna kan man köpa ett tjog externa diskar att gödsla med.

Jag har sjäv spanat på WD ShareSpace med 4TB disk (4st 1TB). Till synes ett kompetent system och kan raid:as som typ 5, för bra säkerhet (ger ca 2,5TB användbar disk). I den prisklassen (runt 5 lax), är den ett vettigt alternativ för hemmabruk.

Nu kan jag inte RAID så bra. Men jag antar att RAID1 varnar om diskarna inte är identiska (dvs en har gått sönder)?

Så om man har en arbetsdisk i pc:n och två RAID:ade i en NAS så ska alltså TRE diskar så sönder samtidigt för att man ska förlora data (som man ev kan återskapa dessutom).

Hittade Netgear med 1+1TB för 2500:-. Verkar det vara ett vettigt (budget-) alternativ?

Trådlyft!

Macbooken är snart full igen och jag börjar tröttna på att springa efter min externa hdd.
Har kollat lite på NAS, men har ingen direkt koll..
Om jag vill ha något som man kan komma åt och spela upp media ifrån utan att det kostar mer än 1500, vad ska jag ha då?

Jag tror det bästa man kan göra är att sätta upp en liten kärra med någon linuxnas-varisort (freenas exvis), om man nu måste pilla med raid....men många ser på det på fel sätt, raid är inte detsamma som säkrat data, det skyddar inte mot raderade, överskrivna eller trasiga filer.

Något jag inte nämnde är att de enklare nätdiskarna har rent makalöst oduglig prestanda...som ren backuplagring, visst. :)

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025