Narkos?

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Effekten beror på personen, hur känslig denne är, hur mycket denne väger, kön, eventuella sjukdomar etc etc etc.



Att man får vara kvar på uppvaket är för att man vill se till att patienterna klara av att kissa.

Må låta löjligt, men att ha opererat ryggen, komma hem och inte kissa och istället få en srpängd blåsa alt urosepsis är heller inte ett bonus :D
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Har varit "narkoserad" 2 ggr och har båda gångerna mått precis som vanligt när jag vaknat. Faktiskt piggare än när jag vaknar på morgonen...

Första gången vaknade jag, kände ifall benet var ok( tagit bort skrot ), klev ur sängen på var väg därifrån när sköterskan kom springande efter mig... Andra gången gick jag genom "uppvaknandet" som en god patient även om det kändes helt onödigt för min del.

Det absolut läskigaste för mig är den förlorade tiden under narkosen. Känns som någon klippt ett håll i ens tidsrymd. När man sover har man ändå en tidsuppfattning men i narkos är det som ett svart hål.
 
Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Jag låg på uppvaket efter en stor operation, fick en trycka på en knapp och således själv reglera morfinmängden (kunde dock aldrig överdoseras). Låg där en lång tid och jag tyckte jag tryckte på den där härliga knappen ideligen

I den är det ju så lite morfin att man knappt får någon trivsel, man ska säga att det inte räcker så tar de fram nålen:tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I den är det ju så lite morfin att man knappt får någon trivsel, man ska säga att det inte räcker så tar de fram nålen:tummenupp

Det beror väl bara på hur mycket dom blandar in i saltlösningen?
För visst är det en vanlig dropp-påse med en kran man justerar själv?

Själv hatar jag sjukhus, så jag vill klarna till så fort som möjligt så jag kan ta mig därifrån.

Dom två senaste gångerna har doktorn fått springa ikapp mig när jag har varit på väg hem, en liten stund kan jag vänta, men förhalar dom det går jag hem ändå!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det beror väl bara på hur mycket dom blandar in i saltlösningen?
För visst är det en vanlig dropp-påse med en kran man justerar själv?

Själv hatar jag sjukhus, så jag vill klarna till så fort som möjligt så jag kan ta mig därifrån.

Dom två senaste gångerna har doktorn fått springa ikapp mig när jag har varit på väg hem, en liten stund kan jag vänta, men förhalar dom det går jag hem ändå!

Jag har fått stora jeffla lavemangssprutor monterade i en liten vedklyv, där man ställer hastigheten varmed drogerna sprutas in i kroppen.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Det beror väl bara på hur mycket dom blandar in i saltlösningen?
För visst är det en vanlig dropp-påse med en kran man justerar själv?

Själv hatar jag sjukhus, så jag vill klarna till så fort som möjligt så jag kan ta mig därifrån.

Dom två senaste gångerna har doktorn fått springa ikapp mig när jag har varit på väg hem, en liten stund kan jag vänta, men förhalar dom det går jag hem ändå!

Till mig sa de att det var standardmängd, krävs det mer så skickar de in det via tappen i armen.

Sjukhus är trevligt när man är väck, allt är serverat. Har man dock lite småskador så finns det inget värre.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har fått stora jeffla lavemangssprutor monterade i en liten vedklyv, där man ställer hastigheten varmed drogerna sprutas in i kroppen.

Å fan, det låter ju mera hightech än att få en dos morfin i dropp-påsen och sedan få ratta klämman på slangen själv.

Tog du hem vedklyven?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Å fan, det låter ju mera hightech än att få en dos morfin i dropp-påsen och sedan få ratta klämman på slangen själv.

Tog du hem vedklyven?

Det var något digitalt nippon-pippon som man måste vara raketkirurg för att manövrera. Det får dom behålla.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
I den är det ju så lite morfin att man knappt får någon trivsel, man ska säga att det inte räcker så tar de fram nålen:tummenupp

Jag vet att de gav så mycket de kunde samt fick nog även en hel del sprutor, jag var som sagt inte så mycket vaken så jag hade koll på det men jag hade den i över tre dagar. Det var operation av en cysta på 1,5kilo så ja det behövdes stora mängder smärtstillande :död
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
jag mådde som en prins,de ville jag skulle vila efter operationen men jag var pigg som en lärka,brorsan o jag drog till biltema efteråt för att handla lite grejor:),men jag var full av droger antar jag ,dagen efter var jag inte lika pigg,och det gjorde ont i operations såret.
men det är väl olika för person till person,men inget du ska oroa dig för .
vad ska du operera? om jag får fråga?
/robin
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top