Nankang Roadiac - Erfarenheter av dessa

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Surfar in på http://www.mcdackonline.com och kollar in ett set med fram och bakdäck.

Hittar ett nytt (i alla fall för mig) märke som heter Nankang Roadiac till det facila priset av 1283 spänn för BÅDE fram och bakdäck. Låter ju nästan för bra för att vara sant.

Nu är detta inte till min R1:a utan till min trotjänare, en gammal FZR och den används.....men inte så ofta - blir väl 100 mil om året ungefär.

Någon som har erfarenhet av dessa sulor ?
 
Nankangs mc däck vet jag ingen om deras bildäck däremot är sann underhållning att köra. Köpte det att ha på en Golf cab 1979. Fantastiskt roliga däck, i varje kurva skrek däcken som de gör på amerikansk biljaktsfilm oavsett hur lugnt man körde. :rock

Nej jag hade inte kört med kinesiska däck på min mc.
 
Nankang är prima skräp, iallafall deras bildäck.
 
Jag kör Kinadäck på bilen , funkar prima förutom att de låter mycket. Till motorcykeln hade ja inte vågat köra budgetdäck dock.
 
Vad är det som håller dig kvar på vägen?
Skulle du vilja snåla med ovanstående?

:mattias
 
Tackar för era tips och ni har ju såklart helt rätt............dumt att snåla på säkerheten även om det är en cykel som rullar lite. Man kan ju behöva bromsa eller ha behov av grepp även på en sådan.

Det blir ett erkänt märke istället :tummenupp
 
Tackar för era tips och ni har ju såklart helt rätt............dumt att snåla på säkerheten även om det är en cykel som rullar lite. Man kan ju behöva bromsa eller ha behov av grepp även på en sådan.

Det blir ett erkänt märke istället :tummenupp


Haha, det blev en kort, men ganska rolig och spot on tråd.
 
Vad är det som håller dig kvar på vägen?
Skulle du vilja snåla med ovanstående?

:mattias

Med tanke på hur sporthojsdäck i allmänhet brukar se ut innan dom byts så är det väl ingen fara att köra ett lite enklare däck på en hoj man inte kör så inspirerat med. För att inte tala om de som kör med mönstrade rejsdäck och sladdar omkull efter fikapausen när greppet hunnit kallna bort fortare än känslan för hur bra grepp man hade stinten innan man stannade...
 
För många år sedan testade en polare att lägga på ett liknande däck för hand på sin CB750-74års! Och gudar ni ska veta liknande styva däckstomer fanns inte ens en gång då! På den tiden hade man oftast slang i däcken vilket gjorde det lite svårare att bytta. Efter ca 2timer var däcket äntligen på plats fast utan slang. På grund av otaliga hål i slangen och inga flera lappar och ett par utslagna framtänder på polarens kompis som fick smaka på däckjärnen valde de att åka två man utan luft i backdäcket de 5 kilometerna till tandläkaren. Något senare testade polaren att burna sönder bakdäcket och ni som har kört en gammal CB750 vet hur svårt det är att burna med just en sådan. Vist tusan det rök nått kopiöst men inte syntes nån nämnvärd slitage på däcket efteråt men på håldjupet i vägbanan syntes i alla fall tydligt var röken kom ifrån. Däcket var billigt vist men omöjligt att köra med och skars för enkelhetens skull bort med en vinkelslip. Så min åsikt är klar. KÖP ALDRIG KINADÄCK!!
 
För många år sedan testade en polare att lägga på ett liknande däck för hand på sin CB750-74års! Och gudar ni ska veta liknande styva däckstomer fanns inte ens en gång då! På den tiden hade man oftast slang i däcken vilket gjorde det lite svårare att bytta. Efter ca 2timer var däcket äntligen på plats fast utan slang. På grund av otaliga hål i slangen och inga flera lappar och ett par utslagna framtänder på polarens kompis som fick smaka på däckjärnen valde de att åka två man utan luft i backdäcket de 5 kilometerna till tandläkaren. Något senare testade polaren att burna sönder bakdäcket och ni som har kört en gammal CB750 vet hur svårt det är att burna med just en sådan. Vist tusan det rök nått kopiöst men inte syntes nån nämnvärd slitage på däcket efteråt men på håldjupet i vägbanan syntes i alla fall tydligt var röken kom ifrån. Däcket var billigt vist men omöjligt att köra med och skars för enkelhetens skull bort med en vinkelslip. Så min åsikt är klar. KÖP ALDRIG KINADÄCK!!


Jag förstod ungefär hälften av det där :va
 
Skulle inte heller våga glida runt på kina motorcykeldäck efter vad jag upplevde med kina-däck på bilen.
Skulle istället valt om du vill komma undan lite billigare: Continental ContiMotion 170/60-17 för 885 kronor + Pirelli Diablo Stada 120/60-17 för 676 kronor vilket blir = 1561 kronor vilket enbart är cirkus 300 spänn mer än Nankang-setet :tummenupp
 
Har testat kina däck (cst adrenno nånting) bak på min honda. Lite halare när de är blött eller kyligt, slits fortare och luktar rätt illa vid burnouter :D

Annars hade ja inget problem med de. Men framdäck från Kina, personligen är känslan "njaaääää... :näsblod"
 
Köpte en begagnad bil härom året och med följde Nankang Snow vinterdäck som jag körde på förra vinter. Snorhala trots bra mönster. Köpte nya Hakka 5 i höstas, snacka om skillnad den här vintern.
 
Har kört med detta däck två säsonger som bakdäck på min cbr600. Det har fungerat ganska bra, har inte märkt att det släpper eller något sånt. Dock så har jag alldeles för lite erfarenhet och inte heller kört på bana för att kunna råda till eller avråda från dessa däck. Jag håller lite högre tempo när jag väl kör och jag har även kört i regn med dessa med allt för oförsiktigt tempo. Det har inte varit några problem hittills.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top