Namnlistor via internet?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Hade bara en lite fråga. Måste namnlistor vara fysiska, dvs ett papper i handen som folk får skriva på eller kan man fixa något via datorn som sedan är giltigt om man vill lämna in den till någon viktig person ?
Finns det något minimum på hur många personer det måste vara med på en sån där namnlista. Någon kanske har koll på detta. Bugar och bockar på förhanden.

Namnlistor har ju funnits på internet sedan urminnes tider så giltigheten är det nog inga problem med och jag kan inte tänka mig att det finns någon minimigräns.
Men det är ju klart att listans syfte får större genomslag och namnen är fler.

Tänkte mer på hur många personers namnunderskrift det måste vara för att någon viktig person ens ska orka lyfta arslet och ta emot listorna.
Någon som vet var man kan skapa sig en sån här lista, har för mig att det fanns en tråd uppe om det för länge sen men..

Bikerbitch skrev:
Tänkte mer på hur många personers namnunderskrift det måste vara för att någon viktig person ens ska orka lyfta arslet och ta emot listorna.
Någon som vet var man kan skapa sig en sån här lista, har för mig att det fanns en tråd uppe om det för länge sen men..

Allt beror väl på frågans storlek och hur många berörda det är..
...Snackar vi om att få styrelsen i Älmhults Akvarieförening krävs nog färre röster än om du ska få regeringen att skippa trängsellskatt försöket.

....Det finns däremot regler för när en fråga MÅSTE tas upp av olika instanser(kommun, landsting, riksdag) men det antar har med folkmängd att göra..

Alla skrivelser till myndigheter måste registreras och behandlas på ett eller annat sätt och du har rätt att följa upp hur det går..

Varför inte göra så:
1. Samla ihop lämpligt antal namn för att få kött på benen
2. Lämna in listan till lämplig tjänsteman eller politiker personligen.
3. Följ upp med jämna mellanrum för att se vad som hänt med skrivelsen..

Punkt två kan bli än mer effektiv om du lyckas få med dig en journalist för då brukar de bli lite bättre fart på dem....

Då är frågan, kan man kombinera en lista på nätet + en skriftlig en tro?
Och när man väl ska lämna detta till nån politiker så får man ta och skriva ut sidorna ifrån internet, borde ju gälla? Dumma fråga kräver smarta svar ;)

korvgubbe skrev:
Varför inte göra så:
1. Samla ihop lämpligt antal namn för att få kött på benen
2. Lämna in listan till lämplig tjänsteman eller politiker personligen.
3. Följ upp med jämna mellanrum för att se vad som hänt med skrivelsen..

Punkt två kan bli än mer effektiv om du lyckas få med dig en journalist för då brukar de bli lite bättre fart på dem....

Bikerbitch skrev:
Då är frågan, kan man kombinera en lista på nätet + en skriftlig en tro?
Och när man väl ska lämna detta till nån politiker så får man ta och skriva ut sidorna ifrån internet, borde ju gälla? Dumma fråga kräver smarta svar ;)

Ja, alltså, listan bör lämnas över i pappersform för annars faller den nog rätt platt. Jag tror inte någon tar en websida på allvar utan du använder nätet för att samla in rösterna och sen printar du ut dem och lämnar över.....

Det finns inga formella krav på hur en namnlista ska se ut vad jag vet... Däremot bör du vara noga med att det inte är fullt med dubletter och uppenbara fejknamn.. Förnamn, Efternamn och Ort brukar de innehålla...

Jag inbillar mig att namnlistor är ett oerhört trubbigt verktyg, oavsett om det är jag och tre till, eller en lista med tiotusen, hundratusen, eller en miljon namn mot hög bensinskatt....

GuW skrev:
Jag inbillar mig att namnlistor är ett oerhört trubbigt verktyg, oavsett om det är jag och tre till, eller en lista med tiotusen, hundratusen, eller en miljon namn mot hög bensinskatt....

Det är snarare så att det är frågans omfattning som avgör huruvida en namnlista kan göra någon skillnad. I många fall räcker det med att en skrivelse når rådhuset för att frågan skall tas upp och i minst lika många andra fall kan en namnlista eller motsvarande få en engagerad politiker att agera.. men det är lite som jag försöker betona, svårare ju längre upp man kommer. PÅ lokal nivå kan en namnlista ge bra effekt!

...Ett annat tips är att låta alla som skulle skriva under namnlistan istället skicka ett mail som förklarar ärendet till berörd tjänsteman/politiker...
Våra lagar gör att de är tvugna att öppna mailet.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt