namninsamling mot dog-spin i bulgarien- GAV RESULTAT

korvgubbe skrev:
Skulle gärna hänga upp och snurra dem som utsätter hundkraken för detta..

Däremot är jag förvånad över hur många som engagerar sig i en hund i Bulgarien.. Än så länge har jag inte sett några protestlistor här på SH mot kvinnomisshandel eller liknande.. Att 30-40 kvinnor som slås ihjäl varje år här hemma får mig att må sämre än att några Bulgarer hänger upp och snurrar en jycke en gång om året..

vart hade du tänkt skicka protestlistan om kvinnomisshandeln? Annars om du lägger upp en så nog kan jag skriva på den också.

honkiie skrev:
vart hade du tänkt skicka protestlistan om kvinnomisshandeln? Annars om du lägger upp en så nog kan jag skriva på den också.

I det fallet tror jag snarare protestlistans existens skulle betyda mer än att skicka den till någon specifik... Om inte annat så kan det ju vara värt att lyfta upp problematiken med våld mot kvinnor en dag som denna....

korvgubbe skrev:
I det fallet tror jag snarare protestlistans existens skulle betyda mer än att skicka den till någon specifik... Om inte annat så kan det ju vara värt att lyfta upp problematiken med våld mot kvinnor en dag som denna....

Det har nog någon redan gjort idag. Har inte hört annat än gamla feminist visor, feminist teatrar och feminism diskussioner idag på radion. Det är nog ganska uppmärksammat.

honkiie skrev:
vart är det en gammal sed med skoter/skidjakt på varg? Det är dessutom inte ens nära samma sak.

Läs en tidning och/eller historiebok. Att jaga djur genom skaren är effektivt, eftersom djurens ben köttas sönder mot den hårda snöytan.

honkiie skrev:
Det har nog någon redan gjort idag. Har inte hört annat än gamla feminist visor, feminist teatrar och feminism diskussioner idag på radion. Det är nog ganska uppmärksammat.

Är det? Tycker mest det är en massa tjafs om Schyman och om hennes eventuella parti.... Sedan analyser om hur detta hotar sossarna samt en hel del återblickar till Grupp 8 å allt vad de heter..

Det som fortfarande förvånar mig är hur lite folk hetsar upp sig här då ytterligare en kvinna slagits ihjäl men en snurrande hund får Nakcskåts-mobben att slå på stora trumman.....

korvgubbe skrev:
Det som fortfarande förvånar mig är hur lite folk hetsar upp sig här då ytterligare en kvinna slagits ihjäl men en snurrande hund får Nakcskåts-mobben att slå på stora trumman.....

Det som fortfarande förvånar mig är hur mycket moralkärringarna hetsar upp sig då Nakcskåts-mobben blir förbannad över att djur plågas.

jag hade oxå skrivit på en kvinnomisshandels-lista.....men vart skulle man skicka den?

fy vad det finns mkt sk-t i världen... vilken gnälltråd detta blev... :7peta

jag är iallafall arg på de bulgarer som skrattar i bakgrunden.... :kulspruta

sweborn skrev:
Nej men rätt pinsamt att ha sitt namn på listan när det kommer fram att kvällstidningen skarvat fram 99% av historien.
Äsch, tror du att de som skrivit på listan, eller någon annan för den delen, kommer ihåg detta om en vecka? Det är sign and forget som gäller. En lagom dos moralpanik över en relativ skitsak har ungefär samma effekt som Prozac, folk blir lugna och fina ett tag :D

honkiie skrev:
Det som fortfarande förvånar mig är hur mycket moralkärringarna hetsar upp sig då Nakcskåts-mobben blir förbannad över att djur plågas.

Jag hetsar inte upp mig då folk vill prygla djurplågare... Däremot brukar jag i min enfald försöka få dem att rikta sin energi och sin ilska mot i mina ögon värre idioter.. Så sällan man ser folk engagera sig och oftast för få att jag helt enkelt bara önskar att de borde hetsa upp sig över andra saker...

Självklart finns det en del som har engagemang att hetsa upp sig både för att rädda snurrande jyckar och för att försöka höja rösten mot förttryck men de är för få..

Vad heter dog-spin på bulgariska? Nån som vet det?

Och va fan heter det på svenska :confused:

korvgubbe skrev:
Är det? Tycker mest det är en massa tjafs om Schyman och om hennes eventuella parti.... Sedan analyser om hur detta hotar sossarna samt en hel del återblickar till Grupp 8 å allt vad de heter..

Jag har åtminstone slagit ett slag för kvinnors rättigheter i Van Gogh tråden.

Sådeså!

Skulle gärna skrivit på listan, men efter att ha läst lite på deras hemsida bla om jakt, mm så avstår jag. Liksom att jag skulle avstått från att skriva på en lista mot kvinnomisshandel på VAM's hemsida eller dylikt.

Finns som sagt mycket skit i världen, att skriva på en lista gör kanske inte så mycket men är ändå något. Synd bara att det inte var någon lite mer vettig/seriös upphovsmakare till just denna lista...

Bingo skrev:
Äsch, tror du att de som skrivit på listan, eller någon annan för den delen, kommer ihåg detta om en vecka? Det är sign and forget som gäller. En lagom dos moralpanik över en relativ skitsak har ungefär samma effekt som Prozac, folk blir lugna och fina ett tag :D
´

Håller med dig, men de på Bulgariska ambassaden glömmer nog inte att de förolämpats med denna lista. Det är ganska oförskämt att kalla ett helt land för djurplågare, och ger inget vidare intryck av oss svenskar; det här med självrannsakan är inte vår främsta sida.

sweborn skrev:
´

Håller med dig, men de på Bulgariska ambassaden glömmer nog inte att de förolämpats med denna lista. Det är ganska oförskämt att kalla ett helt land för djurplågare, och ger inget vidare intryck av oss svenskar; det här med självrannsakan är inte vår främsta sida.

En enkel tumregel kan ju vara att inte skriva på några protestlistor på grund av något man läst i aftonbladet. Eller ännu bättre, inte läsa aftonbladet. Då får man den effekten som bonus! :tummenupp

Chris Ash skrev:
Jag har åtminstone slagit ett slag för kvinnors rättigheter i Van Gogh tråden.

Sådeså!

Jo, men du tillhör skaran som orkar bekymra dig om mer än en mediahypad sak i taget! :tummenupp

Visst hjälpte det och skriva på....för er som var tveksamma

Svar från Djurens rätt... :tummenupp

Kära djurvän,

Tack för ditt engagemang mot hundplågeriet i Brodilovo i Bulgarien!

Det är med glädje jag skickar detta brev för att informera dig om det lyckade resultatet av kampanjen för hundarna.

Idag fick Djurens rätt ett brev från Goran Yonov, Bulgariens ambassadör i Sverige. I brevet uttrycker ambassadören förståelse för svenskarnas upprördhet. Han skriver också att protesterna mot hundritualen i Brodilovo har varit högljudda även hemma i Bulgarien. (Mer av svaret hittar du på www.djurensratt.se)

Ambassadör Yonov har nyligen haft kontakt med borgmästaren i den berörda byn, och denne har lovat att sätta stopp för "denna motbjudande ritual".

Din protest har alltså givit resultat!

Denna otäcka ritual kommer att försvinna för alltid - tack vare de internationella och inhemska protesterna!

Vill du fortsätta att stödja Sveriges största djurrättsorganisation hoppas jag att du vill bli medlem!

Som medlem får du bland annat tidningen Djurens Rätt 6 gånger per år, med massor av information om vad du kan göra för djuren. Du kan också bli aktiv för djuren i en av våra lokalavdelningar om du vill.

Du undrar kanske om ditt stöd gör någon skillnad?

Resultatet av denna protestkampanj visar att så är fallet! Utan organisationer som Djurens rätt skulle ingen tala för de försvarslösa djuren. Ingen skulle stå upp mot djurmisshandel, grymma pälsdjursfarmer, plågsamma djurförsök och långa djurtransporter. Men ju fler vi är, desto mer kan vi göra för att hjälpa djuren!

Ditt stöd som medlem behövs!
Besök vår hemsida för mer information:
www.djurensratt.se/stodoss

Ensam är tyvärr inte alltid så stark. Men tillsammans kan vi förändra! Tack återigen för ditt stöd!

Med vänliga hälsningar,
Per-Anders Svärd
Förbundsordförande
Djurens rätt

Suveränt, vad glad man blir !!!!!!
:) :tummenupp :yoparty :banana

:blah på er "tveksama"

Det är väl på G strängare, om än inte tillräckligt (bör avskaffas helt) regler för de som bedriver pälsdjursfarmar.

Ett steg på på rätt väg. Personligen tycker inte jag att det är rätt väg att gå när "extrema aktivister" släpper ut djuren, då de flesta blir överkörda, tror mycket mer på en dialog med sakliga argument :) där alla får framföra sina åsikter. Att förstöra för andra oavsett vad man tycker om det är fel enligt mig, så länge man har en lagstiftning som tillåter pälsdjursuppfödning.

Detta kan bli en intressant diskution. :)

Edit näää :( :( :( se vad jag fann när jag såg aftonbladet just nu.
http://www.aftonbladet.se/

Att det förekommer är väl ingen nyhet men det var ett märkligt sammanträffande.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...