Namn på kurvorna - Lygnernring

Jag lägger min röst på att döpa den till "jävlaaaaaarrrrr" för det var precis vad jag skrek när jag höll på att blåsa av där förra året. :näsblod

Vilken kurva då? :va

Eller så tycker man som jag att hela idén är jävligt infantil....men jag är ju gubbe också. :rolleyes:

Då är jag med gubbe.. :gubbe
Nog inte bristen på namn som gör att folk kör av på vissa ställen eller att det skulle förhindrat en avkörning.

Närvaron här är helt frivillig. Tanken är god och man kan iaf hoppas på att nån kommer att få lära sig varför kurvan heter som den gör innan dom passerat den istället för efter att dom har krashat i den.

Närvaron här är helt frivillig. Tanken är god och man kan iaf hoppas på att nån kommer att få lära sig varför kurvan heter som den gör innan dom passerat den istället för efter att dom har krashat i den.

Alldeles riktigt att närvaron här är frivillig, men man får även kommentera inlägg väl?

Ja, jag tycker också det är infantilt men å andra sidan har jag varit tonåring för drygt 20 år sedan med annorlunda tankesätt.

Och, nej tror inte det hejdar avåkningar det minsta om man döper vissa kurvor.

Mvh

//S.Urgubbe

De kurvorna heter redan "Klättakurvorna" :mattias

Folk har brakat av där sedan hjulet uppfanns.
Har vid flera tillfällen har legat bakom folk som varit nära att köra av, mest imponerande var en som lyckades ta hela kurvan på vänster yttersidomarkering på väg ned mot Sätila...

/Jan, gammal Sätilabo.

Edit: Såg för ett tag sen att det är "Max 30" zon där nu, undrar om det har varit länge tro?

Nån som vet? Sen sitter det tre "Serganter" varav en dubbel på väg mot Sätila. Känns som vägverket ansträngt sig, frågan är om det räcker. Jag tycker man skulle ha en specialskylt på vissa sträckor så vi/alla mc åkare fattar att vi behöver reka sträckan innan man drar på.

Last edited:
Edit: Såg för ett tag sen att det är "Max 30" zon där nu, undrar om det har varit länge tro?

Nån som vet? Sen sitter det tre "Serganter" varav en dubbel på väg mot Sätila. Känns som vägverket ansträngt sig, frågan är om det räcker. Jag tycker man skulle ha en specialskylt på vissa sträckor så vi/alla mc åkare fattar att vi behöver reka sträckan innan man drar på.

30 har det varit där sen jag fick kk i juni förra året iallafall:tummenupp

Ja, vi får fixa specialskyltar, jag tror att det kan hjälpa.

Tycker vv kan komplettera max 30 skylten med en textskylt under "farlig kurva" eller "svår kurva". Det borde räcka som varning.

Men det är svårt att varna för allting på småvägar. En stor del av landets mindre vägar har undermålig standard ur "säkerhetssynpunkt". Det kan gälla skymda kurvor och korsningar samt utfarter från tomter. Även omgivningen kring dessa vägar innebär stora risker för föraren vid en eventuell avvåkning. På dessa vägar är det helt förarens ansvar att se till att fordonet framförs med lämplig hastighet. Detta innebär i många fall att hastigheten måste hållas långt under 70 km/h.
Just 70 km/h är bashastighet på landsvägar.

Last edited:
Min tes med att reka en väg innan man kör den gäller ju mer på vissa vägar än andra. Särskilt då 70 vägar som enligt VV har max 70 som hastighet, de är så de resonerar vad jag förstått. Detta beror ju på kurvor etc..

Skulle man inte kunna göra en smidig skylt som säger något klokt o montera den på befintliga stolpar på vägsträckor som inspirerar folk att stå på (så är de ju för oss flesta mc o bil intresserade). Detta så man förstår att denna vägen måste man kolla av/lära sig först innan man kör den.

Kanske typ Rasen ist out skyltarna i mindre tappning, se:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=188211&p=3718883

Hur många åker ut på en bankörning ock öppnar med 75% av maxtempo på en okänd bana, nä man rekar den först trots att det inte finns utfarter mötande etc. På väg så skruvar man ju ofta upp tempot i början och håller det trots att det är ny "bansträckning" hela tiden. Jag hade haft nytta av en "väckarklocka" då o då, vanans makt i kombination med avtrubbning är stark.

Jag tog en fika på Sätila MC Klubb (fika för knuttar från kl 19:00 på måndagar, rekommenderas) där det sades att 30-skyltarna har satts upp av grannarna, och att det inte finns några skyltar som höjer hastigheten efter... Har inte kört runt Lygnern sedan dess och har därför inte tagit reda på ifall det stämmer.

Ok, bra initiativ kanske får någon att haja till som inte kört där innan. Kanske inte helt rätt skylt förvisso, men i kombination med de 3 "serganterna" kanske den som inte vet vad som väntar justera farten nedåt.

Jag tog en fika på Sätila MC Klubb (fika för knuttar från kl 19:00 på måndagar, rekommenderas) där det sades att 30-skyltarna har satts upp av grannarna, och att det inte finns några skyltar som höjer hastigheten efter... Har inte kört runt Lygnern sedan dess och har därför inte tagit reda på ifall det stämmer.

Är det någon som "klockat" Lygnern?

Ja, kommer inte ihåg tiden exakt men det var ca 10 år sedan också.

FZR1000, nånstans mellan 25-30 minuter från Sätila till Sätila. Sträckan är ganska exakt 5 mil om man kör över bräckan.

Uppmuntrar inte någon till att klocka några sträckor, tvärt om, jag var bara mycket yngre(!) och dummare(?!) på den tiden.

Rejsa på banorna istället, där finns det ju tider i mängd att slå officiella o allt..

När man var liten grabb hörde man (skrönan?) om två killar på GSX-R 1100 som tävlade runt sjön o körde av i Tostaredskurvan, vänstern med fina utsikten ut ur byn mot Fjärås. De hade färdats minst 1 bågsekund ut på åkern o man såg visst bara två bakljus som stack upp ur dyngan..

Är det någon som "klockat" Lygnern?

Lygnernring "innehåller" både lösspringande husdjur, cyklande barn, lastbilar och småkorsningar med dålig sikt. Detta till skillnad från Anderstorp raceway som bara innehåller rejsande motorcycklar som kör åt samma håll samt avåkningszoner som är gräs eller sand.
Kanske något att fundera på innan man sätter nytt värdsrekord runt Lygnern

När det gäller bankörning brukar jag alltid använda första passet att värma däck och reka banan på en ny bana.

Last edited:
:tummenupp

en likatänkare!

Konstigt att jag/folk inte har mer respekt för landsvägen egentligen.

Jag tror det beror mycket på avtrubbning och att man blundar för verkligheten om man skall vara ärlig mot sig själv, för det är ju så kul.. detta gäller inte enbart mc åkare utan alla sysslor med riskmoment inblandade.

Tror också att riskmomentet i sig är det som lockar o håller kvar många. När lever man som mest? När man halvsover framför datorn eller när man är helkoncentrerard inför en snabb kurva?

Jag själv kommer alltid att köra hoj i nåfon form helt enkelt, oavsett hur farligt etc det är. Bara plånboken bestämmer..

Lygnernring "innehåller" både lösspringande husdjur, cyklande barn, lastbilar och småkorsningar med dålig sikt. Detta till skillnad från Anderstorp raceway som bara innehåller rejsande motorcycklar som kör åt samma håll samt avåkningszoner som är gräs eller sand.
Kanske något att fundera på innan man sätter nytt värdsrekord runt Lygnern

När det gäller bankörning brukar jag alltid använda första passet att värma däck och reka banan på en ny bana.

Last edited:
Eller så tycker man som jag att hela idén är jävligt infantil....men jag är ju gubbe också. :rolleyes:

Då är jag med gubbe.. :gubbe
Nog inte bristen på namn som gör att folk kör av på vissa ställen eller att det skulle förhindrat en avkörning.

Då är jag med gubbe!

Närvaron här är helt frivillig.
Gäller det för att skriva ett inlägg/svar med?

Tanken är god och man kan iaf hoppas på att nån kommer att få lära sig varför kurvan heter som den gör innan dom passerat den istället för efter att dom har krashat i den.

Att namnge en kurva på en allmän väg och tro att det skulle hjälpa någon...nä, det tror inte jag! Mer en "Cool" grej att få "Ringen" ännu "Coolare"....änna...:rolleyes:

Den dagen någon får reda på att en kurva skulle heta "Kalles raka kurva" har denne förmodligen redan legat bland maskrosorna och hoppats på att ambulansen snart dyker upp!!

Damma av första inlägget i den här tråden LÄS HÄR!
Ni som kör i gruppkörningar, hjälp nya killar & tjejer som är nya i gänget eller på sträckan med att tex stanna innan vissa kurvor och muntligt tala om att nu kommer det en kurva som nyper till, så släpp av i god tid innan! (Det tar kortare tid än att fixa bärgare alt ambulans)

Då är jag med gubbe!

Gäller det för att skriva ett inlägg/svar med?

Att namnge en kurva på en allmän väg och tro att det skulle hjälpa någon...nä, det tror inte jag! Mer en "Cool" grej att få "Ringen" ännu "Coolare"....änna...:rolleyes:

Den dagen någon får reda på att en kurva skulle heta "Kalles raka kurva" har denne förmodligen redan legat bland maskrosorna och hoppats på att ambulansen snart dyker upp!!

Ni som kör i gruppkörningar, hjälp nya killar & tjejer som är nya i gänget eller på sträckan med att tex stanna innan vissa kurvor och muntligt tala om att nu kommer det en kurva som nyper till, så släpp av i god tid innan! (Det tar kortare tid än att fixa bärgare alt ambulans)

:tummenupp Du ær en vis man Crister

Riktigt bra skrivet! :tummenupp
Håller med till fullo!

Brukar själv försöka varna så ofta jag kan när jag är med.
Vet inte hur många gånger jag har varnat för just den kurvan så Jenny drog av i, och rälsövergången norr om stenungsund där jag själv hoppade sommarn '06.

Många kloka i denna tråden, är det verkligen sporthoj jag är på? :tungan

Mycket OT (bla mina inlägg, men S-kurvorna innan Smälteryd mot Sätila heter Klättakurvorna, sådetså..) men ändå.

Lygnernring

Hej

Tror man är ute på hal is att börja tala tider runt lygnern, redan benämningen Lygnernring och kurvnamn sporrar till att köra fortare än vad de flesta behärskar. Viktigt att alla kör efter sin egen förmåga och inte faller för grupptrycket. Detta från en som lagt mer än tusen varv runt sjön.:tummenupp

Ja, kommer inte ihåg tiden exakt men det var ca 10 år sedan också.

FZR1000, nånstans mellan 25-30 minuter från Sätila till Sätila. Sträckan är ganska exakt 5 mil om man kör över bräckan.

Uppmuntrar inte någon till att klocka några sträckor, tvärt om, jag var bara mycket yngre(!) och dummare(?!) på den tiden.

Rejsa på banorna istället, där finns det ju tider i mängd att slå officiella o allt..

När man var liten grabb hörde man (skrönan?) om två killar på GSX-R 1100 som tävlade runt sjön o körde av i Tostaredskurvan, vänstern med fina utsikten ut ur byn mot Fjärås. De hade färdats minst 1 bågsekund ut på åkern o man såg visst bara två bakljus som stack upp ur dyngan..

25-30 minuter sjukt långsamt....:va

25-30 minuter sjukt långsamt....:va

Ja kanske det, men frågan var ju om man klockat sträckan o det gjorde jag en gång. Jag är långsam på bana o ännu långsammare på väg, konstigt va?

Jag var inte ute efter att hävda mig eller sätta rekord, det är ju bara korkat egentligen (som vi konstaterat tidigare i tråden). Det är ju som att tävla om vem som kan köra närmast kanten på ett stup, plötsligt vinner någon. Var så säker.

Hej

Tror man är ute på hal is att börja tala tider runt lygnern, redan benämningen Lygnernring och kurvnamn sporrar till att köra fortare än vad de flesta behärskar. Viktigt att alla kör efter sin egen förmåga och inte faller för grupptrycket. Detta från en som lagt mer än tusen varv runt sjön.:tummenupp

Helt rätt! Jag ligger nog ett par hundra varv efter dig än så länge. Men försöker ta rundan runt Lygnern så ofta som möjligt, om inte för att jag kan köra Segloravägen till Hyssna för att ta sig dit o hem...

Fan nu hade jag ju lyckats glömma för en sekund att jag sålt R1-an :huvet
Får ta o lufta farsgybbens trans-alp :tuttar med polistejp :yoparty o toppbox :rock när landsvägsabstinensen kryper på..

Last edited:
Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...