Nakenhoj som första?

Klart, smaken är som baken.. men att dem hojarna skulle vara "extremt mycket roligare när det kommer till den rena upplevelsen"
Nu vet jag inte vad det är för upplevelse du är ute efter men en tönt-radfyra får det att gå i brallan med om det var det som du fiskade efter.. :3freak

En fyra levererar prestande, precis som jag skrev. Men de går inte bättre än europeerna, och de ger inte den där hungriga känslan efter bus.

Har du kört ex. SuperDuke eller SFS så du vet vad du jämför med?

Dem pustar, och frustar, och...

Det är ju det som är grejen hojen gjorde ju inget annat än att varva, det lät ju satan om den hela tiden, men visst går den säkert fort om man är en duktig förare. Jag är ju dock ute efter nåt som svarar direkt på gasen utan att vara en renodlad racer för det är inte fort jag är ute efter att köra. Sen är jag kanske ute efter en hoj som inte finns, jag kanske får välja mellan naken eller touring istället?
En twin alltså.

Eller enstånka om man är allergisk mot varv för att nå effekt...

Har inget emot varv för att nå effekt , mest det att hornet lät som att man ligger på 10k varv när man kör 70 på högsta växel.

Sen verkar det nästan som den måste varit strypt med tanke på vad alla här säger om hornet, någon erfaren racer är jag inte, men det rörde inte imponerande mycket på sig när man axar från stillastående så mycket man orkar inte heller i kurviga partier när man redan hade varvet o rätt växel i.

Som sagt jag är inte den mest erfarna på gathojar, men totalt obegåvad är jag inte heller, motorsport har jag sysslat med hela livet.

"Har läst runt lite om några hojjar jag tänkt på som första hoj, men har några frågor om dessa som jag inte hittat svar på.

Skulle vilja ha en naken hoj som även funkar lite som touring, har nämnligen tänkt att åka lite längre sträcka på semestern, typ tyskland osv."

Köp något,testa, byt osv..... De som hävdar att de köpte den perfekta hojen direkt och ALDRIG tänker byta ägnar sig bara åt självbedrägeri. Man utvecklas som hojåkare, både tekniskt men också hur/var/med vilka man gillar att köra. Har du nytaget hojkort så kommer du antingen att börja med helt fel hoj, eller om du börjar med "rätt" hoj så kommer den att vara helt fel nästa år. Att åka till Tyskland nonstop är en längre sträcka, att dela upp det på 2-3 dagar kan man åka på vilken hoj som helst och det är fortfarande bekvämt. Köp något som gör att du flinar under visiret de första 5 milen, resten löser sig.:tummenupp

...nybakad förare.

Och en hornet som var så slö att den knappt rörde på sig i kurviga partier? :hihi

Trollas det nu igen?

hade en man som klagade på att trafikskolehojjarna va slöa på risk2an när vi körde den, vet inte riktigt hur dom lyckas bedömma sånt. jag tyckte den gick fint när man börna på lite :) (denhär mannen fick för övrigt inte start på hojjen när stödet var nere och växeln va i, jag ryckte såklart in å styrde upp situationen)

hade en man som klagade på att trafikskolehojjarna va slöa på risk2an när vi körde den, vet inte riktigt hur dom lyckas bedömma sånt. jag tyckte den gick fint när man börna på lite :) (denhär mannen fick för övrigt inte start på hojjen när stödet var nere och växeln va i, jag ryckte såklart in å styrde upp situationen)

hehe det där påminner om en kille som körde risk kurserna sammtidigt som mig (körde båda direkt efter varandra). Under ettan så satt han och snackade sporthojar hela tiden, han skulle bestämt ha en r1'a direkt när han tog kortet, körskolans hornet var skit slö, händer ingenting när man gasar bla bla bla osv.

När vi väl kom ut på risk 2'an och började köra och värmde upp lite på en gocart bana så kom han knappt igenom banan, klarade inte av serpentinen i höghastigheten osv, dvs han skulle inte klarat av att varva ur en yamaha dt.

Undrar varför man snackar så när man vet att vi ska ut och köra tillsammans om en timme? Man borde ju inse att dom andra kommer se att man inte är något proffs. Eller trodde han kanske att han var rossi och alla andra på körskolan var totalt bakom flötet?

Såna där stortrutade världsmästare snackar ofta så de tror det själva, långt efter alla andra har slutat. När självbilden och verkligheten krockar så är det verkligheten som är fel.

Har inget emot varv för att nå effekt , mest det att hornet lät som att man ligger på 10k varv när man kör 70 på högsta växel.
Den lät som 10k? Vad hade du för varv då? 3-3.5k? Klart den går segt då, du lär väl inte ha mer än 20hk där? Testa 2an i 70 så får du se att den rör på sig

Tog körkort den andra maj iår, och köpte en Hornet 900cc. Enligt i princip en enig mckår var den en perfekt instegshoj. Lätt att hantera, men tillräckligt med pulver för hänga med sporthojarna. Nu har jag kört den i 2 veckor och har precis börjat fatta konceptet. Långtifrån fullärd, fortfarande en rookie, kan jag bara hålla med om hojen förträfflighet.
Runt 6-7k börjar det röra på sig ordentligt! Det är då det blir sporthoj över den, under 6k har du en perfekt touringcykel.

My 2 cent...

Återkom gärna med vad det tillslut blev och recension.

Den lät som 10k? Vad hade du för varv då? 3-3.5k? Klart den går segt då, du lär väl inte ha mer än 20hk där? Testa 2an i 70 så får du se att den rör på sig

Ja, men det jag skrev att den lät som 10k hade inget med draget att göra, det var mest ett instick om att det låter mycket om den, kanske blir jobbigt att höra efter några mil, men vad vet jag, har inte kört dem längre än 8mil åt gången och då tyckte jag det lät väldigt mycket om den.

Har svårt att tro att du varvade ur hojen ordentligt med handledare bakom dig, åk till en handlare och testa en hornet ordentligt så blir du nog förvånad ;)

...... att det låter mycket om den, kanske blir jobbigt att höra efter några mil, men vad vet jag, har inte kört dem längre än 8mil åt gången och då tyckte jag det lät väldigt mycket om den.

Tänk inte så mycket på det. Vill du behålla hörseln så gör du bäst i att köpa dig några sköna öronproppar.
Motorljudet är en bagatell jämfört med vindbruset och bullret i hjälmen.

Köp något,testa, byt osv..... De som hävdar att de köpte den perfekta hojen direkt och ALDRIG tänker byta ägnar sig bara åt självbedrägeri. Man utvecklas som hojåkare, både tekniskt men också hur/var/med vilka man gillar att köra. Har du nytaget hojkort så kommer du antingen att börja med helt fel hoj, eller om du börjar med "rätt" hoj så kommer den att vara helt fel nästa år. Att åka till Tyskland nonstop är en längre sträcka, att dela upp det på 2-3 dagar kan man åka på vilken hoj som helst och det är fortfarande bekvämt. Köp något som gör att du flinar under visiret de första 5 milen, resten löser sig.:tummenupp

Det där har du väldigt rätt i. Första hojen jag skaffade, en hemsk DR800, var vid tillfället den absoluuut bästa hojen man kunde ha!?? Hua, tänker jag nu. Sen blev det en Bulldog, som såklart var Guds gåva till MC-människan. Visst, den gillar jag fortfarande, men som sagt, man förändras ganska mycket på ett par år.

Nu pilotar jag en Sprint RS, och är väldigt sugen på en ny Speed Triple.
Provade en sån på Triumph Roadshow här i Gävle, och det var fanimej ett leende i ansiktet hela dagen efter det.

Såna där stortrutade världsmästare snackar ofta så de tror det själva, långt efter alla andra har slutat. När självbilden och verkligheten krockar så är det verkligheten som är fel.

När självbilden och verkligheten krockar får man verkligen hoppas att avåkningszonen är rensad från granit och barrträd. Verkligheten gör ont på riktigt...

hehe det där påminner om en kille som körde risk kurserna samtidigt som mig (körde båda direkt efter varandra.
När vi väl kom ut på risk 2'an och började köra och värmde upp lite på en gocart bana så kom han knappt igenom banan, klarade inte av serpentinen i höghastigheten osv, dvs han skulle inte klarat av att varva ur en yamaha dt.

Undrar varför man snackar så när man vet att vi ska ut och köra tillsammans om en timme? Man borde ju inse att dom andra kommer se att man inte är något proffs. Eller trodde han kanske att han var rossi och alla andra på körskolan var totalt bakom flötet?

Måste varit nåt fel på hojen :hihi

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...