Nakenhoj som första?

DK25

Ny medlem
Gick med
17 May 2013
Hoj
Ingen
Hej Sporthoj folket!

Har läst runt lite om några hojjar jag tänkt på som första hoj, men har några frågor om dessa som jag inte hittat svar på.

Skulle vilja ha en naken hoj som även funkar lite som touring, har nämnligen tänkt att åka lite längre sträcka på semestern, typ tyskland osv.

Jag har kikat lite på Z750, Z1000 och CB1000.

Någon som kan säga hur dessa är att åka lite längre på? Samt hur mycket bus det finns i dom? Körskolan hade Honda Hornet 600 och det är ju samma hästar som i en Z750, men Hornet var ju slö som fan, hände verkligen ingenting när man vred på.
Många kommer säkert säga Speed eller Street Triple, men de går bort för mig direkt tycker inte om deras utseende alls.

Någon som har några rekommendationer?

Har du så lite erfarenhet av hojar att du ställer den här frågan, och samtidigt påstår att Horneten är slö, då har du inte låtit den varva.

:fakta

kungen av naket ... Suzuki B-King ... varför börja med nått halvtrött as när du kan börja med den bästa :rolleyes:

//edit , den skäms inte för sig längre sträckor heller :tummenupp

Last edited:
Har du så lite erfarenhet av hojar att du ställer den här frågan, och samtidigt påstår att Horneten är slö, då har du inte låtit den varva.

Sen är det inte helt omöjligt att hojjen är strypt av körskolan, som för att gå som A2 hojj.

Sen är det inte helt omöjligt att hojjen är strypt av körskolan, som för att gå som A2 hojj.

Sant..

Men att en noob som knappt har körkort skulle uppleva en hornet som "trött" är helt absurt. Den går som förra generationens 600-räsers tills aerodynamiken säger ifrån. Jag gillade inte körställningen på den, alldeles för touring för mig (hade SuperDuke då), men motorn var som en 600 ska va. Tyckte den gick förvånansvärt bra tom med skjuts.

Kan absolut rekommendera en Z1000!

Bra hoj att åka långt på plus att det skjuter på när du vrider på gashandtaget :banana

Edit: Sen är ju faktiskt Z1000 den snyggaste av alla "nakenhojar"! :tummenupp

Last edited:
plus att det skjuter på när du vrider på gashandtaget :banana

nä ... har provkört halvkåpeversionen (jorå,fnulade lite på å skaffa mig lite vindskydd förrut) .... definationsfråga kanske , själv tyckte jag den kändes lite halvtrött :7peta :)

Jag skiter i vad du säger:tungan. Köp en speed triple den är bäst bland nakenhojarna och du kommer inte ångra dig :fakta !!!!

Finns en beggad King på Din MC , åk å provkör vettja , dom har även en Speed Triple för test ... eller vänta på KTM när dom släpper loss übersuperduke :drool

Det är ju det som är grejen hojen gjorde ju inget annat än att varva, det lät ju satan om den hela tiden, men visst går den säkert fort om man är en duktig förare. Jag är ju dock ute efter nåt som svarar direkt på gasen utan att vara en renodlad racer för det är inte fort jag är ute efter att köra. Sen är jag kanske ute efter en hoj som inte finns, jag kanske får välja mellan naken eller touring istället?

Skulle isåfall satt mina påsar på en Ducati streetfighter eller monster =) Låter varjefall allt annat än illa när du gasar på ;)

Det är ju det som är grejen hojen gjorde ju inget annat än att varva, det lät ju satan om den hela tiden, men visst går den säkert fort om man är en duktig förare. Jag är ju dock ute efter nåt som svarar direkt på gasen utan att vara en renodlad racer för det är inte fort jag är ute efter att köra. Sen är jag kanske ute efter en hoj som inte finns, jag kanske får välja mellan naken eller touring istället?

Vill du ha en hoj som svarar på gas och bara fortsätter att dra, provkör en Z1000!
Sen kan du sitta och fråga runt på forumet hur mycket som helst.. alla kommer säga olika. Man får helt enkelt prova sig fram :)
Eller göra som jag gjorde, köpte en Z1000 som första hoj och blev hur jävla nöjd som helst utan att ha provat! :yoparty

Eh, Hornet = slö....:confused:

Man behöver inte vara särskilt duktig för att bara vrida på rullen.
Du kanske inte hade rätt växel i eller så var hojen strypt. Hornet gillar höga varv....

Någon som vet hur CB1000 är gällande gasresponsen som han pratar om? Har funderat länge och väl på en sådan eller Z750/Z1000 (förra modellen), kan tillägga att utseendet på hojen är väldigt viktigt för mig och det är den typen som faller mig i smaken.

Jag körde Z750 på körskolan, och ja det är en fruktansvärt trevlig hoj och hade inte tackat nej om jag hittade en 08a/ nyare. Just nu kör jag som första hoj en FZ6-N (mer eller mindre liknande hornet) och tycker du hornet var slö så kan jag säga dig att du har buskört för mycket i ditt liv innan du tog kort eller så har du aldrig passerat 8k med full gas! =)

Titta annars på Hornet 900cc? det verkar ju vara en trevlig hoj =) eller varför inte en FZ1a (fast har du ekonomin skulle jag köpt Z1000 som någon skrev ovan, de e så otroligt snygga!).

Juste komfort: körde ca 30mil med 3-4 minuters pause totalt på min FZ6n och det går utmärkt :tummenupp det är väl mest allt över 100-110km/h under en längre tid som blir lite små jobbigt pga att det är naket!

Alltså, jag har kört nya horneten 50% av en hel helg (en kompis hade en sån och han ville låna min så vi bytte när han var på besök). Den lyfter hjulet som en räser om man ger fullt.

Tycker du att den är trött så kan jag sätta en slant på att den antingen var strypt, eller att du inte vred rullen mer än kvartsvarv.

Men vill du ha punch i motorn, attack i körningen och attityd i hojen så ska du ha en SuperDuke. Tönt-radfyrorna det pratas om ovan kanske har mer toppeffekt, men känslan av kraft i SDn är avgjort bäst i jämförelse. Den enda motor jag faktiskt tyckt bättre om (för gathoj) är jst Speed Triple, den är HELT fantastisk. S3 motorn i ett SuperDuke-chassie skulle va en drömhoj för gata i min bok.

Japsarna är själlösa, de levererar prestande (min avatar är en Honda så jag har inget emot japsar), men de är själlösa. Både Trumph, KTM och Ducati är extremt mycket roligare när det kommer till den rena upplevelsen.

Alltså, jag har kört nya horneten 50% av en hel helg (en kompis hade en sån och han ville låna min så vi bytte när han var på besök). Den lyfter hjulet som en räser om man ger fullt.

Tycker du att den är trött så kan jag sätta en slant på att den antingen var strypt, eller att du inte vred rullen mer än kvartsvarv.

Men vill du ha punch i motorn, attack i körningen och attityd i hojen så ska du ha en SuperDuke. Tönt-radfyrorna det pratas om ovan kanske har mer toppeffekt, men känslan av kraft i SDn är avgjort bäst i jämförelse. Den enda motor jag faktiskt tyckt bättre om (för gathoj) är jst Speed Triple, den är HELT fantastisk. S3 motorn i ett SuperDuke-chassie skulle va en drömhoj för gata i min bok.

Japsarna är själlösa, de levererar prestande (min avatar är en Honda så jag har inget emot japsar), men de är själlösa. Både Trumph, KTM och Ducati är extremt mycket roligare när det kommer till den rena upplevelsen.

Klart, smaken är som baken.. men att dem hojarna skulle vara "extremt mycket roligare när det kommer till den rena upplevelsen"
Nu vet jag inte vad det är för upplevelse du är ute efter men en tönt-radfyra får det att gå i brallan med om det var det som du fiskade efter.. :3freak

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!