Naken Honda Fireblade på vägen CB1000R

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Det finns en ny CB1000R i verk och det kan vara den vi har väntat på...:)

Så här kan det se utStor CB är försenad en makeover. Så här kan det se ut:kär

CB1000R_F.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=_FqA3LD9dY0


Den nuvarande CB1000R är nästan 10 år gammal, som är nästan geriatrisk i super-naknas snabba värld. Men rykten från Japan föreslår att Honda kommer att avslöja en ny på årets Milanoshow i november.

Den nuvarande CB1000R använder tarmarna av en 2007 Blade, som sätter ut 130bhp. Medan det kanske låter gott, är det svagt jämfört med 160bhp Yamaha MT-10 , eller 165bhp från BMWs S1000R . Förutsatt att det tar en avstämd motor, ram och upphängning från bladet, förväntar vi oss att den ska packa runt 155 bhp men också vara betydligt lättare än tävlingen - nära 200 kg våt.

Den nuvarande CB1000R är också lightyears bakom med sitt elektronikpaket, så logiken skulle diktera att den ärver den nya Fireblade's gasflöde, vridmomentstyrning, hjulstyrning, dragstyrning och en valfri quickshifter / auto-blipper.

Vi tror också att stylingen beror på en stor uppdatering, med det Hornet-baserade utseendet på den nuvarande cykeln ser lite trött ut. Vår konstnärs intryck är mycket mer radikalt i sin stil och bär över de vinkeltema Honda visade oss förra året med sitt CB1100TR-koncept, samtidigt som han ger en liten retro nod med singelrunda strålkastaren.

Vid den tiden var Honda övertygad om att CB1100TR var lite roligt från sin designavdelning i Rom, men både Afrika Twin och X-ADV började som koncept från samma studio.

Den andra frågan som återstår är om Honda kan följa CB1000R med en skarpare och mer aggressiv SP-version, som de har med Blade, för att ytterligare ta MT-10 SP . För tillfället är de stilla, men baserat på tidigare släppmönster, räknar vi med att se en ny cykel på EICMA-showen i november.

http://www.motorcyclenews.com/news/new-bikes/2017/july/new-naked-honds-fireblade-cb1000r/
 
Letar efter hoj till nästa år faktiskt... så ska bli högintressant med MC-mässan i Januari :)
 
Är väl på tiden, tyvärr känns inte en fireblade fyra som det mest intressanta man kan ha i en nakenhoj, i en värld med crossplanemotorer, elvahundrakubiks v-fyror och 1,3 liters tvinnar.

Så länge designen stämmer ser den ju dock rätt schysst ut.
 
Jäklar vad fin den blev tillslut, även om blåset verkar hämtats från guns & ammos guide för pansarbrytande luftvärnspjäser. Är bara rädd att försäkringsbolagen kommer göra hackmat av den och därmed avsevärt minska "vill ha-lustan." Men, innan man vet något om vare sig pris eller försäkringspremier - plättlätt högst upp på min shoppinglista för 2018... (Åkäj, tillsammans med Kawas Z900RS, då)
 
Gillar fan inte att alla nakenhojar så jävla korta rumpor, som t.ex. MT07-10.

Tycker nakenhojen borde se ut som en sporthoj fast naken.
S1000R har lyckats bra, även GSX 750, GSR 750.
 
Hoppas den släpps i en färgsättning likt översta bilden. Och sedan guldfärgade fälgar på det. :kär

Synd på avgassystemet bara som sagt. Även lite småtrist att Honda återigen valt att lägga sig lägst i klassen gällande toppeffekt. Nog för att den lär räcka till bra ändå ute i verkligheten, men fortfarande synd.
 
Vilken besvikelse. Men stark för att vara en Honda: 145 hk.
 

Bifogat

  • 118665_2018_CB1000R.jpg
    118665_2018_CB1000R.jpg
    441.3 KB · Visningar: 101
Last edited:
Vilken besvikelse. Men stark för att vara en Honda: 145 hk.

Svart är lite tråkigt ibland. O gör sig inte alltid på bild. Kanske finare nör man ser live. Den första bilden var definivt sexig. Den var lik mt09 som nån nämnde. Tycker allmänt hondas senaste design på sina senaste hojar inte vart ful. Men inte heller spännande. Känns väldigt återhållet designmässigt, som dom inte riktigt vågat ta ut svängarna. Yamaha tex har ju vart ganska crazy färgmässigt o design. O det verkar ju ha gett resultat
 
Last edited:
Gillar fan inte att alla nakenhojar så jävla korta rumpor, som t.ex. MT07-10.

Tycker nakenhojen borde se ut som en sporthoj fast naken.
S1000R har lyckats bra, även GSX 750, GSR 750.

Känns som att nästan alla hojar har kort rumpa numera. Inte någon favorit här heller.
 
Intressant val av Honda. De har valt att inte på allvar gå in och tävla i segmentet super-naked, rent prestandamässigt (även man inte skall fästa vikt enbart vid det som står på pappret). Samtidigt, har den tillräcklig karaktär och själ för att konkurrera bland retrohojarna? Kanske inte fullt ut, men jag undrar om inte kompromissen som helhet talar till Hondas fördel. En snygg hoj som kommer tala till mångas hjärtan. Inte bäst på pappret, men helt ok. Kombinera detta med Hondas goda kvalitet och jag misstänker att de kommer att sälja en del av denna.

En konkurrent kanske är Ducati Monster 1200, snarare än t ex Aprilia Tuono, BMW S1000R eller Yamaha MT-10.
 
Last edited by a moderator:
Men hur ser den ut?! Snygg skylthållaren, eller not? Ljuddämpare.. Har den blivit sprängd efter en redig tändsmäll? Intryckt framlyse och krockad bakdel från fabrik, jo det är ju faktiskt nyskapande!
Priset lär väl hamna på ca 189.900 i snikversionen.
Fan en Hyuosong kanske rockar fett ändå..
 
Ser det inte ut som om framlyktan kommer från överblivna Transalp-cyklop? Jättefin!
 
bäh tråkiga honda! Enda bra med den här är att den verkligen är naken och inte har för mycket plast lull lull.
Den kommer vara lika tråkig som cb1000r har varit tidigare!

Man har ju gett upp hoppet från honda nu. Inget speciellt med de längre. Vart är V5:an? V4:an screamer i produktion för oss vanliga folk!? meh, buuuu honda!

Tråkiga 'streetfighters' från japanarna. Om man bortser från MT10:an som är ganska bra.

Besviken på honda kawa och suzuki med deras tråkiga nakenhojar!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top