naken hojj????

TOK skrev:
2040877 det känns som om jag inte har blivit klokare på denna tråd!! känns inte som dom rekomenderade hojjarna är någor för mig... man kanske ska sattsa på en fz6 med avgassystem och powercommander.... då borde ju effekten räcka till... eller har ni något annat förslag på hur man kan skrämma upp effekten??

Låte klokt! Väljer du FZ6;an får du ju även en snygg hoj på köpet! :hihi

burner skrev:
2040913 En GSX1400, stark som en björn !

Jag har lite svårt att se gsx 1400 som en hojj där man kan åka lite på slangen.... men rätta mig gärna om jag har fel!!! :)

Varför inte en XJR1300 SP. Fet nakenhoj med öhlinare som standard. För små pengar får man upp den runt 135 hk på hjulet.
Men det är inte den bästa hojen om man ska köra på slangen hela dagarna.

1.jpg

2.jpg

Rätt läcker den där SPn :)

Men jag vidhåller att Triplen nog är rätt optimal för det du är ute efter.

Finns väl lite som är snäppet vassare utseende och prestandamässigt, typ Benelli TNT, MV Agusta Brutale och möjligtvis nya Ducati Monster S4RS.

Både Z1000 och XJR1300 ligger i nivå med gamla Triplen prestandamässigt och säkerligen 900 Horneten också, men XJR'en är ju inte lika lekbenägen. Nya Triplen har jag inte testat men motorn och mera har ju piffats upp.
Försök rannsaka dig själv lite, vad är det egentligen du vill ha i en hoj, lek, finåka, vrid mm. Sen är det bara att plocka ut några som fyller kraven och som du gillar utseendemässigt och ut och provköra.
Själv föredrar jag dock de lite större motorerna över 600 klassen, men det är som sagt en smaksak.

Orca69 skrev:
2041442 Både Z1000 och XJR1300 ligger i nivå med gamla Triplen prestandamässigt och säkerligen 900 Horneten också, men XJR'en är ju inte lika lekbenägen. Nya Triplen har jag inte testat men motorn och mera har ju piffats upp.

Sen är det väl inte att förglömma att det är en rätt stor skillnad på Triplen, Z1000, Hornet 900 mfl och muskelhojar som XJR1300, GSX1400, ZX1200 osv.
De förstnämda väger minst 35-40kg mindre.
T.ex: GSX1400 väger 225kg torr.
Speed Triple -05 väger 189kg, men har 25 hastkräftor mer.

Långt ifrån vikt/effektförhållandena hos moderna plastraketer men dock.
Det har stor betydelse för hur lättmanövrerad hojen är.

Kort och gott: provkör.

Jag har en hornet 900 och jag kan intyga att 600 är mkt slöare. Det är två helt j*vla olika motorcyklar..

Motorerna har helt skillda bränslesystem och beteende. Men så är Hornet 900 mkt dyrare att försäkra.

(900an har inga "förfisare")

Last edited:
xyx skrev:
2042744
De förstnämda väger minst 35-40kg mindre.
Jo exakt, var ute de två senaste somrarna med en polare som hade en lätt trimmad XJR1300 (130+hk på bakhjul enl. bänk) och den och min original Triple höll jämna steg för det mesta, rakt fram dvs. Men då vägde den killen ca 40 kg mer än mig och sen skillnaden i vikt på hoj.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8