Najning av bultar - Borra eller skåra?

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Hoj
Triumph Sprint RS
Om man ska naja några bultar, oavsett om det är för att SVEMO kräver det eller inte, så finns det flera trådar som beskriver hur man gör. (Borra hål i bultskallarna, trä igenom najtråden, tvinna.)

Men är det OK att istället för att borra i bultskallen slipa upp ett spår tvärsöver den (tänk Dremel med smal kapskiva), och lägga najtråden nere i skåran istället? Självklart förutsatt att man kan spänna tråden ner mot gängorna på något sätt, så att inte najtråden halkar av hela bultskallen.

Eftersom jag varken har eller tänker ta licens spelar SVEMOs regler inte så stor roll för mig, men jag hade däremot tänkt åka på bana. Och jag vill inte lägga ner jobb på något som kommer underkännas direkt vid en besiktning. Men jag vill veta vad som är tillåtet, även enligt SVEMO.

(Men egentligen är jag mest lat, om det är OK att skåra kan jag säkra oljetrågsbulten utan att behöva byta oljan. :) )

Jag borrade samtliga bultar på plats...

Tror inte du får "skåra" bultarna. Om du inte skall köra licens så kommer du inte behöva naja. Sällan dom kollar det på Lic träningar också. Dom kollar oftast bara på race.

Najning

För att urföra en korrekt läsning av bultförnamd, skall bultskallen borras. Sedan låsas med 0,7mm kalldragen rostfri låstråd, den skall spännas och dragas genom bulten så att den inte kan lossa.
Att spara på motoroljan år imgen besparing den skall bytas minst varje år!
Motorolja är väl ingen kostand när vi pratar hojar?

Nej (eller "naj" om man kommer söderifrån), oljekostnaden är inte så stor, därav smileyn.

Jag var mest ute för få reda på vad som var tillåtet. Jag har skummat igenom SVEMOs reglemente, och såg minikravet på 0,7 mm-tråd, men kunde inte se någon definition av hur säkringen skulle gå till.

Har också för mig att jag läste i någon tråd här på forumet att en säkring av _oljefiltret_ kunde göras genom att 1) Sätta slangklämma kring filtret, 2) Naja fast spännskruven på slangklämman genom att lägga tråden just i skåran på skruvskallen.

Tack för svaren.

Tror inte du behöver "najat" något om du kör i "Gatgruppen". Det har aldrig vart några sådana krav när jag har kört på SMC kurser eller andra bandagar.

Vid körning i licensgruppen brukar det krävas att du har gått en licenskurs för att få köra.

Förövrigt skall fler grejor än bara motorpluggarna vara najade. t.ex bromsoksskruvar och kylarlock.

Tror inte du behöver "najat" något om du kör i "Gatgruppen". Det har aldrig vart några sådana krav när jag har kört på SMC kurser eller andra bandagar.

Vid körning i licensgruppen brukar det krävas att du har gått en licenskurs för att få köra.

Förövrigt skall fler grejor än bara motorpluggarna vara najade. t.ex bromsoksskruvar och kylarlock.

Men även om det inte är ett krav så kan det ju va bra att najja... Jag har vid flertalet tillfällen på bandagar varit med om att olyckor hänt pga att oljepluggar och filter lossnat.

lägg hojen på sidan o plocka bort pluggen om du inte vill att oljan ska rinna ut.

Men även om det inte är ett krav så kan det ju va bra att najja... Jag har vid flertalet tillfällen på bandagar varit med om att olyckor hänt pga att oljepluggar och filter lossnat.

lägg hojen på sidan o plocka bort pluggen om du inte vill att oljan ska rinna ut.
Jag håller med, det är alltid bra att naja! För i ärlighetens namn, var är det bäst att krascha pga att något lossnar, på bana med sandfållor och ambulans i depån, eller på landsväg med stenrösen och skog överallt, egentligen?

Jag kan hinta om att alla besiktningar (inkl Bilprovningen) blir mycket enklare om man har najat också :tummenupp

För att urföra en korrekt läsning av bultförnamd, skall bultskallen borras. Sedan låsas med 0,7mm kalldragen rostfri låstråd, den skall spännas och dragas genom bulten så att den inte kan lossa.
Att spara på motoroljan år imgen besparing den skall bytas minst varje år!
Motorolja är väl ingen kostand när vi pratar hojar?

Det är väl helt fel att bultskallen måste borras?

Det finns för skruv med sexkantskalle (en insex eller torx) brickor med ett hål för najtråden samt att du klämmer upp brickan mot skruven. Den kan sedan inte skruva upp sig självt.
Till bromskivorna finns det 'dubbelbrickor' du sätter mellan 2 skruv och viker kanterna på.

Hör för mig att jag hörde talas om någon känd förare (minns inte vem) som låste bromsoken med fjädrar på något käckt sätt. Minns inte hur men det var genialiskt vill jag minnas....

:hihi

Det där kommer jag ihåg. En briljant lösning av en sann pionjär. :D

Och en lösning som numera är så etablerad att ingen besikningsman ens blinkar vid besiktning.:)
Har jag hört alltså. :) Vet juh som sagt inte vem geniet med denna lösning är...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti