Najja oljekylaren??

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
På besiktningen på SM Sviestad förra helgen fick jag anmärkning på att bulten som håller oljekylaren inte var najjad. Jag blev lite konfunderad när jag hörde att den skulle vara det eftersom jag aldrig hört det innan, varken på licenskurs eller på annat håll. Så min fråga är om det är någon som vet hur det skall vara, är det krav på att den ska vara najad? Vart står det? Hur många av er har najjat den eller inte?

Kan ju bara vara jag som helt missat detta.

Om det finns risk för att det kan leda till oljeläkage om den losnar så är det nog rätt att dom (och alla andra) vill att den ska vara najad.

Står inte vilka bultar som ska låsas i reglementet. Bara nått om att alla som kan leda till oljeläkage ska låsas. Om oljekylaren lossar så kan kanske framhjul eller annat göra att den går av eller hål i?

3.1.15
http://www.svemo.se/file_out.php?id=202

Kan det verkligen va så? I så fall så är det ju en hel del skruvförband som ska najas, transmissionskåpor t.ex.
Tror du inte att dom menade anslutningarna till oljekylaren istället, det tycker jag verkar mer logiskt.

My 5 cent

christer skrev:
2206535 Kan det verkligen va så? I så fall så är det ju en hel del skruvförband som ska najas, transmissionskåpor t.ex.
Tror du inte att dom menade anslutningarna till oljekylaren istället, det tycker jag verkar mer logiskt.

My 5 cent
Nope, det var "den stora"-bulten... Jo det är ju sant, finns en hel del som kan orsaka oljeläckage :tomten

jupp den ska najas. Har fått tillsägelse på de några gånger... Men nu är det gjort..

Stämmer, stora bulten ska najas.
Transmisiontskåpor är inget problem när dom sitter med flera bult, men oljekylaren sitter bara med 1.

Vet nån vad som orsakade oljeutsläppet på Sviestad i helgen?

Seger skrev:
2206644 Stämmer, stora bulten ska najas.
Transmisiontskåpor är inget problem när dom sitter med flera bult, men oljekylaren sitter bara med 1.

Vet nån vad som orsakade oljeutsläppet på Sviestad i helgen?

Ja, kedjan gick av och slog hål på oljefiltret (?) eller liknande. Såg att de stog och tömde hojen på olja vid infarten till banan efter racet.

Förskräckligt oförskämt av dom att inte naja kedjan, den kan tydligen också orsaka oljelekage! :3freak

Alx skrev:
2206774
Förskräckligt oförskämt av dom att inte naja kedjan, den kan tydligen också orsaka oljelekage! :3freak

Kedjelås SKA najas, samt låsas med lite klet över.
Men en kedja kan gå av iallafall..

oFFkeFF skrev:
2206785 Kedjelås SKA najas, samt låsas med lite klet över.
Men en kedja kan gå av iallafall..

Okej, viste inte det, tur att man står runt banan och inte i besiktningen! Men det låter ju lite logiskt att något som går att dela ska låsas ihop!

samuel w skrev:
På besiktningen på SM Sviestad förra helgen fick jag anmärkning...
Känner mig lite skyldig :rolleyes: å andra sidan var du inte den enda som jag anmärkte på den punkten. :) (å andra sidan minns jag inte att jag just jag besiktat din hoj :3freak )

Jag har själv fixat najjningen (som jag vid besiktning var med och anmärkte på att den saknades :rolleyes: )på sambons hoj i samband med oljebyte, ganska enkelt ordnat och hellre najjar jag en gång för mycket..

Vi besiktar hojarna för allas säkerhets skull, och anmärker vi på saker så är det ju inte precis för att bråka med er. Tack och lov mötte jag bara trevliga förare :tummenupp på Sviestad, men jag såg annan besiktningspersonal som fick utstå förares utbrott. :brinnerup

/Anneli - Funktionär i besiktningen

Anneli skrev:
2208357 Känner mig lite skyldig :rolleyes: å andra sidan var du inte den enda som jag anmärkte på den punkten. :) (å andra sidan minns jag inte att jag just jag besiktat din hoj :3freak )

Jag har själv fixat najjningen (som jag vid besiktning var med och anmärkte på att den saknades :rolleyes: )på sambons hoj i samband med oljebyte, ganska enkelt ordnat och hellre najjar jag en gång för mycket..

Vi besiktar hojarna för allas säkerhets skull, och anmärker vi på saker så är det ju inte precis för att bråka med er. Tack och lov mötte jag bara trevliga förare :tummenupp på Sviestad, men jag såg annan besiktningspersonal som fick utstå förares utbrott. :brinnerup

/Anneli - Funktionär i besiktningen
Det är ju helt rätt att det anmärks om det inte är rätt, var mest bara att jag inte hade hört det förut. :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti